شناسهٔ خبر: 67687103 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کدام داروها در گرمای شدید مصرف کنندگان را تهدید می کنند؟

گرمای شدید علاوه بر آنکه می‌تواند خطر بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش دهد، می‌تواند سلامتی شما را به شیوه‌ای پنهانی‌تر هم تهدید کند: با تشدید عوارض جانبی بسیاری از داروهای رایج.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین هوای بسیار گرم می‌تواند به داروهایی مانند انسولین که نیاز به یخچال دارند آسیب برساند؛ افشانه‌های استنشاقی ممکن است منفجر شوند؛انژکتورهای اپی‌نفرین مانند اپی‌پن (EpiPen) ممکن است از کار بیفتند. داروهای ارسالی از طریق پست ممکن است خراب شوند.

کدام داروها می‌توانند در گرمای شدید مشکل ایجاد کنند؟

قرص‌های ضد فشارخون بالا که مایعات موجود در خون را کاهش می‌دهند (داروهای مدر یا ادرارآور) می‌توانند منجر به کم‌آبی بدن شوند. داروهای مسدودکننده‌های بتا که برای فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند، می‌توانند جریان خون را در پوست کاهش دهند و باعث شوند که شما متوجه گرمای خطرناک محیط نشوید.

برخی از داروهای ضدافسردگی می‌توانند توانایی بدن برای خنک نگه‌داشتن خودش را مختل کنند. آسپیرین و سایر داروهای ضد درد بدون نسخه، ممکن است میزان مایعات و املاح در بدن را کاهش دهند و توانایی بدن برای مواجهه با دماهای بالا را دچار اشکال کنند.

علاوه بر این، ترکیب گرما و عوارض جانبی دارو می‌تواند منجر به سرگیجه و سیاهی رفتن چشم‌ها و از دست دادن تعادل و سقوط شوند.

بنابراین اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که خطر کم‌آبی بدن را افزایش می‌دهند، درباره آنها با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید. سؤال کنید در هنگام مصرف این داروها چقدر آب باید بنوشید.

توصیه کلی این است که آب بدنتان را در حد کافی تأمین کنید و به حس تشنگی‌تان اعتماد نکنید.

برخی از داروها - آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدقارچ و داروهای ضد آکنه - می‌توانند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهند و باعث ایجاد دانه‌های پوستی و آفتاب‌سوختگی شوند. اگر از این داروها استفاده می‌کنید، از چترهای ضد آفتاب و پارچه‌های ضد آفتاب و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

نگهداری داروها در هنگام سفر

دارو به‌طورکلی باید در جای خشک و خنک نگهداری شود، مگر اینکه داروی یخچالی باشند و نگهداری‌شان نیاز به یخچال داشته باشد. نگهداری داروهای یخچالی در هنگام سفر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

قبل از یک سفر جاده‌ای تابستانی، برچسب‌های داروهایتان را از لحاظ شرایط ذخیره‌سازی وارسی کنید. هنگام سفر با ماشین، داروها را حتی اگر یخچالی نباشند، در کلمن یخ نگهداری کنید& صندوق‌عقب خودروی شما که داروهایتان را در آن گذاشته‌اید ممکن است خیلی گرم شود.

اگر با هواپیما سفر می‌کنید، داروها در کیف‌دستی‌تان نگهداری کنید تا همراه شما باقی بمانند و در صورت تأخیر در تحویل چمدان مشکلی پیدا نکنید. از طرف دیگر محفظه بار هواپیما ممکن است خیلی سرد شود.

اگر از پست برای ارسال دارو استفاده می‌کنید، بهتر است داروهای حساس را در بسته‌بندی‌های مخصوص با کیسه‌های یخ و پایش دما ارسال کنید.

نظر شما