شناسهٔ خبر: 67651802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایسنا گزارش می‌دهد؛

آیین اختتامیه سلسله نشست‌های ملت ابراهیم برگزار شد

شیما احمدزاده

آیین اختتامیه سلسله نشست‌های ملت ابراهیم با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، آیت الله احمد مروی، آیت الله محمود رجبی، بانو مجتهده گلگیری، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا؛ ۲۳ تیرماه در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در آیین اختتامیه سلسله نشست‌های ملت ابراهیم که امروز ۲۳ تیرماه با حضور اساتید در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، در ابتدا به رابطه دوسویه ملت و جامعه اشاره کرد و گفت: معنای ملت در زبان فارسی، یک جامعه به هم‌پیوسته در سایه یک حکومت مرکزی که در قرآن کریم مراد از دین همان نظام حاکم بر جامعه است؛ دین ملت ساز است؛ ملت و جامعه بدون وجود دین شکل نمی‌گیرد و دین همان نظام اجتماعی است که به وسیله یک حاکمیت مرکزی به اجرا درآید فلذا رابطه بین دین و ملت دوطرفه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در معارف قرآن حضرت ابراهیم(ع) به عنوان کسی نام برده می‌شود که پایه‌گذار دینی است که سرانجام جامعه جهانی به وسیله دینی که او آورده اداره خواهد شد و منجر به تشکیل یک تمدن جهانی خواهد شد این یک خصیصه ابراهیمی است و در پیامبران گذشته وجود نداشته؛ پیامبران قبل از حضرت نوح(ع) جزو انبیا تمدن‌های خرد بودند و بنیانگذار زندگی شهری حضرت نوح(ع) است.

وی ذریه ابراهیمی را ادامه‌دهنده راه امامت و رهبری دنیا معرفی کرد و گفت: مرحله بعد، مرحله ابراهیمی است که آغازش با ابراهیم و پایانش محمدی است و امامت محمدی(ص) همان امامت ذریه‌ای ابراهیمی است که محدود نیست و تا پایان دنیا ادامه خواهد داشت، همین امامت در دو تیره اتفاق افتاد؛ تیره اول اسحاقی که دوره آزمایشی بود «وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ نَافِلَةً  وَکُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِینَ» «و به او اسحاق و افزون بر آن (فرزندزاده‌اش) یعقوب را عطا کردیم و همه را صالح و شایسته (مقام نبوت) گردانیدیم» و دوم اسماعیلی که ذریه‌ی امامت را در بردارد.

آیت‌الله اراکی افزود: اسلام ابراهیمی اسلام تصدیق نیست، اسلام تسلیم است و برای اسلام در قرآن چهار مرحله ذکر شده که مرحله اول اسلام اعلامی یا زبانی است که با تصدیق قلبی همراه نیست و آنچه که از ایمان قلبی واجب‌تر است ایمان تسلیمی است «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ» «پس چون هر دو تسلیم امر حق گشتند و او را (برای کشتن) به روی در افکند» و واقعه کربلا صحنه‌ی عرضه‌ی اسلام ابراهیمی است که هیچ‌چیز حتی جان در راه خدا ارزش ندارد.

شهید جمهور، مدارای فعال با بدنه کارشناسی کشور داشتند

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، اظهار کرد: شهید رئیسی و دولت ایشان در معرض خطر تحریف، روایات ناصواب و تخریب است؛ بنابراین باید نهضت روایتگری دولت سیزدهم به طور مستمر و منسجم بدون تقابل با دولت جدید ادامه پیدا کند.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: باید از حضرت زینب(س) الگو بگیریم که در روایت کربلا سبقت گرفتند و نگذاشتند دشمن راوی نهضت کربلا باشد لذا باید به طور جد در روایت دولت سیزدهم سبقت بگیریم.

