شناسهٔ خبر: 67681980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) بررسی گوشی گلکسی A25؛ موبایل اقتصادی و ارزشمند سامسونگ (تصاویر) بررسی گوشی گلکسی A25؛ موبایل اقتصادی و ارزشمند سامسونگ

برخلاف گلکسی A55 و گلکسی A35 که با هیاهوی زیادی به بازار آمدند، گلکسی A25 نسبتاً بی‌سروصدا عرضه شد و حتی استفاده از زبان طراحی Key Island هم نتوانست تغییری در روند ایجاد کند؛ البته این موضوع چندان هم تعجب‌آور نیست؛ زیرا A25 محصولی به‌ظاهر مقرون‌به‌صرفه است؛ هرچند با توجه به شرایط فعلی باید برای

صاحب‌خبر -

برخلاف گلکسی A55 و گلکسی A35 که با هیاهوی زیادی به بازار آمدند، گلکسی A25 نسبتاً بی‌سروصدا عرضه شد و حتی استفاده از زبان طراحی Key Island هم نتوانست تغییری در روند ایجاد کند؛ البته این موضوع چندان هم تعجب‌آور نیست؛ زیرا A25 محصولی به‌ظاهر مقرون‌به‌صرفه است؛ هرچند با توجه به شرایط فعلی باید برای خرید آن به‌اندازه‌ی یک گوشی میان‌رده در چند ماه پیش هزینه کرد.

گلکسی A25 صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی دارد و همچنان از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. از همه‌ مهم‌تر به‌لطف Key Island، دارای ظاهری تازه است و از تراشه‌ی توانمندتری هم قدرت می‌گیرد؛ اما آیا همین بهبودها کافی به‌نظر می‌رسد و باوجود قیمت نسبتاً بالا، گلکسی A25 می‌تواند از رقبا پیشی بگیرد و خود را در فهرست بهترین گوشی های موبایل بازار جای دهد؟ برای پاسخ به این سؤال تا انتهای بررسی گلکسی A25 همراهمان باشید.

جدول مشخصات فنی گلکسی A25

سخت افزار

توضیحات

 
 

ابعاد

۱۶۱ در ۷۶٫۵ در ۸٫۳ میلی‌متر

وزن

۱۹۷ گرم

نمایشگر

۶٫۵ اینچی SuperAMOLED

۱۲۰ هرتز - ۱۰۰۰ نیت

تراشه

اگزینوس ۱۲۸۰

رم و حافظه

128GB 6GB RAM, 128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

دوربین

۵۰ مگاپیکسلی واید (f/1.8 - سنسور 1/2.76 اینچی - لرزشگیر اپتیکال)

۸ مگاپیکسلی اولتراواید

۲ مگاپیکسلی ماکرو

فیلم‌برداری

4K@30fps

1080p@30fps

لرزشگیر الکترونیکی

دوربین سلفی

۱۳ مگاپیکسل

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت

شارژ

۲۵ وات

 
4_11zon
 

طراحی مدرن‌تر با فریم تخت و بدون گواهی IP

پیش از پرداختن به عملکرد سخت‌افزاری و دوربین گوشی که احتمالاً بیش از هر بخش دیگری برایتان اهمیت دارد، شاید بهتر باشد در مورد تفاوت‌های گلکسی A25 با نسل گذشته و شباهت‌هایش با گلکسی A35 و حتی گلکسی A55 صحبت کنیم. اصلی‌ترین تفاوت گوشی با نسل گذشته را می‌توان طراحی Key Island و بهره‌مندی از فریم تخت دانست. برای من فریم مسطح حس‌وحال بسیار بهتری نسبت‌به فریم‌های خمیده دارد. اگر شما هم موافق هستید، پس خوشحال باشید که سامسونگ در گوشی اقتصادی جدیدش، از فریم خمیده صرف‌نظر کرده و طراحی مدرن‌تری به آن بخشیده است.

