شناسهٔ خبر: 67684026 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استفاده از ظرفیت شورای امنیت برای دفاع از حق ملت فلسطین

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق و مواضع و کیان ملت فلسطین و تبیین جنایت های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به وقت محلی در بدو ورود به نیویورک در گفتگو با خبرنگاران افزود: در دو روز آینده دو نشست مهم در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. فردا نشستی درباره چندجانبه گرایی برگزار خواهد شد و روز چهارشنبه نیز نشستی درباره فلسطین. هر دو موضوع از جهات مختلف برای هم جهان و هم مناسبات بین المللی و هم جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

باقری اضافه کرد: در مورد فلسطین، یک جنایت و نسل کشی عینی و آشکار در طول 9 ماه گذشته در غزه در حال انجام است. جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه های سیاسی، حقوقی و دیپلماسی عمومی موضوع فلسطین بطور جدی در کنار دیگر تحرکات و فعالیت هایش، نقش آفرین فعال بوده است.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: در چند ماه گذشته، شهید امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در نشست مجمع عمومی و هم در نشست شورای امنیت شرکت کردند و یک نقش آفرینی فعالی را برای تبیین واقعیت هایی که در صحنه فلسطین و غزه می گذرد، داشتند.

باقری تصریح کرد: در این مقطع هم جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از ظرفیت شورای امنیت سازمان ملل برای دفاع از حق و مواضع و کیان ملت فلسطین و همینطور برای تبیین جنایت های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

وی ادامه داد: د ر کنار این، از ساز و کارهایی که در عرصه بین المللی از جمله شورای امنیت وجود دارد چه در قالب نشستی که روز چهارشنبه خواهد بود و چه در قالب سازو کارهای چند جانبه و ملاقات های دوجانبه ای که با مسوولان و مقامات شرکت کننده در این نشست خواهیم داشت، این موضوع را بطور جدی مورد پیگیری قرار خواهیم داد تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه دولت آمریکا در واقع مجبور شوند جنایت و نسل کشی در غزه پایان دهند و مردم غزه و مردم مظلوم فلسطین یک شرایط عادی را دنبال کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین گفت: موضوع چند جانبه گرایی هم این یک واقعیتی است که در صحنه بین المللی سالهاست بیان شده است که یکجانبه گرایی آمریکا نه تنها نمی تواند به هر حال صلح، ثبات و امنیت را در دنیا به دنبال داشته باشد، بلکه رویکرد زیاده خواهانه و برتری جویانه آمریکا درعرصه بین المللی باعث شده است در موضوعات مهم بین المللی بن بست ایجاد شود که نمونه بارزش همین جنایتی است که صهیونیست ها در غزه انجام می دهند و آمریکایی ها به هر حال به یک مانع جدی برای پایان دادن به جنایت صهیونیست ها تبدیل شده اند.

باقری ادامه داد: لذا چندجانبه گرایی به عنوان یک جایگزین واقعی و گزینه ای که می تواند راه حل ارائه دهد برای مسایل و مشکلات و معضلات بین المللی مطرح است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت در این ساز و کارهای بین المللی از جمله بریکس و شانگهای در طول چند سال گذشته نشان داده است، می تواند نقش آفرینی کند. ما از ظرفیت شورای امنیت هم برای در واقع برجسته کردن نقش و جایگاه چند جانبه گرایی برای حل و فصل مسائل و معضلات بین المللی استفاده خواهیم کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: در کنار این دو نشست، قاعدتا هم با همتایان از کشورهای دیگر در این نشست حضور خواهند داشت، دیدار خواهیم داشت و هم از ظرفیت های دیگری که در حاشیه این نشست و حضورمان در نیویورک خواهد بود، چه در عرصه سیاسی و چه دیپلماسی عمومی برای تبیین مواضع و رویکردها و سیاست های جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما