شناسهٔ خبر: 67685181 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقاومت مردم غزه ایستادن پای مکتب عاشورا

حریزاوی گفت مردم فلسطین بعد از ۷۰ سال جنایت مستمر صهیونیستها پایداری و مقاومت را انتخاب کردند و با اینکه خسته، گرسنه و آواره هستند باز هم دارند پایمردی می‌کنند و با این مقاومت خودشان به جهانیان می گویند که ما پای مکتبی که آن را مکتب عاشورا می‌دانیم ایستاده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما  برنامه صف اول شبکه خبر با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی،  به موضوع پیام‌ها و عبرت‌های عاشورا پرداخت. 

مجری: ایرانیان امروز در روز تاسوعا به یاد رشادت‌ها و وفاداری قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام عزاداری داشتند و در سراسر کشور با ندای لبیک یا عباس به ساحت قمر بنی هاشم عرض ارادت کردند، امشب در برنامه صف اول نگاهی خواهیم داشت به موضوع وفاداری و ویژگی‌های شخصیتی حضرت ابوالفضل علیه السلام و همچنین نگاهی به تحولات روز و کربلای امروز  داریم.

سوال: امروز نهم محرم که تاسوعای حسینی است به صورت نمادین به نام حضرت ابوالفضل العباس است و معمولاً در مراسم‌ها در برنامه‌ها در سخنرانی‌ها عزاداری‌ها درباره حضرت عباس صحبت می‌شود رشادت‌ها و دلاور مردی‌های حضرت ابوالفضل العباس خوب مردم ایران با نگاه‌های مختلف با سلایق مختلف امروز را به شکل دیگری عرض ادب و عرض ارادت به حضرت عباس دارند و عرض تسلیت دارند به محضر حضرت حجت مهم‌ترین درسی که ما از شخصیت حضرت ابوالفضل باید بگیریم و پیام‌هایی که از رفتار ایشان باید بگیریم چیست؟

 حریزاوی: در روایت از حضرت امام صادق علیه السلام آمده است که فرمودند روز تاسوعا روزی است که امام حسین علیه السلام و اصحابشان در محاصره قرار گرفتند به این معنا که امکان پیوستن افراد جدید به سپاه سیدالشهدا وجود نداشت مگر اینکه شب هنگام کسانی که از کوره راه می‌خواستند بیایند و بروند ولو در روز تاسوعا این حلقه تکمیل شد اتفاق مهمی در روز تاسوعا افتاده و آن امان نامه‌ای است که شمر به همراه خودش آورد از ابن زیاد و آمد اطراف خیمه‌ها و فرزندان ام البنین یعنی حضرت عباس سه برادر ایشان را خطاب کرد که من برای شما‌ها امان نامه آورده‌ام و آنها ابتدا پاسخ ندادند بعد حضرت سیدالشهدا امر کردند که پاسخ این فاسق را بدهید و سپس آنها پاسخ دادند و بعد از اینکه گفت امان نامه آورده‌ام او را لعنت کردند بر تو و بر امان نامه‌ات لعنت و امتناع کردند از اینکه از سیدالشهدا جدا بشوند. این باعث می‌شود که هم حضرت عباس و هم سایر برادران ایشان که هر چهار شهید از فرزندان ام البنین در واقعه کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیدند یک جایگاه برجسته‌ای نسبت به سایر افراد پیدا کنند.

 سوال: این را هم وفاداری باید بدانیم و هم به تعبیر دیگر بصیرت حضرت ابوالفضل عباس؟

 حریزاوی: برای هیچ کدام از شاگردان حضرت سیدالشهدا به شکل خاص امان نامه فرستاده نشد، یعنی کلاً ابن زیاد دو تا متن نوشت؛ یک متنی که تهدید عمر سعد بود که اگر کار را تمام نکنی بر کنار می‌شوی و شمر فرمانده سپاه را بر عهده می‌گیرد ۲ متن امان نامه بود و دلیلش هم این بود که آن فردی که همکار شمر بود فی الواقع ام البنین عمه او شناخته می‌شد و او موقعی که آمد شمر با این تعبیر صدا کرد و نعره کشید که کجایند فرزندان خواهر ما اینها از یک طایفه بودند خوب اتفاق مهمی است و این باعث می‌شود که تاسوعا به نام حضرت عباس سلام الله علیه و برادرانشان که فرزندان علی هستند نامیده شود. فی‌الواقع اگر این بصیرت نمی‌بود اگر این وفاداری نمی‌بود و اگر یکی از این چهار نفر حتی می‌آمد از سپاه سیدالشهدا جدا می‌شد ممکن بود این اتفاق بیفتد که سایر اصحاب که اینها هم به تدریج پیوسته بودند، این سوال برایشان به وجود بیاید که ما برای چی باید اینجا بایستیم و بجنگیم این بصیرت باعث شد که این روز به نام حضرت عباس و برادرانشان نامگذاری شود و به این بصیرت ولایت مداری را هم باید اضافه کنیم هریساوی هم ولایتمداری هم وفاداری است هم پایمردی بر اعتقادات است من مایلم به یک نکته دیگری که از اساتید خودم فرا گرفته‌ام اینجا اشاره کنم و آن این است که نزد شیعیان نزد اهل بیت علیه السلام که تاسوعا را اینقدر پررنگ کرده‌اند و ما ایرانی‌ها هم دو روز را مثل هم عزاداری می‌کنیم تاسوعا نماد انتظار است و نماد استکمال امت. 

