شناسهٔ خبر: 67683963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

باقری: باقری:

از ظرفیت شورای امنیت برای دفاع از حق و مواضع ملت فلسطین استفاده می‌کنیم از ظرفیت شورای امنیت برای دفاع از حق و مواضع ملت فلسطین استفاده می‌کنیم

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق و مواضع و کیان ملت فلسطین استفاده کند.

صاحب‌خبر -

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به وقت محلی در بدو ورود به نیویورک در گفتگو با خبرنگاران گفت : در دو روز آینده دو نشست مهم در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. فردا نشستی درباره چندجانبه گرایی برگزار خواهد شد و روز چهارشنبه نیز نشستی درباره فلسطین. هر دو موضوع از جهات مختلف برای هم جهان و هم مناسبات بین المللی و هم جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

باقری اضافه کرد: در مورد فلسطین، یک جنایت و نسل کشی عینی و آشکار در طول ۹ ماه گذشته در غزه در حال انجام است. جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی موضوع فلسطین بطور جدی در کنار دیگر تحرکات و فعالیت هایش، نقش آفرین فعال بوده است.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: در چند ماه گذشته، شهید امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در نشست مجمع عمومی و هم در نشست شورای امنیت شرکت کردند و یک نقش آفرینی فعالی را برای تبیین واقعیت‌هایی که در صحنه فلسطین و غزه می‌گذرد، داشتند.

باقری تصریح کرد: در این مقطع هم جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق و مواضع و کیان ملت فلسطین و همینطور برای تبیین جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

وی ادامه داد: د ر کنار این، از ساز و کار‌هایی که در عرصه بین المللی از جمله شورای امنیت وجود دارد چه در قالب نشستی که روز چهارشنبه خواهد بود و چه در قالب سازو کار‌های چند جانبه و ملاقات‌های دوجانبه‌ای که با مسوولان و مقامات شرکت کننده در این نشست خواهیم داشت، این موضوع را بطور جدی مورد پیگیری قرار خواهیم داد تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه دولت آمریکا در واقع مجبور شوند جنایت و نسل کشی در غزه پایان دهند و مردم غزه و مردم مظلوم فلسطین یک شرایط عادی را دنبال کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین گفت: موضوع چند جانبه گرایی هم این یک واقعیتی است که در صحنه بین المللی سالهاست بیان شده است که یکجانبه گرایی آمریکا نه تنها نمی‌تواند به هر حال صلح، ثبات و امنیت را در دنیا به دنبال داشته باشد، بلکه رویکرد زیاده خواهانه و برتری جویانه آمریکا درعرصه بین المللی باعث شده است در موضوعات مهم بین المللی بن بست ایجاد شود که نمونه بارزش همین جنایتی است که صهیونیست‌ها در غزه انجام می‌دهند و آمریکایی‌ها به هر حال به یک مانع جدی برای پایان دادن به جنایت صهیونیست‌ها تبدیل شده اند.

باقری ادامه داد: چندجانبه گرایی به عنوان یک جایگزین واقعی و گزینه‌ای که می‌تواند راه حل ارائه دهد برای مسایل و مشکلات و معضلات بین المللی مطرح است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت در این ساز و کار‌های بین المللی از جمله بریکس و شانگهای در طول چند سال گذشته نشان داده است، می‌تواند نقش آفرینی کند. ما از ظرفیت شورای امنیت هم برای در واقع برجسته کردن نقش و جایگاه چند جانبه گرایی برای حل و فصل مسائل و معضلات بین المللی استفاده خواهیم کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: در کنار این دو نشست، قاعدتا هم با همتایان از کشور‌های دیگر در این نشست حضور خواهند داشت، دیدار خواهیم داشت و هم از ظرفیت‌های دیگری که در حاشیه این نشست و حضورمان در نیویورک خواهد بود، چه در عرصه سیاسی و چه دیپلماسی عمومی برای تبیین مواضع و رویکرد‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما