شناسهٔ خبر: 67680931 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمار و حقایقی از بازیهای المپیک آمار و حقایقی از بازیهای المپیک

در المپیک پاریس بیش از ۱۰۰۰۰ ورزشکار در ۳۲ رشته ورزشی مختلف به رقابت خواهند پرداخت.

صاحب‌خبر -

ورزشکاران بیش از ۲۰۰ کشور جهان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ در پایتخت فرانسه شرکت خواهند کرد. المپیک از سال ۱۸۹۶ هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود (به استثنای سال‌های ۱۹۱۶ به دلیل جنگ جهانی اول، ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ به دلیل جنگ جهانی دوم و ۲۰۲۰ به دلیل کرونا). پاریس پیش از این دو بار در سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی بوده است.

المپیک از دریچه آمار

کدام کشور‌ها کمترین مدال المپیک را دارند؟

بیش از ۶۰ کشور هستند که هرگز مدال المپیک کسب نکرده اند. برخی از کشور‌های بزرگ از نظر جغرافیایی که هرگز مدال نگرفته اند عبارتند از بولیوی، کامبوج، هندوراس، نپال و یمن.

کدام کشور بیشترین حضور در المپیک را بدون کسب مدال طلا داشته است؟

موناکو در ۲۱ دوره بازی‌های تابستانی بدون کسب مدال طلا شرکت کرده که بیشترین حضور بدون مدال طلا تاکنون بوده است. موناکو که به دلیل میزبانی مسابقات فرمول ۱ معروف است، به عنوان یک مقصد توریستی در میان ثروتمندان شناخته می‌شود. این کشور از سال ۱۹۲۰ تاکنون ۱۱۴ ورزشکار را به بازی‌های المپیک تابستانی اعزام کرده است. 

در سال ۲۰۲۴، موناکو پنج ورزشکار را به دنبال کسب اولین مدال طلا به پاریس اعزام خواهد کرد: ماروین گادو (جودو)، کوئنتین آنتوگنلی (قایقرانی)، تئو درون (شنا)، لیزا پو (شنا) و تانگ شیائوسین (تنیس روی میز).

چند کشور در المپیک ۲۰۲۴ شرکت می‌کنند؟

۲۰۶ کشور در کمیته بین المللی المپیک حضور دارند و هر کدام حداقل یک ورزشکار در پاریس خواهند داشت.

کوچکترین کشوری که در المپیک شرکت می‌کند کدام است؟

نائورو به عنوان کوچکترین کشور (از نظر جمعیت) در المپیک شرکت خواهد کرد. نائورو جزیره‌ای کوچک در اقیانوس آرام در شمال شرقی استرالیا است که جمعیت تخمینی آن ۱۲ هزار نفر است.

 این کشور از زمانی که برای اولین بار در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا شرکت کرد، هنوز مدال کسب نکرده است. نائورو تاکنون تنها در رشته‌های وزنه برداری، جودو و دو و میدانی در المپیک شرکت کرده است و در هفت دوره (۱۹۹۶ تا ۲۰۲۰) در مجموع ۱۵ ورزشکار را به این رقابت‌ها اعزام کرده است.

پرجمعیت‌ترین کشوری که هرگز مدال المپیک کسب نکرده کدام است؟

بنگلادش با جمعیت ۱۶۹ میلیون نفر در سرشماری سال ۲۰۲۲ خود، پرجمعیت‌ترین کشوری است که هرگز مدال المپیک کسب نکرده است.

کدام کشور کمترین حضور در المپیک را داشته است؟

در میان کشور‌های فعلی، سودان جنوبی و کوزوو با دو بار حضور (۲۰۱۶ و ۲۰۲۱) کمترین حضور را در المپیک داشته‌اند. سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ از سودان استقلال یافت و کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد، بنابراین هیچ کدام از این کشور‌ها تا سال ۲۰۱۶ در المپیک حضور نداشتند.

چند ورزشکار در المپیک پاریس شرکت می‌کنند؟

تخمین زده می‌شود که ۱۰۵۰۰ ورزشکار در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنند و برای اولین بار، ۵۰ درصد مرد و ۵۰ درصد زن هستند. این ورزشکاران در ۳۲ رشته ورزشی مختلف و ۳۳۹ رویداد با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کدام کشور بیشترین میزبانی المپیک را داشته است؟

فرانسه برای ششمین بار در سال ۲۰۲۴ المپیک (تابستانی و زمستانی) را میزبانی خواهد کرد. البته آمریکا بیشترین میزبانی المپیک را داشته و هشت بار این رقابت‌ها را در خاک خود میزبانی کرده است. آمریکا میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۸ در لس آنجلس نیز هست.

منبع: ایسنا

نظر شما