سوال: چرا انتظار؟

حریزاوی: به این معنا که امام جامعه دستور می‌دهد بعد از اینکه حضرت عباس در این آزمون قبول شد و به شمر بن ذی‌الجوشن جواب منفی داد  به او دستور می‌دهد که برو و برای ما امشب را مهلت بگیر امشب را که شب عاشورا باشد مهلت بگیر که ما نماز بخوانیم و دعا کنیم، لذا حضرت عباس در معیت حبیب و زهیر رفتند به سمت سپاه دشمن موقعی که فرمان حمله صادر شد عصر تاسوعا.

 سوال: جناب آقای حریزاوی  در روز تاسوعا بعد از موضوع امان نامه  اشاره کردید حضرت امام حسین علیه السلام از حضرت ابوالفضل خواستند که مهلتی را بگیرند از جبهه مقابل برای ادامه‌اش را بفرمایید؟

حریزاوی: بله دو تا اتفاق مهم افتاده در روز تاسوعا غیر از محاصره و آن این است که حضرت عباس ابتداً امان نامه شمر را رد کردند و ثانیاً به دستور سیدالشهدا موقعی که فرمان حمله صادر شد و یک گروهی آمدند به سمت خیمه‌ها با آنها مذاکره کردند و حضرت درخواست استمحال کردند و ایشان با ۲۰ نفر رفتن در مقابل و مذاکره را انجام دادند و امشب را مهلت گرفتند خوب این خدمت حضرت عباس یک نماد را ایجاد می‌کند در تفکر شیعه‌ای که ما از اساتیدمان اینجور آموخته‌ایم که تاسوعا را به نماد انتظار تبدیل می‌کند انتظار چی؛ انتظار کی. ببینید امام جامعه یک فرصتی را معین می‌کند آخرین فرصت را مشخص می‌کند برای اینکه اگر افرادی هستند که هنوز دچار تردید هستند اینها جدا شوند از سپاه حق و اگر افرادی بیرون سپاه حق هستند که دچار تردید هستند اینها برسانند خودشان را و ملحق بشوند، همین امشب برخی از کاروان سیدالشهدا نیمه شب فرار کردند و خود حضرت هم بیعت را برداشتند و گفتند هرکی می‌خواهد برود، برود افرادی که بدهکار بودند و حق الناس بر گردنشان بود اینها جدا شدند، افرادی بودند که امشب خودشان را رساندند و افرادی بودند که فردا ملحق شدند مثل جناب حر و فرزندش که اینها باعث استکمال سپاه سیدالشهدا شدند. هم خالص شدن سپاه سیدالشهدا و هم تکمیل شدن سپاه سیدالشهدا و اینکه کسی نماند که می‌خواهد ملحق شود و این فرصت را به او ما نداده‌ایم این می‌شود پیام آخرالزمانی تاسوعا و عاشورای حسینی که باید این آخرین فرصت‌ها را غنیمت شمرد و خود را به ادای وظیفه نزدیک کرد.