به‌لطف زبان طراحی Key Island که در بررسی گلکسی A55 به‌تفصیل درموردش صحبت کردیم، فریم از حالت خمیده در آمده و کاملاً تخت است؛ اما بخشی که کلیدهای پاور و کنترل صدا را میزبانی می‌کند، همچنان حالت خمیده دارد. فریم پلاستیکی گوشی و بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی روی نمایشگر، اجازه نمی‌دهد گوشی حتی از فاصله‌ی دور مانند یک گوشی پریمیوم به‌نظر بیاید؛ به‌ویژه که حالا حتی رقبای پایین‌رده‌تری همچون ردمی نوت 13 4G هم از ایجاد حفره در نمایشگر برای پیاده‌سازی دوربین سلفی استفاده می‌کنند.

سامسونگ هنوز آمادگی لازم برای گذر از بریدگی قطره‌ای دوربین سلفی را ندارد

پلاستیکی‌بودن فریم و پشت گوشی، چندان هم بد نیست و هرچند احتمالاً همگی موافق هستیم که فریم فلزی و پنل پشتی شیشه‌ای حس‌وحال بسیار بهتری دارد، می‌توانیم (و مجبور هستیم!) نیمه‌ی پر لیوان را ببینیم؛ چراکه پلاستیکی‌بودن فریم، علاوه‌بر بحث کنترل قیمت که برای گوشی‌های اقتصادی اهمیت دوچندانی هم دارد، باعث سبک‌تر شدن گوشی درمقایسه‌با برادران بزرگترش شده و A25 وزن ۱۹۷ گرمی‌اش را مدیون همین انتخاب است.

 
5_11zon

گذشته از سبک‌بودن، ابعاد گوشی باعث می‌شود از دست گرفتن آن حس‌وحال چندان جالبی را تجربه نکنید و به‌اصطلاح، با یک گوشی خوش‌دست طرف نباشید؛ بنابراین دلتان را صرفاً به سبک‌بودن گوشی خوش نکنید و این مسئله‌ی مهم را نیز مدنظر قرار دهید. بد نیست اشاره کنم که A25 فاقد هرگونه رتبه‌ی IP برای محافظت رسمی در برابر گرد و غبار و آب است و خبری هم از پوشش محافظ روی نمایشگر نیست؛ بنابراین گلس و کاور را برای محافظت از گوشی فراموش نکنید.

گلکسی A25 فاقد هرگونه رتبه‌ی IP برای محافظت رسمی در برابر گرد و غبار و آب است

رنگ‌بندی گوشی‌های سامسونگ همیشه جزو نقاط قوت آن‌ها به‌حساب می‌آید. درمورد گلکسی A25، ما رنگ سرمه‌ای متمایل به مشکیِ آن را برای بررسی در اختیار داشتیم؛ اما گزینه‌های دیگری نیز همچون آبی روشن و زرد لیمویی نیز برای انتخاب وجود دارد. طراحی پشت گوشی نیز صاف و صیقلی نیست و الگوی شطرنج‌مانند نامحسوسی روی سطحش به‌چشم می‌خورد؛ البته این الگو ظرافت زیادی دارد و از فاصله‌ی دور به‌سختی قابل مشاهده است. خوشبختانه لکه‌ی اثرانگشت و چربی نیز روی‌ بدنه نمی‌ماند.

6_11zon

تفاوت عمده‌ی دیگری که در بخش طراحی گلکسی A25 با مدل‌های میان‌ٰرده‌ی اخیر سامسونگ به‌چشم می‌خورد، پیاده‌سازی حسگر اثرانگشت است که درست مانند نسل گذشته روی دکمه‌ی پاور (و نه زیر نمایشگر) قرار دارد.

علاوه‌بر موارد مهمی که اشاره کردم، نکته‌ای که در بخش طراحی دیده می‌شود و احتمالاً برای بسیاری از افراد خبر خوشی تلقی می‌شود، وجود جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا است که این روز‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند پدیده‌ای نادر به‌شمار می‌رود؛ بنابراین، اگر به‌هر دلیلی از هدفون سیمی استفاده می‌کنید، به خرید تبدیل USB برای اتصال آن به گوشی نیازی نخواهید داشت.

