شناسهٔ خبر: 67679081 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

راز خودروسازان فاش شد/ خودرو گران می‌شود؟

علت کاهش تولید خودرو در بهار مشخص شد.

صاحب‌خبر -

وزیر صمت از دلیل افت تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز پرده برداشت. عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خودرویی خود دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۳ را چالش ارزی خودروسازان عنوان کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم خبر داد، محدودیت‌های ارزی گریبان صنعت خودرو را گرفته است. اما این همه ماجرای کاهش تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز نیست و براساس صحبت‌های علی آبادی، شیوه جدید تخصیص ارز نیز مزید بر علت شده تا خودروسازان نتوانند آن طور که باید و شاید در جاده تولید حرکت کنند. این شیوه جدید تخصیص ارز چیست؟

آن‌طور که سکاندار صمت می‌گوید ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس پیش اظهاری تخصیص پیدا می‌کند. پیش اظهاری برای تخصیص ارز خودرو یعنی خودروسازان باید پیش از دریافت ارز برنامه تولید خود را به سمع و نظر وزارت صمت رسانده و در صورتی که مورد برنامه ارائه شده مورد تایید قرار گرفت، خودروسازان می‌توانند وارد پروسه تخصیص ارز شوند.

این شیوه جدید برای پرداخت ارز به شرکت‌های خودروساز حسابی دست و پای آن‌ها را در تولید محصولاتشان بسته تا جایی‌که علی آبادی دلیل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ را همین موضوع عنوان می‌کند.

تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از ۱۲ درصدی مواجه شده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۰۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.

اما سه خودروساز بزرگ کشور در همین بازه زمانی در سال گذشته حول و حوش ۲۳۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه محصول سواری تولید کردند؛ بنابراین شاهد هستیم که تولید خودروی سواری در بهار امسال به نسبت بهار ۱۴۰۲ با کاهش حدود ۲۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه همراه بود.

البته وزیر صمت دولت سیزدهم خوش بین است که مدیران خودروساز به این شیوه جدید عادت می‌کنند و با تطبیق دادن برنامه تولبد خود با شیوه پیش اظهاری برای دریافت ارز می‌توانند در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال نه تنها تیراژ تولید را بالا ببرند بلکه از تیراژ تولید سال گذشته؛ یعنی یک میلیون و ۳۵۵ هزار دستگاه فراتر رفته و تولید خودرو در کشور به قله یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی برسند.

البته به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌های متعدد این وعده‌ها بیشتر به سنگ بزرگی شبیه است که تیر صمت به آن نمی‌خورد. برخی تحلبلگران معتقدند اجرای این شیوه‌ها سرعت عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و قیمت خودرو در بازار مستعد بالا رفتن قیمت بازاری خودرو از ناحیه کاهش عرضه شرکت‌های خودروساز خواهیم بود.

نظر شما