سوال: نماد دیگری برای روز تاسوعا برای حضرت ابوالفضل در واقع نه برای روز تاسوعا، چون در روز عاشورا این اتفاق افتاد و آن هم رفتن حضرت عباس در کنار فرات است و اینکه در آن لحظه به آب می‌رسند و آب نمی‌نوشند به نوعی نماد دیگری از شخصیت ایشان و وفاداری ایشان به حضرت امام حسین و اهل بیت ایشان است از این منظر این موضوع و جایگاه وفاداری را برای بینندگان ما بفرمایید در اندیشه اسلامی؟

حریزاوی: همه یاران سیدالشهدا و فرزندانشان نماد فداکاری و وفاداری هستند منتها اقدام خاص حضرت ابوالفضل عباس در آخرین لحظات عمر شریفشان که آب را ننوشیدند و به تعبیر بعضی از عرفا با آب سخن گفتند، که‌ای آب تو چگونه حرام شدی بر فرزند پیامبر و اقدام را در تاریخ ثبت کردند و فی الواقع این اقدام برای تمام آزادگان جهان ثبت شده یعنی هر فردی که می‌خواهد وفاداری خودش را و فداکاری خودش را نشان بدهد به یک همچین اقدام نمادینی به قول شما تمسک می‌کند. این یک اتفاقی است که مربوط به فطرت انسان است ببینید از نظر غریزی ما نیاز به نوشیدن آب داریم ما نیاز به این داریم که خودمان را آماده کنیم برای فعالیت‌هایی که پیش روی ما است، اما از لحاظ فطری انسان گاهی اوقات ارزش‌های اخلاقی و ارزش‌های انسانی را که می‌تواند جایگزینی انجام بدهد و می‌تواند قدرت بالاتری به انسان بدهد بهش توجه می‌کند و اینها درس‌هایی است که عاشورا به ما می‌دهد و امت‌های مختلف در طول تاریخ به این توجه کرده‌اند شما اگر توجه کنید هندی‌ها؛ نه فقط مسلمانان هند غیر مسلمانان هند به حضرت عباس و به روز تاسوعا و به روز عاشورا احترام می‌گذارند. من متوجه شدم که در هند سه روز عزای عمومی و تعطیلی وجود دارد و این به خاطر اهمیت و جایگاهی است که فرهنگ عاشورا  در همه امت‌ها و در همه اندیشه‌ها دارد.

سوال این توجه فقط مختص هندی‌ها نیست ادیان دیگر را هم ما می‌بینیم چه در روز تاسوعا و چه در سال‌های اخیر در پیاده‌روی اربعین و روز اربعین حریزاوی: چون نماد فطری است و مربوط به دین خاص دیگری نخواهد شد مربوط به انسانیت انسان است، به تعبیر مرحوم شهید مطهری ما انسان هستیم، سنگ و چوب نیستیم، ما عاطفه داریم، ما احساسات داریم. اتفاقاً ما خیلی از تصمیماتمان باید مبدا میل انسانی باشد که آنها را به حرکت در می‌آورد و انسان یک لذت درونی و یک لذت معنوی از آن اقدام و آن تصمیم خودش را باید ببرد اینجاست که وجود امثال حضرت عباس در تاریخ بشر و در فرهنگ اسلامی آن جذابیت را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که کسانی که از تطاول دنیا از رفتار‌های شهوت آلود از حرص زدن‌های مادی خسته شده‌اند و دنبال یک برونرفت از این فضای خسته کننده دنیا زده هستند به یک همچین نماد‌هایی مثل حضرت عباس و فداکاری و وفاداری او تمسک کنند و این بشود راه هدایت آنها.

سوال: در بخش قبلی یک اشاره گذرایی داشتید به اینکه این وفاداری فقط مختص حضرت عباس نبود سایر یاران و همراهان امام حسین هم این ویژگی را داشتم توضیح بیشتر را هم در بخش قبل بیان کردید یعنی ما با یک گروه منسجم ایمانی روبرو هستیم که در کنار ولایت قرار گرفتند و در کنار ولایت تا آخرین لحظه ماندند درباره این موضوع بفرمایید جایگاهی که یک گروه منسجم ایمانی دارد در کنار ولایت و اهمیتی که می‌تواند داشته باشد در پیروزی نهضت؟