در لبه‌ی پایینی فریم گلکسی A25، درگاه USB 2.0 Type-C، جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا و کانال اصلی اسپیکرهای استریو قرار دارند که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های گوشی نسبت به اسپیکر مونو نسل قبل به‌شمار می‌آید. این اسپیکرها به‌ترتیب در لبه‌ی پایین فریم و حاشیه‌ی بالایی نمایشگر (در قالب اسپیکر مکالمه) قرار دارند. کیفیت پخش صدا در فرکانس‌های میانی و بالا بسیار رضایت‌بخش و مشابه گلکسی A34 است؛ اما نمی‌توان در مورد فرکانس‌های پایین همین نظر را داد. از نظر حجم صدا نیز عملکرد اسپیکرها را معمولی و نه عالی ارزیابی می‌کنیم.

نمایشگر ۱۲۰هرتزی OLED با حاشیه‌های عریض

در بخش نمایشگر گلکسی A25 تغییر بزرگی نسبت به نسل قبل دیده نمی‌شود. سامسونگ از همان نمایشگر ۶٫۵ اینچی OLED به‌کاررفته در گلکسی A24 استفاده کرده و وضوح تصویر ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل را به آن اختصاص داده است. متاسفانه هنوز هم شاهد بریدگی Infinity-U در بخش بالای نمایشگر هستیم که کمی توی ذوق می‌زند. به‌نظر می‌رسد سامسونگ هنوز آمادگی لازم برای گذر از این نوع طراحی نامطلوب را ندارد و به کاهش هزینه‌هایش بیش از مسائل دیگر اهمیت می‌دهد.

عملکرد نمایشگر گلکسی A25 دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

 
 
 

گلکسی A25

۲

۵۷۰

۱۶۲۰

۹۹٫۳ درصد

(Natural)

۲٫۴

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴

گلکسی A24

۱٫۸

۵۳۴

۱۴۳۴

۱۰۰ درصد

(Natural)

۲٫۹

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۷

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۲٫۶

۷۰۵

۲۰۹۰

۹۶ درصد

(Standard)

۰٫۹

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۴

ردمی نوت ۱۳ پرو 4G

۲٫۳

۶۱۱

۱۴۷۵

۹۹٫۷ درصد

(Standard)

۱٫۸

۹۵٫۶ درصد

(Saturated)

۴٫۳

گلکسی A34

۱٫۹

۶۰۷

۱۳۳۲

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۱

گلکسی A54

۱٫۸۷

۵۹۲

۱۳۱۷

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۵

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

بااینکه سامسونگ نسبت نمایشگر به بدنه را از ۸۲٫۴ درصد به ۸۴٫۲ درصد رسانده است، گلکسی A25 همچنان به‌خصوص در قسمت پایین صفحه‌نمایش حاشیه‌های نسبتا عریضی دارد و این موضوع یکی دیگر از عواملی است که باعث تفاوت گوشی‌های اقتصادی سامسونگ با میان‌رده‌ها و پرچمداران می‌شود.

گذشته از مواردی که در مقایسه با نسل قبل تغییری به‌خود ندیده‌اند یا تغییراتشان چندان محسوس نیست، گلکسی A25 حالا دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است که روان‌تر شدن تجربه‌ی کاربری را در پی دارد و نسبت به نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نسل قبل قدم بزرگی محسوب می‌شود. سامسونگ می‌گوید روشنایی نمایشگر در بهترین حالت به ۱۰۰۰ نیت خواهد رسید؛ عددی که روی کاغذ با گلکسی A35 و A55 برابری می‌کند.

7_11zon
8_11zon

در تست‌های متداول زومیت که با معیار شطرنجی ۵۰درصدی (۵۰درصد صفحه سفید و ۵۰درصد صفحه مشکی) صورت می‌گیرد، شدت روشنایی نمایشگر از ادعای سامسونگ نیز فراتر رفت و در حالت خودکار به ۱۶۲۰ نیت رسید. در حالت دستی نیز روشنایی نمایشگر را ۵۷۰ نیت به دست آوردیم که برای استفاده در محیط‌های داخلی کافی به‌نظر می‌رسد.

