شناسهٔ خبر: 67685664 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

وزارت بهداشت آینده باید دست از تصدی‌گری بردارد

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: دولت و وزارت بهداشت باید دست از تصدی‌گری بردارند و تصدی‌گری را به کسانی که از نظر دولت دارای صلاحیت هستند، واگذار کنند.

صاحب‌خبر -

محمود فاضل با بیان اینکه وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید دارای ویژگی‌های متعددی باشد، گفت: «مشورت‌ورزی»، نخستین ویژگی است که تمام مسئولان باید داشته باشند. وزیر بهداشت باید مشورت‌ورزی را با سازمان‌هایی مانند سازمان نظام‌پزشکی و انجمن‌های حرفه‌ای حوزه سلامت که شناسنامه‌ دارند و قانونی هستند و مطالبات را به صورت سامان‌مند درآورده‌اند، انجام دهد؛ سازمان‌ها و انجمن‌هایی که صاحب‌نظر هستند و به صورت کلاسیک می‌توانند اظهار نظر کنند. همچنین اعضای هیئت‌مدیره‌های سازمان‌ها و انجمن‌ها می‌توانند درباره مسائل مختلف نظر دهند و در امر مشورت‌ورزی کمک کنند.

دولت دست از تصدی‌گری بردارد و نظارت داشته باشد

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت باید با بصیرت باشد، افزود: پس از مشورت‌پذیری، مشارکت‌پذیری مطرح می‌شود. وزیر بهداشت باید سازمان‌ها را برای مشارکت در تصمیم‌گیری و سپس اجرای امور دعوت کند. دولت و وزارت بهداشت باید دست از تصدی‌گری بردارد و اگر خواهان دولت‌مداری است باید وظایف  نخست خود یعنی نظارت، تولیت و هدایت را انجام دهد و تصدی‌گری را به کسانی که از نظر دولت دارای صلاحیت هستند، واگذار کند. دولت با نظارت خود می‌تواند افرادی را که برای اجرای امور انتخاب کرده با نظارت در مسیر درست قرار دهد.

وزیر بهداشت بصیر و شجاع باشد

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: پس از مشورت و مشارکت، وزیر بهداشت باید بصیرت و شجاعت داشته باشد. منظور از بصیرت این است، وزیر بهداشت تصور نکند وزارت بهداشت به معاونت‌های «بهداشت» و «درمان» محدود می‌شود. وزارت بهداشت، متولی حوزه سلامت است یعنی مدیریت، تولی‌گری و هدایت حوزه سلامت را برعهده دارد. وزارت بهداشت باید یک نهاد مطالبه‌گر از دیگر نهادها باشد.

فاضل با اشاره به ضرورت گسترش سلامت در تمام وزارتخانه‌ها گفت: بخشی از بودجه‌ای که در اختیار تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد باید به صورت نشان‌دار به حوزه سلامت تخصیص داده شود. پروژه‌هایی که در هر وزارتخانه‌ای تعریف می‌شوند باید پیوست سلامت داشته باشند. به طور مثال، اگر محصولاتی در وزارت جهاد کشاورزی تولید می‌شود باید به نحوی باشد که از سلامت کامل برخوردار باشد. اگر یک خودرو از نکات ایمنی برخوردار نباشد خسارت ناشی از نظر عدم ساخت خوب نه تنها سبب جرح و شاید از دست‌دادن مهم‌ترین سرمایه انسان‌ها یعنی جان شیرین می‌شود، بلکه بار جراحت، بیماری‌ها، تروماها و بستری‌ها گریبان وزارت بهداشت را می‌گیرد. باید از پدافند غیرعامل یعنی پیشگیری استفاده کنیم؛ به طور مثال یک کارخانه خودرو را موظف به رعایت نکاتی کنیم که نه تنها از هزینه‌های جانی بلکه از هزینه‌های مالی تحمیلی بر وزارت بهداشت نیز جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت، مفهوم «سلامت» را گسترش دهد

رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه وزیر بهداشت باید مفهوم سلامت را گسترش دهد، بیان کرد: وزیر بهداشت باید با بصیرت باشد؛ بسیاری از وزرای بهداشت تصور می‌کنند وزارت بهداشت فقط شامل معاونت‌های «بهداشت» و «درمان» می‌شود. وزیر بهداشت باید چتر سلامت را بر تمام ارگان‌ها گسترش دهد و موضوع سلامت را تفهیم کند و به یک ادراک مشترک برساند. وزیر بهداشت باید به تمام وزرا بگوید که خدمات بهتر ارائه دهند. وزیر بهداشت باید از تمام وزرا بخواهد که از جامعه‌شناسان در وزارتخانه‌ها استفاده کنند تا از تاثیر تصمیمات خود بر جامعه آگاه شوند.

وی گفت: بسیاری از ناسلامتی‌ها در مسائل اجتماعی ریشه دارند. سلامت اجتماعی در خطر است؛ یعنی تصمیمات به نحوی بوده که جامعه پرخاشگر شده است. به طور مثال، هنگام یک تصادف، راننده‌ها با یکدگیر گلاویز می‌شوند یا مردم در صورت بروز هر حادثه‌ای با یکدیگر با تندی سخن می‌گویند. 

نظر شما