حریزاوی: من مایلم به دو آیه از آیات قرآن اشاره کنم آیه حواریون است که آمده موقعی که حضرت عیسی به پیامبری رسید مواجه شد با یک کفر پنهانی برای اینکه جامعه آن روز را از کفر پنهانی نجات بدهد طرحی به نام حواریون را ایشان به دستور خدا اجرا کرد. پیام داد که چه کسانی می‌خواهند یار خدا شوند به من بپیوندند. یک گروه محدودی به او پیوستند شش ماه ایشان به همراه اینها یک سفر‌هایی را داشت و در دوران کوتاه پیام پیامبری‌شان که بین ۳ الی ۵ سال در تواریخ ثبت شده به کمک حواریون آمد به هدایت امت خودش پرداخت. در قرآن کریم هم یک تعبیری داریم به اسم ربیون که در سوره شریفه آل عمران آیه ۱۴۶ آمده ربیون یک گروه منسجم ایمانی هستند که این ویژگی‌ها را دارند اینها در مقابل دشمنان دچار وهم و سستی نمی‌شوند، دچار ضعف نمی‌شوند، دچار بیچارگی هم نمی‌شوند. در قرآن اینها را گاهی فئه قلیله نامیده یعنی تعدادشان مهم نیست استحکامشان مهم است مثل همین چیزی که الان ما شاهد هستیم گروه‌های مقاومت، حزب الله لبنان، انصارالله یمن و اتفاق عجیبی که در فلسطین افتاده در غزه که یک گروه محدودی هستند و ایستاده‌اند در مقابل ظلم ظالمان جهان اگر ما به این دستورالعمل دینی که در دوران‌های مختلف بوده پیامبران مختلف حضرت عیسی، حضرت موسی و حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از این سنت الهی و از این دستورالعمل الهی بهترین استفاده را کرده‌اند. اگر به این توجه کنیم مطمئن می‌شویم که پیروزی با جبهه حق است و نتایج خوبی در انتظار ما است و می‌توانیم با این دستورالعمل قرآنی امید بخشی داشته باشیم برای کسانی که می‌خواهند ببینند آیا ایستادن و مقاومت پای جبهه حق به صرفه است یا باید به سراغ سازش کاری و صلح و برخی از کوتاه آمدن‌ها برویم. به نظر می‌رسد که با دستورالعمل قرآنی ایجاد گروه منسجم به قرآنی و تقویت آن راه منسجم انسان‌ها در آخرالزمان باشد.

سوال: یک نگاهی به شرایط روز داشته باشیم و بعد برمی‌گردیم این موضوع را از منظر دیگری پی بگیریم یک تعبیری را امام خمینی رحمت الله علیه درباره مردم ایران ملت ایران که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمومنین و حسین بن علی سلام الله علیها هستند رفتار سیاسی مردم ایران چگونه است و چگونه بوده که امام خمینی رحمت الله علیه این گونه از مردم ایران تجلیل کرده‌اند؟ 

حریزاوی: رفتار مردم ایران دچار یک ثبات و استمرار است و علت اینکه امام این برتری را بیان کرده‌اند و خیلی جرات می‌خواهد یک همچین ادعایی همین ثبات و استقرار و استمراری است که در رفتار سیاسی مردم ایران در نیم قرن اخیر ما شاهد هستیم و انصافاً الهام بخش است برای مردم جهان و برای آزادگان جهان خصوصاً که شما الان در جنایات اخیر صهیونیست‌ها در یک سال گذشته می‌بینید که این رفتار مردم ایران الهام بخش شده برای غیر مسلمانان برای دانشجویانی که حتی خبری از بعضی از فرامین دینی ما ندارند در مقابل رفتار متناوب سیاسی مردم عصر رسول الله را می‌بینیم که اینها یک بیعت با پیامبر می‌کنند و بعضی‌هایشان دچار نفاق می‌شوند و جنگ‌هایی به وجود می‌آید و بعضی‌هایشان کنار می‌کشند از یاری رسول الله و نصرت رسول الله. بعد از رسول الله دوباره این دگردیسی وجود می‌آید، قضیه غدیر به فراموشی سپرده می‌شود، دوباره بعد مردم به حضرت امیرالمومنین روی می‌آورند، بعد از اینکه ایشان به خلافت رسیدند، عده‌ای همراهی می‌کنند، عده‌ای دچار تردید می‌شوند در آن سه جنگ دوباره فراز و نشیب‌های زیادی در جامعه اسلامی به وجود می‌آید  و بعد هم که دیگر کار از اهل بیت خارج می‌شود و آن خلافت‌هایی که در تاریخ ذکر شده است. خب این تناوب و این فراز و نشیب‌ها است که باعث می‌شود که جبهه حق دچار ضعف شود و اهل بیت برای حفظ دین مجبور باشند که یک طراحی‌های متفاوتی را انجام بدهند مثل شبکه وکالت و برنامه‌های دیگری که ذکر شده ما معتقدیم که اتفاقی که الان در نیم قرن اخیر در ایران به فضل خداوند شاهد هستیم و البته ما هم فراز و نشیب کم نداشته‌ایم. ما جریان منافقین را بعد از انقلاب داشتیم جریان اغتشاشات و اتفاقاتی که در سال ۷۸ و ۸۸ و ۱۴۰۱ و امثال اینها داشتیم اینها همشون امتحان‌ها و اطلاعاتی بوده که برای جامعه اسلامی ما به وجود آمده ولی در مجموع شما شاهد این هستید که برآیند کلی رفتار سیاسی مردم ایران حاکی از یک بصیرت تثبیت شده‌ای است که زیر پرچم ولایت الحمدلله به راه خودش دارد ادامه می‌دهد و نصرت الهی انشاالله شامل حال ما خواهد شد.  