گلکسی A25 سامسونگ، فضای رنگی sRGB را در پروفایل Natural با پوششی ۹۹٫۳ درصدی و فضای رنگی DCI-P3 را در پروفایل Vivid با پوششی ۱۰۰ درصدی نمایش می‌دهد. دقت رنگ در پروفایل Natural در مقایسه با پروفایل Vivid با میانگین خطای ۲٫۴ در شرایط بسیار بهتری قرار دارد، رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر و تقریبا خنثی هستند؛ درحالی‌که در پروفایل Vivid تمایل رنگ‌ها به سردی نسبتاً زیاد است. مایه‌ی تعجب نیست که از عمق رنگ ۱۰بیتی خبری نباشد و نمایشگر حدود ۱۶میلیون رنگ به‌نمایش بگذارد.

عملکرد مطلوب گلکسی A25 به‌لطف تراشه A53

سامسونگ وظیفه‌ی تأمین نیازمندی‌های پردازشی گلکسی A25 را بر عهده‌ی Exynoas 1280 گذاشته است. این تراشه که تولید آن به سال ۲۰۲۲ برمی‌گردد، با لیتوگرافی ۵ نانومتری خود سامسونگ تولید می‌شود و در بخش CPU، هشت هسته شامل ۲ هسته‌ی Cortex A78 با فرکانس کاری ۲٫۴ گیگاهرتز و ۶ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس کاری ۲٫۰ گیگاهرتزی آن را همراهی می‌کنند.

برای بررسی عملکرد تراشه‌ی A25 مثل همیشه سراغ تست‌های متداول زومیت رفتیم. قبل از هرنکته‌ای، نکته‌ای که در نتایج به‌چشم می‌خورد این است که سامسونگ ظاهراً عملکرد بیشتری را از اگزینوس ۱۲۸۰ استخراج می‌کند؛ چرا که در مقایسه با گلکسی A53 متکی به همین تراشه، شاهد عملکرد بهتری هستیم، آن هم در شرایطی که گلکسی A53 در حال حاضر چند میلیون تومان گران‌تر از A25 به‌فروش می‌رسد.

عملکرد گلکسی A25 در برابر نسل قبل و رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

 
 
 
 
 

گلکسی A25

Exynos 1280

۵۸٫۸

۲۳۰۰

۹۶۳

۲۰۹۷

۱۶

۱۰

گلکسی A24

Helio G99

۴۳٫۱

۱۳۲۲

۷۲۹

۱۹۷۹

۹٫۱

۵٫۹

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

Snapdragon 7s Gen 2

۹۰٫۲

۲۱۱۳

۱۰۳۳

۲۹۶۶

۱۶

۱۴

ردمی نوت ۱۳ پرو 4G

Helio G99 Ultra

۶۰٫۹

۱۲۸۳

۷۲۹

۲۰۰۹

۸٫۴

۵٫۵

گلکسی A34

Mediatek Dimensity 1080

۶۸٫۲

۲۳۷۴

۹۶۵

۲۴۰۹

۱۶

۱۰

گلکسی A54

Exynos 1380

۵۸٫۵۱

۳۰۳۵

۱۰۰۰

۲۹۰۱

۱۹

۱۳

گلکسی A53

Exynos 1280

--

۲۳۰۶

۸۶۳

۱۹۲۰

۱۴

۱۰

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به جدول بنچمارک‌ها متوجه می‌شویم که گلکسی A25 در زمینه‌ی پردازش‌های چند هسته‌ای اختلاف ناچیزی با ردمی نوت ۱۳ پرو 4G دارد؛ اما در پردازش‌های تک هسته‌ای حدوداً ۳۲ درصد قوی‌تر ظاهر می‌شود، یعنی در کاربری‌های روزمره و عادی می‌توان عملکرد تندوتیزتری از گوشی سامسونگ دریافت کرد.

در کنار بهبود پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G6 موجود در گلکسی A25 نیز نسبت به نسل گذشته بهبودی تقریباً ۲ برابری را تجربه می‌کند؛‌ اما از آنجاکه با یک گوشی اقتصادی طرف هستیم، نمی‌توانیم انتظار نرخ فریم‌های بالا در بازی‌ها را داشته باشیم؛ هرچند که برای برخی از افراد همین‌که گوشی بتواند بازی‌هایی مثل پابجی و کال آو دیوتی را با نرخ فریم قابل قبولی اجرا کند خبر مسرت‌بخشی خواهد بود. آیا می‌توان از A25 هم چنین توقعی داشت؟

