شناسهٔ خبر: 67677678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

محرم در لرستان

عزاداری ماه محرم در استان لرستان طبق رسومات مردم این دیار بر گزار می شود.

صاحب‌خبر -

محرم در لرستان به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از لرستان، محرم به نهمین روز خود رسیده است،  حزن و اندوه  نه تنها کوچه و خیابان‌ها را، بلکه تمام وجود شیعیان را در برگرفته است. بر سر هر کوی و برزن خیمه‌ی بر پا شده است نوای حزن انگیز مراثی عزاداری به گوش می‌رسد.  پخش نذورات و پذیرایی از عزاداران ابا عبدالله الحسین( ع) حال و هوای معنوی معنوی خاصی دارد  روشن کردن یک شمع، بستن یک بند دخیل، حرکت دسته های عزاداری اعم از سینه زنی و زنجیر زنی در سطح شهر و روستاها، برپایی مجالس روضه خانگی  و ... از جمله مراسماتی است که به رسم هر ساله در استان لرستان بر گزار می‌شود.

در خرم‌آباد تکایای محلی، محل خاصی برای عزاداری جوانان این شهر است، قدیمی‌ترین تکایا که به استناد کتیبه آن دارای بیش ۱۵۰ سال قدمت است، در محله درب دلاکان واقع شده و با آغاز ماه محرم جوانان با تهیه پارچه‌های سیاه و داربست‌های فلزی به شیوه سنتی تکیه‌های عزاداری را در سطح محلات مختلف دایر می‌کنند و افراد مسن‌تر نیز با آماده کردن وسایل عزاداری همچون زنجیز، چهل چراغ، علم، بلندگو و طبل‌های خود را آماده می‌کنند.

شروع مراسم عزاداری مردم خرم‌آباد با ساز و دهل که آهنگ حزن‌انگیز (چمرونه) را می‌نوازد آغاز می‌شود، پس از نواخته شدن این آهنگ، عزادارن حسینی و دسته‌های عزادار که شامل سینه زنان و زنجیرزنان حسینی هستند، در خیابان ها حرکت می کنند و در مقابل تکیه ها به عزاداری می پردازند.سینه زنان خرم‌آبادی به شیوه‌ای خاص که ویژه مردم این شهر است سینه زنی می‌کنند، در این شیوه ابتدا سینه زنان نشسته و سینه می زنند بعد وقتی که نوحه خوان فریاد می‌زند( ای وا شهیدا به دشت کربلا) همگی می ایستند و ضمن جواب دادن به نوحه خوان با ۲ دست به سینه می زنند.

سینه‌زن‌ها و دسته‌های زنجیرزنی دسته دسته گردهم می‌آیند و با کامل شدن هیات‌ با تشکیل ۲ ستون به عزاداری می‌پردازند و با توجه به اینکه مردم استان لرستان اعتقاد خاصی به حضرت ابوالفضل(ع) دارند، در بین نوحه خوانی بسیار ذکر یا ابوالفضل(ع) می گویند.

انتهای پیام/

نظر شما