سوال: بسیار خوب برگردیم به واقعه عاشورا درباره گروه منسجم ایمانی پیرو ولایت صحبت کردیم خوب می‌شود گفت که در عاشورا ما یک شکل رفتاری و به تعبیر دیگر بدترین شکل عملکرد خواص را شاهد بودیم در برابر آن چیزی که اتفاق افتاده بود در کنار یزید و در مقابل حضرت امام حسین علیه السلام امام حسینی که خیلی از افراد در همان دوره شاهد تعابیر نبی مکرمه اسلام درباره ایشان بودند سید جوانان بهشت و شاهدیم که بعد از چند سال حدوداً ۵۰ سال چنین رفتاری را این افرادی که خودشان را امت رسول الله می‌نامیدند با فرزند پیامبر خودشان داشتند چه اتفاقی می‌افتد که چه خواص و چه عوام در این مسیر قرار می‌گیرند؟

حریزاوی: ببینید ریشه‌های تاریخی را نباید فراموش کنیم ابوریحان بیرونی در تحقیق مال الهند اشاره می‌کند که در سال ۵۵ هجری موقعی که بت‌هایی که در هند مورد پرستش مردم آن روزگار قرار گرفته بود به دربار شام آوردند خلیفه شام دستور داد که این بت‌ها را مرصع کنند با سنگ‌های قیمتی و دوباره به هند بفرستند و یک تجارت بت مثلاً راه افتاد آن موقع، این اتفاقاتی که بعضی از خواص و بعضی از آقازاده‌ها سردمدار آن هستند که کسانی که سیدالشهدا رو کشتند. اینها آقازاده بودند بالاخره افرادی بودند که پدرانشان فرماندهان سپاه اسلام بودند در عهد اول بعد از رحلت رسول الله و حتی آزاد شدن یک کسی مثل مختار که ایشان معلوم بود که جز شیعیان است ولی اشتباهی که یزید انجام داد و به خاطر یک توصیه یک آقازاده او را از زندان آزاد کرد رفتار‌های این چنینی.

سوال: آیا بعضاً از اصحاب امیرالمومنین بودند در همان سه جنگی که اشاره کردید در آن ۵ سال؟

حریزاوی: افرادی که در جنگ جمل در سپاه امیرالمومنین جنگیدند در رکاب حضرت علی اینجا آمدند در مقابل فرزند امیرالمومنین یکیشون قاتل علی اکبر است که این اصحاب خاص حضرت علی است غیر از شمر که آن هم معروف است جزو جانبازان صفین بوده ببینید رفتار خواص یک رفتار خاص و عجیبی است در کنار اینکه ما خواص باطل را داریم خواص اهل حق را هم داریم یعنی اصحاب سیدالشهدا فرزندان سیدالشهدا انسان‌های بصیری بودند جناب ظهیر بن قین با اینکه از نظر سیاسی دچار یک شبهه‌ای شده بود و حتی در عصر عاشورا وقتی که حضرت عباس با آن ۲۰ نفر رفتند در کنار ایشان ظهیر و حبیب بودند. یک فردی از سپاه دشمن به زهیر می‌گوید که تو چرا این قدر سخنرانی می‌کنی تو که تا دیروز عثمانی بودی می‌گوید بله ولی من رفتم سوالاتم را از حسین پرسیدم، تنهایی حسین را دیدم و شبهات من رفع شد. یعنی ببینید ایشان یک فرد حق طلب بوده در عین حال که مخالف رفتار سیاسی امیرالمومنین و فرزندان ایشان بوده بعد از این که متوجه حق می‌شود برمی‌گردد یا خود جناب حر که ایشان هم جزو خواصی است که در روز عاشورا برمی‌گردد بر روی ایشان آب راه را می‌بندد بعد می‌آید آن جا اظهار ندامت می‌کند، دلیلش چیست؟ من مایلم این جمله کلیدی زیارت عاشورا را اینجا عرض کنم در زیارت عاشورا شما امتی را نقل می‌کنید که تنقبت در موردش ذکر شده است یعنی نقاب بسته، چرا در آن گرما نقاب بسته بودند؟ در تاریخ آمده است موقعی که سیدالشهدا نامه‌ها را آوردند دانه دانه می‌خواندند اسامی را می‌خواندند بعضی از افراد زیر چند نامه امضا کرده بودند و این نامه‌ها را پرت می‌کردند به سمت آنها و اینها به خاطر اینکه شناخته نشوند مجبور بودند نقاب ببندند، حر که اینها را می‌شناخت رو به آنها گفت من که امضا نکرده بودم شما امضا کرده بودید حر یک شخصیت نظامی بوده در پادگان مشغول مشق شمشیر بوده است حر منافق نبود، حر جاهل و بی‌اطلاع بود موقعی که متوجه شد این جا چه جنایتی سازماندهی شده پا روی حق نگذاشت و به سپاه حق پیوست. نکته این است که ما خواص اهل باطل را داریم در مقابلش خواص اهل حق را داریم که اینها افراد حق طلبی بودند منافق نبودند و ایستادند و تبدیل شدند به نمادی از حق طلبی برای تاریخ بشر.