9_11zon

در تنظیمات گرافیکی متوسط ​​(وضوح HD)، می‌توان بازی پابجی را با نرخ فریم ۳۰ فریم‌برثانیه اجرا کرد. بازی سنگین Genshin Impact نیز با تنظیمات گرافیکی پایین (Low) با نرخ فریم ​​۳۷ فریم‌برثانیه قابل اجرا است. بازی کال آو دیوتی نیز در تنظیمات گرافیکی High تجربه‌ی روان و راضی‌کننده‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد. یادمان نرود که اسپیکرهای استریو نیز نقش زیادی در بهبود تجربه‌ی بازی نسبت به نسل پیشین ایفا می‌کنند.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی گلکسی A25 در برابر رقبا

گوشی/پارامتر

خواندن ترتیبی

نوشتن ترتیبی

خواندن تصادفی

نوشتن تصادفی

 
 

گلکسی A25

۵۳۳ مگابایت‌برثانیه

۳۹۰ مگابایت‌برثانیه

۴۸ مگابایت‌برثانیه

۴۱ مگابایت‌برثانیه

ردمی نوت ۱۳ 4G

۴۴۱ مگابایت‌برثانیه

۳۸۵ مگابایت‌برثانیه

۲۶ مگابایت‌برثانیه

۱۸ مگابایت‌برثانیه

کُره‌ای‌ها گلکسی A25 را در دو مدل با رم ۶ و ۸ گیگابایت به‌همراه فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عرضه کرده‌اند تا برخلاف نسل گذشته، کاربران به نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی محدود نباشند. اگر از یک سیم‌کارت استفاده می‌کنید، می‌توانید از محفظه‌ی سیم‌کارت دوم برای جای‌گذاری کارت microSD نیز بهره‌ ببرید. طبق معمول، سامسونگ در مورد نوع فضای ذخیره‌سازی گوشی‌هایش نیز اطلاعاتی در اختیار قرار نمی‌دهد؛ اما عملکرد نمونه‌ی به‌کارررفته در A25 به‌مراتب سریع‌تر از ردمی نوت ۱۳ 4G است.

باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژدهی مطلوب

در بخش باتری، حداقل روی کاغذ هیچ تغییری دیده نمی‌شود و سامسونگ از همان باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی نسل گذشته استفاده می‌کند. همچون برادران گران‌قیمت‌ترش، A25 نیز از شارژ سیمی ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند و همچنان از شارژر در جعبه‌ی دستگاه خبری نیست و باید آن را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

عمر باتری گلکسی A25 دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

 
 
 

گلکسی A25

۶٫۵ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۰۰

۱۱:۱۹

گلکسی A24

۶٫۵ اینچ، ۹۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۴۲

۱۳:۲۴

ردمی نوت ۱۳ پرو 5G

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۱۰۰

۲۰:۰۰

۱۱:۲۵

ردمی نوت ۱۳ پرو 4G

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۳۰

۱۰:۵۹

گلکسی A34

۶٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۱:۰۰

۱۳:۲۲

گلکسی A54

۶٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۴۶

۱۲:۲۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی A25 در بخش باتری عملکرد معقولی دارد و با شارژدهی حدداً ۲۳ ساعته در آزمون پخش ویدیو زومیت، تقریبا مثل نسل پیش ظاهر می‌شود که با توجه به یکسان ماندن وضوح نمایشگر، قابل توجیه است. در کاربری روزمره نیز شارژدهی گوشی را حدوداً ۱۱ ساعت و ۱۹ دقیقه یعنی حدودا دو ساعت کمتر از نسل پیش به دست آوردیم. از آنجایی که نرخ نوسازی نمایشگر A25 بیشتر از A24 است، بنابراین کمتر شدن شارژدهی در کاربری‌های عادی چیز عجیبی نیست.

