شناسهٔ خبر: 67680025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

صحبت های جدید وزیر صمت، احتمال افزایش قیمت خودرو را چند برابر کرد

صاحب‌خبر -

وزیر صمت دولت سیزدهم در جریان یک نشست از موانع سد راه صنعت خودروسازی خبر داد. بدین ترتیب شایعاتی از افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد.

طبق آخرین اخبار خودرو عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واپسین روزهای دولت سیزدهم در یک اظهار نظر خودرویی، دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول سال جاری را کمبود منابع ارزی و چالش های پیرامون آن خواند. اما تکلیف قیمت خودرو در کارخانه و بازار چه خواهد شد؟

چالش های ارزی، مهم ترین عامل افزایش قیمت خودرو در کشور

افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت خودرو

طبق صحبت های عباس علی آبادی، علاوه بر محدودیت های ارزی، شیوه تخصیص ارز به خودروسازان نیز یک چالش سد راه خودروسازان داخلی شده است. بدین ترتیب ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس پیش اظهاری تخصیص پیدا می‌کند. پیش اظهاری برای تخصیص ارز خودرو یعنی خودروسازان باید پیش از دریافت ارز برنامه تولید خود را به سمع و نظر وزارت صمت رسانده و در صورتی که مورد برنامه ارائه شده مورد تایید قرار گرفت، خودروسازان می‌توانند وارد پروسه تخصیص ارز شوند.

این شیوه جدید برای پرداخت ارز یک مانع بزرگ برای تولید خودرو توسط شرکت های خودروساز بوده، تا جایی‌که وزیر صمت دلیل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ را همین موضوع عنوان می‌کند.

تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از 12 درصدی مواجه شده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد 1403 حدود 203 هزار و 800 دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند. اما سه خودروساز بزرگ کشور در همین بازه زمانی در سال گذشته نزدیک به 232 هزار و 400 دستگاه محصول سواری تولید کردند. با استناد به همین آمار تولید خودروی سواری در بهار امسال به نسبت بهار 1402 با کاهش حدود 28 هزار و 600 دستگاه همراه بوده است.

افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت خودرو

با اینکه این آمار به شابعات افزایش قیمت خودرو در کشورمان قوت بخشیده است، اما وزیر صمت دولت فعلی خوش بین است که مدیران خودروساز به این شیوه جدید عادت می‌کنند و با تطبیق دادن برنامه تولبد خود با شیوه پیش اظهاری برای دریافت ارز می‌توانند در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال نه‌تنها تیراژ تولید را بالا ببرند بلکه از تیراژ تولید سال گذشته؛ یعنی 1 میلیون و 355 هزار دستگاه فراتر رفته و تولید خودرو در کشور به قله 1 میلیون و 700 هزار دستگاهی برسند.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند اجرای این شیوه ها سرعت عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و خودروسازان به تبعیت از این روند حتی در صورت مساعد شدن اوضاع روند تزریق خودرو به بازار را کاهش خواهند داد و بدین ترتیب قیمت خودرو در بازار مستعد بالا رفتن خواهد بود.

ویدیو مرتبط
همچنین بخوانید:
خودروهای فرسوده تا چه مدل و سال ساختی شامل طرح جایگزینی می‌شوند؟ قیمت‌گذاری دستوری خودرو در یک قدمی ممنوعیت؛ منتظر ثبات در بازار خودرو ایران باشیم؟ جدول کامل نرخ جدید جرائم رانندگی در سال ۱۴۰۳

نظر شما