 سوال: با این نگاه و توضیحی که بیان کردید امروز چطور باید عبرت بگیریم از تاریخ صدر اسلام و مهم‌ترین پیام و عبرت عاشورا برای امروز ما چیست؟
حریزاوی: مرحوم شهید مطهری در کتاب نبرد حق و باطل می‌فرمایند که یک جریان مستمر موازی در طول تاریخ حیات انسان وجود دارد؛ جریان حق و جریان باطل، در بین این دو هم یک جریان نفاق گاهی پدید می‌آید یعنی کسانی که اعتقاد به جریان باطل دارند، اما روش رفتاریشان را گاهی شبیه به جریان حق می‌کنند این امر تاریخی است، یک امر فطری است انسان از دو حال خارج نیست؛ یا طرفدار حق است یا طرفدار باطل است، اگر ما بتوانیم درس‌های عاشورا را به همین شکل ساماندهی کنیم و به مردم معرفی کنیم که عاشورا نماد حق طلبی است، نماد عدالت طلبی است، جمله‌ای که حضرت امام در ولایت فقیهشان می‌فرمایند که اسلام دین مجاهدانی است که طرفدار حق و عدالت هستند اینها اسلام را جور دیگری به ما معرفی کردند اسلام حق طلب در مقابل اسلام پاگزارنده روی حق، اسلام عدالت خواه در مورد اسلام سازشکار با جریان ظلم این درس همیشه در طول تاریخ بوده و وظیفه ما این است که از ایام تاسوعا و عاشورا بهترین استفاده را بکنیم که این درس را بازخوانی کنیم و مسیری را که مردم می‌خواهند انتخاب کنند را بر اساس این معیار معرفی کنیم.

 سوال: با توجه به تاثیری که خواص در عرصه‌های مختلف دارند با این تجربه، راهکار پیشگیری از سقوط خواص چیست؟
 حریزاوی: بر اساس آنچه که رهبر معظم انقلاب بار‌ها و بار‌ها اشاره کردند بصیرت افزایی راهی است هم برای نجات عوام یعنی کسانی که کمتر اهل تحلیل و مطالعه خبر و وقایع ماورا اخبار هستند و هم راه نجات خواص البته خواص به دلیل اطلاعات بیشتری که دارند گاهی اوقات پا را میانه قرار می‌دهند آنها می‌دانند چه خبر است؛ منتها منافعی دارند گاهی از رانت خبر‌ها استفاده می‌کنند به خاطر منافعشان سعی می‌کنند راهی میان حق و باطل پیدا کنند و این راه میان حق و باطل در واقع همان باطل است، ما باید تلاش کنیم این راه‌های میان حق و باطل را ببندیم و مسیر حق را به درستی و شفافیت معرفی کنیم و اگر این طور بشود تاریخ به خطا نمی‌رود و سمت درستی در تاریخ می‌ایستیم.

 سوال: تصاویر گزارش کاملاً گویا بود همزمانی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقاوم غزه با عزاداری‌های ماه محرم به ویژه دهه اول ماه محرم و همین جنایت اخیر حمله‌ای که به چادر‌ها و خیمه‌های آوارگان فلسطینی داشتند اذهان را می‌برد به سمت واقعه کربلا و آنچه که نسبت به خانواده حضرت سیدالشهدا و یارانشان اتفاق افتاد و ناخودآگاه این اتفاقات بعد از عاشورا و به ویژه عصر عاشورا را در ذهن متبادر می‌کند، تحلیل جنابعالی و ارزیابی شما با این اتفاقات و این همزمانی، اضافه کنم جمله معروف که از شهید مطهری است و این روز‌ها خیلی شنیدیم شمر زمانه ات را بشناس.

