شناسهٔ خبر: 67681689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله مهدی میرباقری:

وظیفه رئیس جمهور پیشبرد جامعه به سمت دولت ظهور است

استاد حوزه علمیه قم با بیان ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی گفت: شهید رئیسی به دنبال جامعه مدنی عصر ظهور و ایجاد تمدن جدید برای مقدمه ظهور بود، اسلامی که بر ابرقدرت‌ها غلبه کند برخلاف کسانی که می‌خواستند با غرب بسازند. ایشان نظم مستقر را قبول نداشت و معتقد بود که نمی‌توان با آن کنار آمد و اگر کنار هم بیاییم باز فرصتی به ما نخواهند داد.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی میرباقریبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمهدی میرباقری؛ استاد حوزه علمیه قم، 23 تیرماه در آیین اختتامیه سلسله نشست‌های ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳ که از سوی دفتر قم سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان اینکه نهضت تبیین دولت سیزدهم بدون تقابل با دولت جدید باید تداوم داشته باشد و به جد تلاش کنیم تا این  دولت را روایت کنیم، گفت: در روایت آیت‌الله رئیسی دو مراقبت لازم است؛ اول روایت ویژگی‌های شخصی است یعنی نباید شخصیت ایشان را از دولت ایشان تفکیک کنیم؛ سیدحسن نصرالله فرمودند ما در جامعه به الگو و اسوه نیاز داریم و ایشان رئیس جمهور الگو و اسوه بود و جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران واقعا شایسته ایشان است.

وی با اشاره به برشمردن ویژگی‌های آیت‌الله رئیسی از زبان رهبر انقلاب در دیدار با دولتمردان دولت سیزدهم، افزود: رهبری موارد متعددی مطرح کردند و فرمودند که  این ویژگی‌ها برای تبیین یک الگو و ثبت در تاریخ بیان شد تا معلوم شود رئیس قوه مجریه می‌تواند مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی داشته باشد و آنها را در عملکرد حاکمیتی و فردی خود دنبال کند؛ بنابراین باید ایشان را در تراز یک رئیس دولت روایت کنیم و نه صرفا خصوصیات شخصی که البته ویژگی‌های شخصی ایشان هم با این جایگاه پیوند خورده بود. 

میرباقری با بیان اینکه روایات خرد از آیت‌الله رئیسی زیاد گفته شده است ولی باید از روایات خرد به کلان‌روایات و تولید نظریه برسیم، اظهار کرد: یعنی باید از روایات خرد در درون کلان‌روایات و نظریات جاسازی کنیم. ما الان دو الگو برای سیاست‌های کلان کشور داریم؛ یکی الگویی که مسائل کشور را ذیل نظم جهانی دنبال می‌کند و الگوی دیگر هم پیشرفت کشور را بر مبنای تغییر در نظم جهانی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: کسانی که معتقد به رویکرد اول هستند مقاومت را در تنافی با پیشرفت اقتصادی و این دو را در تضاد با هم می‌دانند؛ کتاب و مقاله هم دارند و گفته‌اند ما در طول این سال‌ها از اقتصاد به سیاست یارانه می‌دادیم و پول کشور را خرج سیاست‌هایی می‌کردیم که از نظر آنان موهوم است. 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سیاست آیت‌الله رئیسی ذیل هدایت رهبری معطوف به تحولات جهانی بود یعنی بر این باور بود که نظم مستقر کنونی باید به نظم جدیدی منتهی شود، تصریح کرد: لذا در برابر زورگویی مستکبران مقاومت می‌کردند که برخاسته از فرمایشات امام(ره) بود؛ امام خمینی(ره) در پیامی فرمودند: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنافداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.

وی افزود: امام(ره) همچنین در ادامه این پیام فرموده‌اند: مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند که تنها برادری و صمیمیت را در چهارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسی است که نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می‌آورد، ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت‌کردن به فرهنگ دوَل دنیای امروز و پایه‌ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع اسلامی با آمریکا و شوروی، فشار و سختی و شهادت و گرسنگی را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده‌اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می‌کنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی‌شهادت میسر نیست.

