شناسهٔ خبر: 67679804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شور محرم در عراق؛ از هروله طویریج تا اربعین حسینی

بغداد - ایرنا - مردم با احساس و پرشور عراق، رسوم و آداب خاصی را در ایام محرم در بویژه در شهر کربلا اجرا می‌کنند که خاص همین سرزمین بوده و در جای دیگری نمی‌توان مشابه آن را دید، هروله طویرج در روز عاشورا یکی از آیین های عزاداری مردم عراق است.

صاحب‌خبر -

شیعیان عراق، دلدادگانی بسیار با احساس و پرشوری هستند که در مجالس عزاداری نسبت به اباعبدالحسین (ع) ابراز علاقه ، عشق و محبت می کنند و اصولا اگر می خواهیم جلوهای حماسه دلدادگی به امام شهید را ببینیم باید بیائیم عراق زیرا تنها در این سرزمین است که می توان جلوه های عشق و محبت و دلدادگی به حسین ابن علی (ع) و شهدای کربلا را مشاهده کرد.

شیعیان در عراق، پیش از شروع ماه محرم با نصب پرچم‌های منقش به نام امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا بر بام خانه‌ها، کوچه و خیابان‌ها و با سیاه‌پوش کردن اماکن زیارتی، خود را برای مراسم عزاداری ماه محرم آماده می‌کنند

حجت الاسلام غلامرضا اباذری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره عزاداری های امسال مردم عراق می گوید که عزاداری های شیعیان عراق امسال در مقایسه با سالهای گذشته بسیار وسیع و گسترده تر است و کمتر جایی را می بینی که پرچم سیاه عزای امام حسین علیه السلام بربام منازل و در معابر برافراشته نباشد.

به گفته رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، در جای جای عراق و بغداد پایتخت این کشور، پرچم های سیاه و محل های عزاداری مشاهده می شود و در این میان باید به عزاداری های خانگی هم اشاره کرد که در حال توسعه و گسترش در فرهنگی دینی مردم این سرزمین است.

اباذری، عزاداری های محرم در عراق را تنها خاص مردم این کشور دانست که هریک از آنها پرشور و غیر قابل وصف است که از مهمترین آنها آیین رکضه طویریج است.

وی ادامه داد که برگزاری آئین‌ها و مراسمات دینی در عراق در طول قرن‌های گذشته اشکال مختلفی به خود گرفته است و از جمله برجسته‌ترین این اقدامات می‌توان به آئین « رکضه طویریج » یا همان هروله طویریج ، راهپیمایی با پای پیاده تا حرم امام حسین (علیه السلام) در کربلا و هروله کنان «واحسینا، لبیک یاحسین» و «واویل علی العباس» در بین الحرمین اشاره کرد.

به گفته وی در عزاداری رکضه طویریج که تبور و اوج این آیین ظهر عاشورا است، عاشقان حسینی (ع) هروله کنان و شتابان و دوان دوان به سمت حرم اما م حسین (ع) ، ذکر حسین حسین، لبیک یا حسین سر می دهند.

در این آیین که از سالیان گذشته علماء بزرگی نیز در آن شرکت داشته اند، مردم طویریج که در 20 کیلومتری کربلا زندگی می کنند پیش از روز عاشورا به سمت کربلا حرکت کرده و پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، هروله کنان در حرمین شریف امام حسین (ع) و حضرت عباس(س) و بین الحرمین اقامه عزا می کنند.

حجت الاسلام اباذر، افزود از دیگر شاخص های مهم عزاداری در عراق که ریشه در تاریخ آیینی این کشور دارد، این است که شیعیان عراقی در ایام محرم در هرکجا و هر مکانی و هر شهر و دیاری که هستند در همانجا اقامه عزای اباعبدالله الحسین (ع) می کنند و مردم هر محل و هر شهری مجلس عزا برپا می کنند اما در اربعین حسینی اینگونه نیست .

وی تصریح که شیعیان عراقی در اربعین امام حسین (ع) از سراسر عراق برای اقامه عزا به کربلای معلی حرکت می کنند و آیین اربعین حسینی تنها در کربلا برگزار می شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق در ادامه به برگزاری جلسات ستاد اربعین در عراق در آینده برای انجام هماهنگی های نهایی جهت برگزاری پیاده روی بزرگ اربعین اشاره کرد و یادآور شد که در جلسات متعدد با مسئولان عراقی هماهنگی های بسیار خوبی برای برگزاری هرچه باشکوه تر اربعین حسینی (ع) انجام شده است که از آن جمله بازدید مقامات ایران و عراق از گذرگاههای دوکشور برای سهولت هرچه بهتر رفت و آمد زائران ایرانی و همچنین دیدار و گفت و گوی سفیر کشورمان با طرف های عراقی در روزهای گذشته بود که هماهنگی های بسیار خوبی در پی داشته است.

شور محرم در عراق؛ از هروله طویریج تا اربعین حسینی

کربلا، طریق الاقصی

رایزن فرهنگی و سخنگوی ستاد اربعین در عراق در خصوص شعار اربعین امسال نیزخاطرنشان کرد: با توجه به شرایط منطقه ، جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و مقاومت مظلومانه مردم غزه، شعار امسال اربعین،( کربلا، طریق الاقصی) انتخاب شد و عاشقان و آزادگان جهان اسلام در راهپیمایی عظیم اربعین، رنج و مهنت مردم غزه و جنایات وحشیگری رژیم کودک کش صهیونیستی را سر خواهند داد و به کوش جهانیان خواهند رساند که کربلا، طریق الاقصی.

اباذری افزود که این شعار با مشورت و تصمیم برخی فعالان فرهنگی درعراق انتخاب گردید و در طرح آن طی مراسمی با حضور مقامات دوکشور در ایران رونمایی شد.

وی خاطرنشان کرد که نشان ( کربلا، طریق الاقصی) به همت استاد مسعود نجابتی طراحی شده است.

شور محرم در عراق؛ از هروله طویریج تا اربعین حسینی

سخنگوی ستاد اربعین در عراق در پایان ابراز امیدواری کرد که به رغم واقع شدن اربعین حسینی در گرم ترین ماه از سال ، همه نهادهای مسئول ایرانی و عراقی بتوانند زمینه برگزاری هرچه باشکوه تر اربعین حسینی (ع) با مشکلات کمتر و تردد آسانتر زائران اباعبدالله الحسین (ع) را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، پیاده روی اربعین یا راهپیمایی اربعین، از آیین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود و بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا برای حضور در حرم مطهر سیدالشهداء (ع) و اقامه عزا طی مسیر با پای پیاده می کنند.

استاندار کربلا در روزهای گذشته با اشاره به تکمیل همه مقدمات برای برپایی عزاداری روز عاشورا در کربلای معلی، پیش بینی کرد که ۶ میلیون زائر در دهه نخست ماه محرم در کربلا برای اقامه عزای حسینی (ع) حضور خواهند یافت.

وی گفت که پس از عاشورا آماده زیارت اربعین حسینی (ع) می شویم که انتظار می رود شمار زائران اربعین امسال نیز به ۲۳ میلیون زائر برسد لذا اقدامات بسیاری برای راهپیمایی عظیم اربعین نیز انجام خواهد شد.

نظر شما