اندروید ۱۴ با چهار سال پشتیبانی نرم‌افزاری

به‌روزرسانی رابط کاربری در گوشی‌های سامسونگ حتی در گوشی‌های اقتصادی این شرکت نیز جای هیچ بحثی باقی نمی‌گذارد. در شرایطی که بسیاری از گوشی‌های شیائومی با سه‌سال پشتیبانی نرم‌افزاری عرضه می‌شوند، حتی گوشی‌های اقتصادی سامسونگ با دریافت چهارسال به‌روزرسانی سیستم‌عامل و پنج‌سال به‌روزرسانی امنیتی، در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند. گلکسی A25 سامسونگ رابط کاربری One UI 6 مبتنی‌بر اندروید ۱۴ را اجرا می‌کند که تجربه‌ی خوشایندی از کار با گوشی به‌همراه دارد.

10_11zon

یکی از قابلیت‌های جدیدی که سامسونگ در One UI 6 در اختیار کاربرانش قرار داده، اپلیکیشن Studio است که امکان ویرایش‌ ویدیوها را فراهم می‌کند. پنل اعلانات نیز در این رابط کاربری با تغییراتی همراه شده است و حالا هر نوتیفیکیشن در کارتی مجزا نمایش داده می‌شود.

آخرین و شاید مهم‌ترین تغییر One UI 6 به تغییرات Quick Settings مربوط می‌شود که به‌نظر می‌رسد سامسونگ تاحدودی سعی کرده است ظاهر آن را به اندروید خالص نزدیک‌تر کند. امکان شخصی‌سازی بیشتر لاک‌اسکرین، اضافه‌شدن ویجت‌های جدید و کوتاه‌تر شدن نام اپلیکیشن‌ها از تغییرات جزئی این رابط کاربری به‌حساب می‌آیند.

دوربین سه‌گانه کارراه‌انداز

گلکسی A25 به‌رسم همیشه از مجموعه‌ی دوربین سه‌گانه‌‌ شامل ماژول‌های واید، اولتراواید و ماکرو استفاده می‌کند. در نمای جلویی دستگاه نیز دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی قرار گرفته است که می‌تواند با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه فیلمبرداری کند. دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لرزشگیر سخت‌افزاری (OIS) نیز بهره‌ می‌برد.

11_11zon
12_11zon

دوربین اصلی و دوربین ماکرو گلکسی A25 نسبت به نسل پیشین تفاوت خاصی را تجربه نمی‌کنند؛ تنها دوربین اولتراواید به‌جای حسگر ۵ مگاپیکسلی، به حسگر ۸ مگاپیکسلی مجهز شده است و رزولوشن فیلمبرداری حالا علاوه‌بر وضوح 1080p، می‌تواند با وضوح 4K هم فیلمبرداری کند.

دوربین اصلی گلکسی A25 از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۰٫۶۴ میکرومتری و اندازه‌ی 1/2.76 اینچی بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. دوربین اصلی گوشی در شرایط نوری مناسب تصاویر رضایت‌بخشی را به‌ثبت می‌رساند.

13_11zon

دوربین اصلی

14_11zon

دوربین اولتراواید

با بزرگنمایی تصاویر دوربین اصلی متوجه می‌شویم که دوربین تاحدی توانسته است نویز تصاویر را کاهش دهد و در سطح دستگاهی اقتصادی، تعادل مناسبی را میان جزئیات ریز سوژه و سطح نویز برقرار کند؛ البته بی‌شک نمی‌توان سطح جزئیات عکس‌ها را با دستگاه‌های پرچم‌دار یا حتی میان‌رده مقایسه کرد.

15_11zon

برش عکس دوربین اصلی

دوربین اولتراواید گلکسی A25 از حسگر ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2، میدان دید ۱۲۰ درجه و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری استفاده می‌کند. در تصویری که با دوربین اولتراواید گوشی ثبت‌ کرده‌ایم، نقص در الگوریتم پردازش تصویر منجر به از دست رفتن بسیاری از جزئیات تصویر شده است. عکس‌های اولتراواید، مادامی‌که در شرایط نوری کاملا ایدئال ثبت شده باشند، برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی معقول هستند؛ اما انتظار جزئیات هم‌سطح با دوربین اصلی را نباید داشته باشید.

16_11zon

برش عکس دوربین اولتراواید

رنگ‌ها در تصاویر گرفته‌شده با دوربین اصلی تمایل بسیاری به واقعیت دارند و به‌هیچ‌عنوان اغراق‌آمیز نیستند. در مقابل، رنگ‌های موجود در تصاویر دوربین اولتراواید تا حدودی بی‌روح به نظر می‌رسند.

17_11zon

دوربین اصلی

18_11zon

دوربین اولتراواید

عکس‌هایی که در نور شب ثبت شده‌اند، چندان شگفت‌انگیز نیستند؛ اما به‌خصوص عکس‌های دوربین اصلی، کم‌وبیش رضایت نسبی‌تان را جلب می‌کنند؛ هرچند که گاهی تمایل دوربین به ایجاد هاله‌ای زرد در تصویر به‌چشم می‌آید. عکس‌های دوربین اولتراواید تا حد زیادی تاریک‌تر و سافت‌تر از دوربین اصلی از آب درمی‌آیند و کاندید جذابی برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی نیستند.

19_11zon

دوربین اصلی

20_11zon

دوربین اولتراواید

21_11zon

دوربین اصلی

22_11zon

دوربین اولتراواید

در شرایط نوری چالش‌برنگیز، به‌لطف گستره‌ی دینامیکی معقول دوربین، تصاویر با کیفیت قابل قبولی ثبت شده‌اند؛ اما همانطور می‌بینید، بخشی از درخت‌ها تاریک دیده می‌شود و گوشی نتوانسته است جزئیات را از دل سایه‌های تاریک‌تر بیرون بکشد. در شرایطی مانند سناریوی دوم، شرایط تاحدودی بهتر می‌شود و جزئیات بیشتری در مقایسه با سناریوی قبل به تصویر کشیده شده‌اند.

23_11zon

دوربین اصلی با HDR معقول

24_11zon

دوربین اصلی با HDR معقول

دوربین سلفی گلکسی A25 بدون تغییر نسبت به نسل گذشته از حسگر ۱۳ مگاپیکسلی، پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند و عملکرد رضایت‌بخشی در ثبت جزئیات دارد. در تصاویر سلفی رنگ پوست تمایل زیادی به واقعیت دارد و در تصاویر پرتره نیز عملکرد قابل قبولی را در تشخیص سوژه از پس‌زمینه به‌نمایش می‌گذارد؛ هرچند عملکرد آن در نور شب به پای عملکردش در روشنایی روز نمی‌رسد.

25_11zon
26_11zon
27_11zon
 

گالری عکس‌های گلکسی A25

28_11zon
29_11zon
30_11zon
31_11zon
32_11zon
33_11zon (1)
 

اقتصادی ارزشمند کره‌ای‌ها در برابر رقبا

گلکسی A25 در مقایسه با نسل گذشته‌ بهبودهای چشمگیری را تجربه می‌کند. تراشه‌ی قدرتمندتری را در دل دارد، نرخ نوسازی آن با گوشی‌های میان‌رده برابری می‌کند و طراحی‌اش به گوشی‌های مدرن‌تر نزدیک شده است. به‌علاوه، با دریافت چهارسال به‌روزرسانی نرم‌افزاری در رقابت با برخی از مدل‌های هم‌رده از برندهایی مثل شیائومی، برتری پیدا می‌کند.

گلکسی A25 هم‌اکنون در بازار ایران با قیمت نسبتاً بالایی عرضه می‌شود و بدون شک با کاهش قیمت، ارزش خرید آن افزایش خواهد یافت. باتوجه به اینکه کانفیگ پایه‌ی گوشی هم‌اکنون با قیمتی در محدوده‌ی ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، خرید نسخه‌های پایین‌تر منطقی‌تر خواهد بود؛ اما اگر قصد خرید نسخه‌ی ۲۵۶ گوشی را دارید، در این محدوده‌ی قیمتی، به گوشی‌هایی مثل موتورولا اج ۳۰، پوکو X6 و موتورولا اج ۴۰ نئو فکر کنید که هم قدرتمندتر هستند، هم نمایشگر باکیفیت‌تری دارند.

نکات مثبت

  • شارژدهی خوب
  • فیلمبرداری 4K
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ۴ ساله
  • تجربه‌ی عکاسی رضایت‌بخش
  • طراحی مدرن‌تر از نسل گذشته

نکات منفی

  • نبود شارژر در جعبه‌ی گوشی
  • ارزش اقتصادی پایین‌تر در نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایت

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-197366

نظر شما