 

وظیفه رئیس جمهور پیشبرد جامعه به سمت دولت ظهور است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه نظر امام این بود که رئیس جمهور باید جامعه را به سمت دولت ظهور حرکت دهد، تاکید کرد: امام باز در فرمایش دیگری در دوره سازندگی در پیامی به مسئولان سازمان جهاد سازندگی، فرمودند: فرزندان عزیز جهادی‌ام به تنها چیزی که باید فکر کنید به استواری پایه‌های اسلام ناب محمدی  است. اسلامی که غرب، و در رأس آن امریکای جهانخوار، و شرق و در رأس آن شوروی جنایتکار را به خاک مذلت خواهد نشاند. اسلامی که پرچمداران آن پابرهنگان و مظلومین و فقرای جهانند و دشمنان آن ملحدان و کافران و سرمایه داران و پول پرستانند. اسلامی که طرفداران واقعی آن همیشه از مال و قدرت بی‌بهره بوده‌اند؛ و دشمنان حقیقی آن زراندوزان حیله‌گر و قدرت‌مداران بازیگر و مقدس‌نمایان بی‌هنرند یعنی امام نگران بودند که در دوره سازندگی کشور از این مسیر خارج نشود.

میرباقری بیان کرد: آیت‌الله رئیسی در این تراز بودند یعنی به دنبال جامعه مدنی عصر ظهور و ایجاد تمدن جدید برای مقدمه ظهور بودند؛ اسلامی که بر ابرقدرت‌ها غلبه کند برخلاف کسانی که می‌خواستند با غرب بسازند؛ اینکه دولت‌های دیگر اینطور بودند یا خیر خودتان قضاوت کنید. ایشان نظم مستقر را قبول نداشت و معتقد بود که نمی‌توان با آن کنار آمد و اگر کنار هم بیاییم باز فرصتی به ما نخواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه آقای رئیسی این دوگانه را یعنی تضاد بین پیشرفت و مقاومت را دوگانه ساختگی می‌دانستند اظهار کرد: رویکرد آیت‌الله رئیسی این تلقی غلط را از بین برد که البته متاسفانه در مناظرات هم این مسئله به خوبی تبیین نشد؛ او تعامل با همسایگان و شرق و آمریکای لاتین را توسعه داد و حتی ارتباط با غرب را تعطیل نکرد و پرونده تحریم را هم دنبال کرد و در عین حال مقاومت را تقویت کرد.

وی تصریح کرد: این حرف بیخودی است که اگر دست از مقاومت برداریم، اقتصاد ما درست خواهد شد و تحریم از بین می‌رود؛ بلکه معتقدم اگر از مقاومت دست برداریم سایه جنگ هم برخواهد گشت لذا دیپلماسی اقتصادی ما باید در ذیل قدرت مقاومت ما و با توجه به آینده و تحولات جهانی و تغییر موازنه به نفع اسلام و حل مسائل در مسیر اهداف بزرگ دنبال شود. 

 

مبارزه رئیسی با سرمایه‌داری حزبی و رفاقتی

میرباقری با بیان اینکه ویژگی دیگر ایشان مبارزه با فساد بود، اضافه کرد: ایشان به خوبی می‌فهمیدند که مبارزه با فساد جز از طریق مبارزه با فساد سرمایه‌داری ممکن نیست؛ یک موقع ما عدالت مکتب رفاه را می‌پذیریم و اگر کسی در ذیل این مکتب فساد کرد با او برخورد می‌کنیم ولی گاهی عدالت مکتب رفاه را عین فساد می‌دانیم؛ ایشان با سرمایه‌داری حزبی و رفاقتی و دست‌ساز مقابله کرد؛ عدالت‌ورزی ایشان اینگونه بود. ایشان تحول را امری پیچیده می‌دانست و اینطور نبود که به اقدامات عجولانه دست بزند بلکه آرام‌آرام با ریشه بی‌عدالتی مبارزه کرد لذا به سمت بانک‌ها مخصوصا خصوصی رفت.

میرباقری با بیان اینکه اسلام با ثروتمندی که تولید سالم ثروت دارد مخالف نیست بلکه بحث بر سر نظام سرمایه‌داری است، گفت: در مقطعی از انقلاب، 94درصد وام‌ها به صاحبان سرمایه و سرمایه‌داران اعطا شده است و مابقی کارگر و جیره‌خوار این افراد بودند ولی رئیسی با این مسئله مبارزه کرد.

وی بیان کرد: آیت‌الله رئیسی مدارای فعال با بدنه کارشناسی کشور داشت و آرام‌آرام مسیری را ایجاد کرد و هرقدر جلوتر آمد بدون عجله از نیروهای فعال و جوان و انقلابی و به تعبیری حلقه وسط بیشتر استفاده کرد؛ افراد جهادی و ساده زیست و در یک کلمه ایشان به تعبیر امام دنبال اسلام ناب بود نه اسلام سازشکار.  

انتهای پیام

نظر شما