 حریزاوی: ما معتقد هستیم که مردم فلسطین این راه را انتخاب کردند و این یک اتفاق قهری نیست که آنها در انتخابش نقش و تصمیمی نداشتند، بعد از ۷۰ سال جنایت مستمر و تحمل زجر‌ها و رنج‌ها و زندان شدن‌ها و اتفاقات عجیبی که افتاده این اتفاقی که در یک سال اخیر به وقوع پیوسته ناشی از این انتخاب است، انتخاب مردم فلسطین پایداری و مقاومت است تا آخرین قطره خون، جنایت هم جنایت هولناکی است ما بالای ۹۰ هزار مصدوم و بالای ۴۰ هزار شهید را شاهد هستیم که عمده اینها از زنان و کودکان هستند منتها وقتی وارد گفتمان این مردم می‌شویم می‌بینیم این مردم کماکان با اینکه خسته، گرسنه و آواره هستند و مشاغل و سرمایه‌های خودشان را از دست دادند منتها باز هم دارند پایمردی می‌کنند، این مردم ماه مبارک را پشت سر گذاشتند، غذا برای افطار نداشتند، آب برای نوشیدن نداشتند و محرم را هم دارند پشت سر می‌گذارند و دارند این پیام را به جهان مخابره می‌کنند با این مقاومت خودشان که ما پای یک مکتبی که آن را مکتب عاشورا می‌دانیم ایستاده‌ایم. پایداری مردم بر گفتمان مقاومت در راستای خط اباعبدالله الحسین علیه السلام است و این شعاری را که این روز‌ها می‌بینید هیئتی‌های ما به زیبایی انتخاب کردند که آزادگان عالم در خیمه حسینند، مبتنی بر همین نگرش و همین دیدگاه است فراتر از مذهب و رفتار فقهی ما با یک دگردیسی اعتقادی مواجه هستیم که به آن انتخاب مکتب اهل بیت علیه السلام، اتفاقی که در یمن هم به وقوع پیوست و امروز هم در فلسطین به وقوع پیوسته و راه نجات امت اسلام انشاالله خواهد بود.

سوال: اشاره کردید که نزدیک به یک سال دارد می‌شود عملیات طوفان الاقصی و بعد هم اتفاقاتی که شاهد آن بودیم در عرصه جهانی باید بگوییم قریب به یک سال ما شاهد حمایت‌های مردمی و به ویژه دانشجویان در کشور‌های مختلف از مردم مظلوم و مقاوم غزه بودیم، در کنار این کشور‌ها و این مردم به نظر جنابعالی مردم کشور‌های اسلامی و خود کشور‌های اسلامی چقدر در قبال غزه به وظیفه خودشان عمل کردند؟

حریزاوی: مردم کشور‌های اسلامی به وظایفشان عمل کردند، اما مشکل ما دولت‌های اسلامی است و دستگاه‌های سرسپرده‌ای که گاهی اوقات نظام محاسبه‌شان غلط است و تصور می‌کنند اگر بخواهند مقابل اسرائیل بایستند بعضی از منافع و بعضی از شریان‌هایشان به خطر می‌افتد، در کنار مردم ممالک اسلامی ما شاهد آزادگان جهان هستیم مشخصا جریان‌های دانشجویی، دانشمندان، اساتید دانشگاه‌ها چه در اروپا، آمریکا، مشرق زمین که این واقعاً یک حرکت طوفنده‌ای به شمار می‌رود و تمامی هم ندارد، یعنی اینها مقابل پلیس می‌ایستند شعار‌های خودشان را، پرچم فلسطین را مرتفع می‌کنند، شعار‌ها را تکرار می‌کنند و این علامت پیروزی است یعنی ما کی در تاریخ معاصر داشته‌ایم که یک جریان، یک اندیشه این گونه فراگیر شود و مردمی شود و مردم حاضر شوند برای او از جایگاه خودشان، از اعتبار و امنیت خودشان و آرامش خودشان بگذارند و این شعار را تکرار کنند و ما امید داریم به این حرکت طوفنده جهانی، شما نامه‌های رهبر معظم انقلاب را به جوانان اروپا ببینید سه نامه نوشته شده وقتی اینها را تحلیل می‌کنید و مقایسه می‌کنید می‌بینید در نامه اول ایجاد ارتباط شده، در نامه دوم تبیین صورت گرفته و در نامه سوم مطالبه و اعتراض صورت گرفته که  محتوای نامه دقیقاً انطباق دارد با شعار‌هایی که در جریان‌های دانشجویی و جریان‌های آزاد اندیش و حق طلب جهان شاهدش هستیم منتها در کشور‌های اسلامی به دلیل این که حجم سرسپردگی بعضی از زمامداران بالا است ما می‌بینیم که این جریان‌ها به خوبی دیده نمی‌شود. البته اگر یک رصدی صورت بگیرد و ببینیم زیر پوست کشور‌های اسلامی چه خبر است ما شاهد این خیزش و این انقلاب درونی در ممالک اسلامی هستیم که همه اینها وعده نهایی الهی را برای ما یادآوری می‌کند.