وی عنوان کرد: در روایت آیت‌الله رئیسی باید دو ملاحظه داشته باشیم اول اینکه مراقبت کنیم روایت محاسن و خصوصیات اخلاقی ایشان موجب نشود که روایت ایشان در مقام و منزلت رئیس دولت مغفول واقع شود؛ ما باید آیت‌الله رئیسی را در تراز رئیس دولت روایت کنیم اگر چه خصوصیات اخلاقی ایشان با شخصیت اجتماعیشان پیوند وثیق دارد.

میرباقری گفت: در این مدت روایت‌های خُرد از شهید جمهور اتفاق افتاد اما باید در تبیین ایشان از سطح روایات خُرد به کلان روایت برسیم و ایشان را در سطح نظریه توضیح دهیم، لذا تاریخ شفاهی و دستاوردها زمانی معنادار می‌شود که در طرحواره نظری و کلان روایت بیان شود در غیر این صورت قطعات پراکنده هستند.

میرباقری با بیان اینکه کلان روایت از آیت الله رئیسی باید مبتنی بر سه رکن پیشرفت و راهبردهای ایشان برای جامعه آرمانی، ساختار و حل مسائل و کارآمدی باشد، تصریح کرد: ما برای سیاست ورزی کلان در کشور دو الگو داریم یکی معطوف به نظم مستقر جهانی است که مسائل کشور را معطوف به این نظم حل کند و رویکرد دیگر برنامه‌ریزی برای کشور و الگوی پیشرفت را بر اساس تحول در نظم جهانی طراحی می‌کند.

وی بیان کرد: کسانی که مبتنی بر نظم مستقر می‌سازند به هیچ وجه درصدد مقاومت نیستند و ما را با دوگانه مقاوت و توسعه مواجه می‌کنند، یعنی مقاومت در برابر نظم مستقر جهانی مقاومتی است که با پیشرفت و قدرت اقتصادی ما منافات دارد.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: بنده معتقدم سیاست ورزی شهید رئیسی معطوف به تحولات جهانی بود یعنی به دنبال این بودند نظم مستقر به یک نظم دیگر متحول شود و در برابر نظم کنونی و زیاده خواهی‌ها و زورگویی‌ها مقاومت می‌کردند و در این سیاست ورزی منطق مقاومت و منطق پیشرفت جامعه توأمان هستند و متعارض نیستند.

وی یادآور شد: امام در پیام مهاجران جنگ تحمیلی در نیمه شعبان ۲ فروردین سال ۱۳۶۸ فرمودند: مسئولان ما باید بدانند انقلاب ما محدود به ایران نیست انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام  به پرچمداری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرج اش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای بر عهده دارند منصرف کند خطر بزرگ و خیانت سهمگین را به دنبال دارد باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید اما این به آن معنا نیست که آن‌ها را از اهداف عظیم انقلاب که تشکیل حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.

میرباقری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به دنبال تحول نظم کنونی در مسیر ظهور است، بیان کرد: امام(ره) نگاهشان این است که مسئولین جمهوری اسلامی به ویژه در تراز ریاست جمهوری باید مسائل کشور را ذیل حرکت جامعه به سمت عصر ظهور قرار دهد.

وی اضافه کرد: شهید رئیسی به دنبال اسلامی بود که موازنه جهان را به نفع اسلام بهم بزند، نه اسلامی که بخواهد با غرب بسازد و متناسب با آن اسلام را تفسیر کند؛ دولت شهید رئیسی در راهبرد اساسی و برخورد با مسائل جهانی اولا عنایت داشتند مسائل داخل و الگوی پیشرفت را نمی‌توان مستقل از نظم جهانی طراحی کرد و دوم نظم مستقر را قبول نداشتند و می‌دانستند نه با این نظم می‌توان کنار آمد و اگر کنار هم بیایم آن‌ها اجازه‌ی این را نمی‌دهند که موقعیتی در جهان پیدا کنیم.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر نظم جهانی مستقر را برای پیشرفت و برنامه ریزی کشور بپذیریم این نظم شما را به رسمیت نمی‌شناسد زیرا نظم در حال فروپاشی است؛ شهید رئیسی دوگانه مقاومت و پیشرفت را باطل کردند و نشان دادند می‌توان هم ادبیات مقاومت را در جهان جدید توسعه داد و این قدرت را تبدیل به ثروت اقتصادی کرد.

