شناسهٔ خبر: 67680461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گاردین: پاکسازی ۴۰ میلیون تُن آوار در غزه ۱۵ سال زمان می‌برد

در ماه مه، برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که بازسازی خانه‌های غزه که در طول جنگ ویران شده‌اند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا سال ۲۰۴۰ طول می‌کشد و بازسازی کل این منطقه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

صاحب‌خبر -

یک ارزیابی سازمان ملل نشان می‌دهد که با یک ناوگان متشکل از بیش از صد کامیون ۱۵ سال طول می‌کشد تا غزه را از ۴۰ میلیون تن آوار در عملیاتی که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه در بردارد، پاکسازی کند.

به گزارش ایسنا، این نتیجه‌گیری بر چالش عظیم بازسازی اراضی فلسطینی پس از ماه‌ها تهاجم شدید اشغالگران که منجر به تخریب گسترده خانه‌ها و زیرساخت‌ها شده است، تاکید می‌کند.

به نوشته روزنامه گاردین، بر اساس این ارزیابی که ماه گذشته توسط برنامه محیط زیست سازمان ملل منتشر شد، ۱۳۷ هزار و ۲۹۷ ساختمان در غزه آسیب دیده‌اند که بیش از نیمی از کل آن است. از این تعداد، کمی بیش از یک چهارم ویران شده، حدود یک دهم به شدت آسیب دیده و یک سوم آسیب متوسطی متحمل شده‌اند.

این ارزیابی نشان داد که محل‌های دفن بسیار بزرگ زباله بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هکتار بسته به مقدار قابل بازیافت، برای تخلیه آوار ضروری است.

در ماه مه، برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که بازسازی خانه‌های غزه که در طول جنگ ویران شده‌اند، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا سال ۲۰۴۰ طول می‌کشد و بازسازی کل این منطقه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

این ارزیابی که به عنوان بخشی از تلاش برای جمع آوری بودجه جهت برنامه ریزی اولیه برای بازسازی غزه منتشر شد، همچنین نشان داد که این درگیری می‌تواند سطح بهداشت، آموزش و ثروت در این منطقه را به سطح سال ۱۹۸۰ تنزل دهد و ۴۴ سال توسعه را از بین ببرد.

یکی از مسؤولان سازمان ملل مستقر در غزه گفت: «آسیب به زیرساخت‌ها دیوانه کننده است. در جنوب شهر غزه یعنی خان یونس، هیچ ساختمان سالمی وجود ندارد. توپوگرافی واقعی تغییر کرده است. تپه‌هایی وجود دارد که هیچ کدام وجود نداشت. بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی که از سوی اسرائیل پرتاب شد، در واقع چشم انداز را تغییر می‌دهند.»

مدارس، مراکز بهداشتی، جاده‌ها، فاضلاب‌ها و سایر زیرساخت‌های حیاتی همگی آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

در ماه آوریل، «پهر لودهمار»، رئیس سابق سرویس مین زدایی ملل متحد در عراق، گفت که به طور متوسط ​​حدود ۱۰ درصد از سلاح‌ها هنگام شلیک منفجر نشدند و باید توسط تیم‌های مین زدایی خنثی شوند.

وی افزود، ۶۵ درصد از ساختمان‌های ویران شده در غزه مسکونی بودند و پاکسازی و بازسازی آنها به دلیل تهدید گلوله‌ها، موشک‌ها یا سایر سلاح‌های مدفون در ساختمان‌های فرو ریخته یا آسیب دیده، کار خطرناکی خواهد بود.

نظر شما