شناسهٔ خبر: 67677985 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

همه آنچه که باید درباره نوشیدن آب بدانید

در هوای گرم چند لیوان آب نیاز دارید؟

نوشیدن آب به بازگرداندن مایعات از دست رفته بدن در فرآیندهای مختلف مانند تنفس، تعریق و دفع مواد زائد کمک می‌کند، همچنین بدن را در برابر دمای هوای زیاد محافظت می‌کند، مفاصل و بافت ها را نرم می‌کند، پوست را سالم نگه می‌دارد و برای هضم مناسب غذا ضروری است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

این نوشیدنی بدون کالری برای رفع تشنگی و آبرسانی مجدد بدن عالی است. اکثر مردم روزانه ۴ تا ۶ لیوان آب نیاز دارند و ممکن است نیاز باشید که بیشتر یا کمتر از این مقداربنوشند. اما معیاری که کمیت نوشیدن آب را تعیین می‌کند چیست؟

فقط برای افراد سالم
در حالی که قانون کلی برای افراد سالم نوشیدن ۴ تا ۶ لیوان آب است، این مقدار بر اساس میزان آبی که از نوشیدنی‌ها و سایر منابع غذایی می‌نوشند، متفاوت است. برخی از شرایط بهداشتی، داروها، سطح فعالیت و دمای محیط نیز بر میزان کل آب مورد نیاز روزانه تأثیر می‌گذارد.
وب سایت دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی.اچ.چن نشان می‌دهد که میانگین کل نیاز روزانه نوشیدن مایعات برای مردان سالم حدود ۱۵.۵ لیوان و برای زنان حدود ۱۱.۵ لیوان است. این به این معنی است که بسته به منابع مایعاتی دیگر مانند قهوه، چای، آب‌میوه، میوه‌ها و سبزیجات که به آنها متکی هستید، شما فقط به ۴ تا ۶ لیوان آب ساده نیاز دارید.

عوامل دیگری که ممکن است نیاز به آب ساده را افزایش دهند عبارتند از:

سطح فعالیت
افرادی که در فعالیت بدنی طولانی‌مدت شرکت می‌کنند، مانند مسابقات ماراتن، اغلب نیاز به جایگزینی آب و سدیم از دست رفته بدن‌شان دارند. اگر با ورزش کردن، آب بدن‌تان را از طریق تعریق از دست می‌دهید، باید آب ببیشتری بنوشید.

بهداشت عمومی و داروها
در برخی از شرایط بیماری مانند بیماری‌های تیروئید، مشکلات کلیوی، کبدی یا قلبی نیاز هست که مقدار آب بیشتر یا کمتری از حد مجاز بنوشید، یا داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و برخی از داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید که باعث حفظ آب در بدن می‌شوند.اگر پزشک شما داروهای ادرارآور تجویز کرده است، از او بپرسید که وقتی هوا گرم است باید چقدر آب بنوشید.

دمای هوا
مصرف و دفع مایعات در نوزادان، کودکان خردسال و سالمندان باید به دقت کنترل شود، زیرا کودکان توانایی کمتری برای تعریق دارند و کمتر قادر به تحمل دمای بالا هستند.براساس اعلام دانشگاه نبراسکا آمریکا، افراد مسن به اندازه افراد سالم احساس تشنگی نمی‌کنند و داروها و بیماری‌ها ممکن است بر مصرف مایعات و میزان آب بدن‌شان تأثیر بگذارد. همچنین ادرار کمتر یا ادرار زرد تیره، نشان‌دهنده این است که فرد نیاز به نوشیدن مایعات بیشتری دارد.
همچنین علائم بیماری‌های مرتبط با دمای بالای بدن از جمله گرفتگی عضلات، حالت تهوع یا استفراغ، ضعف، سردرد، سرگیجه یا گیجی در هوای گرم باید پایش شود. اگر این علائم ظاهر شد، کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید لباس یا وسایل ورزشی اضافی را از بدنتان بیرون بیاورید، مایعات بنوشید و سعی کنید بدن خود را خنک کنید یا آن را با آب سرد خیس کنید.

منبع: الجزیره

نظر شما