میرباقری اظهار کرد: رویکرد شهید رئیسی این تلقی غلط را که برخی در کشور دارند باطل کرد؛ ایشان از یک سو سیاست همسایگی را دنبال می‌کرد و از سوی دیگر تقویت محور مقاومت را، و توأمان تلاش می‌کردند قدرت سیاسی را در درون کشور به قدرت اقتصادی تبدیل کنند.   

وی ادامه داد: تلاش‌های بین المللی ایشان با منافع ملی ما تعاضد داشت و تعارض نداشت؛ شهید رئیسی با پر کاری خودشان نشان دادند که نمی‌خواهند هزینه مقاومت را بر دوش مردم بگذارند، البته باید بدانیم مقاومت به معنای جنگ نیست و سازش هم به معنای ترک جنگ نیست اتفاقا اگر سازش کنیم به دنبال آن سایه جنگ برخواهد گشت.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: شهید رئیسی به شکل معقول سرمایه مردم را خرج گسترش قدرت اسلام و قدرت ملی ما می‌کردند و موازنه قدرت در دوران ایشان به جد تغییر کرد و خرج قدرت ملی شد؛ لذا یکی از ویژگی‌های سیاست ورزی شهید جمهور توجه به آینده جهان و تحولات جهانی و تغییر موزانه به نفع اسلام و حل مسائل ملی در مسیر اهداف بزرگ بود.

میرباقری عدالتخاهی و مبارزه فساد همراه با تحول گرایی معقول را از دیگر ویژگی‌های شهید جمهور دانست و گفت: ایشان به خوبی می‌فهمیدند که مبارزه با فساد جز از طریق مبارزه با فساد سرمایه داری ممکن نیست در این مسیر با سرمایه‌داران حزبی و رفاقتی مقابله می‌کردند ایشان توجه داشتند تحول امر پیچیده است با ریشه‌های بی عدالتی مبارزه می‌کردند و به اقدامات کوتاه مدت اکتفا نمی‌کردند.

وی یادآور شد: شهید رئیسی در مواجه با ادبیات و بدنه کارشناسی کشور نه مغلوب می‌شدند و نه تقابل بی‌دلیل می‌کردند بلکه مدارای فعال با بدنه کارشناسی کشور داشتند اینها را با هم مواجه می‌کردند و به تدریج مسیر متعادلی را متولد می‌کردند و هر چه جلوتر آمدند به شکل معقول از نیروهای جوان انقلابی فعال پیشگامانی که می‌توانند حلقه وسط در جامعه باشند بیشتر استفاده کردند.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: روایتگری دولت سیزدهم باید به طور جدی و در قالب نهضت فراگیر ادامه پیدا کند و جوانان انقلابی دارای مسئولیت در دولت سیزدهم باید پیشگامان این نهضت باشند و نباید روایتگری در حد حل مسئله بماند روایت دولت ایشان باید به نحوی باشد که مسئله شناسی را پیش ببریم و فهم مسائل در تزار انقلاب اسلامی بدیع است.

معجزه شهید جمهور خستگی ناپذیری بود

مجتهده معصومه گلگیری، در ادامه این نشست اظهار کرد: پس از شهادت آیت الله رئیسی در برخورد با آیه ۲۴۶ سوره بقره متوجه شدم آنچه لازم است در شخصیت یک رئیس جمهور وجود داشته باشد حتی مردمی بودن و مطیع امر ولایت بودن از این آیه استخراج می‌شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای معرفی شخصیت بزرگانی همچون آیت‌الله رئیسی ما نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم، ما همواره به دلیل داشتن قلب سلیم، خودشیفته نبودن، پرتلاش بودن و از همه مهم تر مطیع رهبری بودن از شهید آیت‌الله رئیسی تجلیل می‌کنیم.

گلگیری با اشاره به روحیه خستگی ناپذیری شهید جمهور، بیان کرد: تا انسان دل خود را از این دنیا برنکند به مقام انسان کامل بودن نمی‌رسد و آیت الله رئیسی به این مقام رسیدند.

شهید رئیسی فقیهانه مدیریت می‌کرد

در ادامه همسر شهید رئیسی خاطراتی را از نوع مدیریت شهید رئیسی بیان کرد و گفت: در زمان مناظره‌ها به آقای رئیسی عرض کردیم بگذارید شایعه‌ای که درباره میزان تحصیلات شما وجود دارد را برطرف کنیم و ایشان ما را از این کار منصرف کردند؛ در حوزه مدیریتی، فقیهانه مدیریت می‌کرد و در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب عرض کردم انشالا عاقبت به‌خیر بشوید زیرا تصمیم‌گیری‌های شما باید از روی فقه باشد و دائما بین خیر و شر یکی را انتخاب کنید.

همسر شهید رئیسی به بیان نکاتی درباره همسر شهیدشان پرداخت و گفت: شهید رئیسی در مدیریت خود متفاوت عمل می‌کرد به‌طور مثال در زمان مدیریت آستان قدس رضوی برای اولین بار بود که خانم‌ها نیز در کلاس درس خارج که خود ایشان تدریس می‌کردند حضور داشتند و این نگاه متفاوت و خلاقانه را گوشزد می‌کند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی پیامبر(ص) بعد از فوت ایشان رو به افول می‌رود و در زمان امام علی(ع) و امام حسین(ع) جامعه به سمت آنان کم و بیش برگشته بود اما موفق نشدند، اگر جریان انقلاب اسلامی ما نتواند خود را نگه دارد به خودش آسیب می‌زند؛ قم به عنوان نهاد دین در کشور باید به دنبال پرورش مدیران و یاوران رهبری باشد.

شهادت امام حسین(ع) جزء بزرگترین حوادث تاریخی است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در ابتدا به کوشش اصحاب علوم اجتماعی در بحث رئیس‌جمهور شهید اشاره کرد و گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی اصحاب علوم اجتماعی سعی کردند پابه‌پای واقعه‌ای که رخ داد تحلیل داشته باشند و کتابی در چهلم شهادت ایشان با مضمون «عقل سرخ» نوشته شد و بعد از شهادت آقای رئیسی سلسله نشست‌هایی برگزار شد و جلد دوم این کتاب به دنبال شهادت رئیس‌جمهور فقید درحال تالیف است.

وی واقعه عاشورا را هویت‌ساز معرفی کرد و گفت: اثرات عظیم حوادث تاریخی در فرهنگ و هویت جامعه انعکاس پیدا می‌کند و عظمت و پیامد شهادت امام حسین(ع) جزو بزرگترین حوادث تاریخی است که هرسال درحال استمرار است و فراموش نمی‌شود و انقلاب اسلامی حادثه‌ای نظیر آن است که با شهادت افراد فراموش نمی‌شود و موجب استمرار راه انقلاب اسلامی می‌شود.

پارسانیا به بیان نکاتی درباره انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی نقطه عطف احساس هویت کردن امت اسلامی بود که با خیزش سیاسی خود به دنبال پیدا کردن هویت و معرفت خود بود و دائما با شهادت‌های متفاوت خود را به اثبات می‌رساند و امروز هیچ تردیدی نیست که امت اسلامی احساس هویت می‌کند و نقطه عطف دیگری در تاریخ امروز شهادت آقای رئیسی بود و در شرایط متشنج جامعه اسلامی با این شهادت ایران در کانون دنیا قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در انتهای این نشست از یادنامه «ملت ابراهیم» در نکوداشت شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی شهر قم رونمایی شد.

انتهای پیام

نظر شما