 سوال: اقشار مختلف مردم الان با شرایط فعلی در قبال موضوع غزه چه وظیفه‌ای دارند؟
حریزاوی: در قرآن کریم آیاتی را داریم که اشاره دارند به یک سنتی به نام تمحیص یعنی خالص شدن در سوره انفال می‌فرماید خداوند انسان‌هایی را که کفر به خرج دادند اینها را در سنت خودش از انسان‌های پاک جدا می‌کند و بعد انسان‌های خبیث را بر خبیث‌های دیگر متراکم می‌کند. این سنت تمحیص و بعد متراکم شدن انسان‌های ظالم و کافر برای آخرالزمان بیش از هر زمان دیگری خودش را نشان می‌دهد. ما چه کار باید بکنیم؟ اولاً ما باید راهمان را انتخاب کنیم معلوم کنیم که ما با جریان ظالم نیستیم. اگر کسانی می‌گویند که نه به جنگ، این فایده ندارد جنبش‌های ضد جنگ باید در مقابل جنگ آور بایستند نه در مقابل جنگ، جنگ پدیده‌ای است که ظالمان به بشر تحمیل می‌کنند، چون یک ظالم داریم یک مظلوم داریم، شما باید مقابل ظالم بایستید تا نه به جنگ تو، از یک شعار به حقیقت تبدیل شود مردم می‌توانند غیر از این که موضع صریح می‌گیرند، غیر از این که در فضای مجازی اعلان موضع می‌کنند، غیر از این که در پویش‌هایی که برگزار می‌شود شرکت فعال باید داشته باشند شبیه به کاری که در پویش حریفت منم شاهد بودیم بیش از ۱۲ میلیون نفر مردم ایران تازه آنهایی که در فضای مجازی فعال هستند و با موبایل خودشان شرکت کردند و این یک مایه امیدواری برای مقاومت شد، غیر از این برای بعضی از مشکلاتی که از عهده مردم برمی‌آید اقدام کند مثال ملموسی عرض کنم ما در قضیه اربعین شاهد این هستیم در یک مدت کوتاهی میلیون‌ها میلیون وعده غذایی توسط مردم طبخ و توزیع می‌شود و اضافه هم است وقتی مردم چنین توانایی دارند یا در همین تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد این هستید که خیرین و کسانی که نذر دارند میلیون‌ها پرس غذا را طبخ می‌کنند و به رایگان توزیع می‌کنند و افرادی هستند که از این فرصت استفاده می‌کنند و چند وعده غذای گرم را دریافت می‌کنند وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد حتماً می‌توانیم برای کمک به غذای مردم غزه اقدام کنیم.

 سوال: چگونه این امر میسر است؟
حریزاوی:  هم در سایت رهبر معظم انقلاب leader.ir  سامانه‌ای را داریم که آن جا مسیر کاملا مطمئنی است و هم توسط گروه‌های مردمی که با جبهه مقاومت مرتبط هستند و در فضای مجازی فعال هستند و مردم می‌توانند نذورات خودشان را که در سال‌های قبل برای سیدالشهدا انجام دادند در این ایام برای کسانی که مثل خاندان سیدالشهدا مظلوم، آواره و گرسنه هستند اینها را ان شاالله اهدا کنند. در شب عاشورا حسینی باید توجه و توسل کنیم به قطب عالم امکان امام زمان (عج) بیش از هر زمانی امام عصر در شب عاشورا دلشان در رنج است و مرحوم علامه امینی توصیه می‌کردند که برای دل امام زمان و آرامش قلب امام زمان صدقه بدهید، از خداوند متعال می‌خواهیم که به حرمت سیدالشهدا و شب عاشورا امام زمانمان را به فریاد ما برساند، از همه می‌خواهم امشب استغاثه کنند به وجود مقدس امام عصر انشاالله شاهد ظهور ایشان و شاهد نجات مردم غزه باشیم.



 

نظر شما