شناسهٔ خبر: 67687271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

برگزاری انتخابات پارلمانی غیررقابتی در سوریه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: مردم سوریه در مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد در چهارمین انتخابات پارلمانی خود از زمان آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ رای دادند. نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که حزب حاکم بعث به رهبری بشار اسد در قدرت بماند.
رای‌گیری در اکثر مناطق در آرامش صورت گرفت، اما یک ناظر جنگ داخلی و یک رسانه محلی از اعتراضات علیه انتخابات در جنوب استان سویدا، که مرکز اقلیت دروزی سوریه است خبر دادند. این منطقه در یک سال اخیر شاهد تظاهرات منظم علیه دولت سوریه و وضعیت اقتصادی این کشور بوده است.حزب بعث، که از سال ۱۹۶۳ تاکنون قدرت را واگذار نکرده است، و متحدان چپ سکولار و ناسیونالیست عرب آن تقریباً در این انتخابات بی‌رقیب هستند. تنها جایگزین‌های ممکن نامزدهای مستقل هستند.طبق اعلام کمیته عالی انتخابات سوریه، بیش از۱۵۰۰ نفر برای دستیابی به ۲۵۰ کرسی در پارلمان این کشور رقابت می‌کنند.دفتر ریاست‌جمهوری سوریه تصاویری از رأی دادن او در دمشق را نشان داد؛ دفتری یکی ۸۱۵۰ مرکز رأی‌گیری در مناطق تحت کنترل دولت بشار اسد بود.انتظار می‌رود که حزب بعث او همچون گذشته اکثر کرسی‌ها را در این انتخابات که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود به دست بیاورد.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه از حمله تظاهرکنندگان به مراکز رای‌گیری در چند شهر و روستای استان جنوبی سویدا خبر داد.
اعتراضات در این منطقه در سال ۲۰۲۰ علیه وخامت اوضاع اقتصادی به طور پراکنده شروع شد. آخرین موج اعتراض در اوت سال گذشته پس از کاهش یارانه‌های سوخت آغاز شده بود.
اما تظاهرکنندگان خواسته‌های سیاسی نیز از جمله «سقوط رژیم» را مطرح می‌کنند.دیده‌بان مستقر در بریتانیا که درگیری ۱۳ ساله سوریه را زیر نظر دارد، گفت: «برخی از معترضان صندوق‌های رأی را شکستند یا آتش زدند.»
تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی توسط خبرگزاری محلی سویدا ۲۴، ده‌ها معترض را در شهر سویدا نشان می‌دهد که یکی از آنها تابلویی را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود «رای فاسد به فاسدها»، یکی دیگر از معترضان هم بر روی پلاکاردی نوشته بود:‌ «در حال و آینده سوری‌ها جایی برای باند حاکم وجود ندارد. بس است، برو!» ویدئوهایی از نقاط دیگر این استان منتشر شده که اهالی را در حال پاره کردن و دورریختن برگه‌های اخذ رای نشان می‌دهد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما