شناسهٔ خبر: 67682144 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

انجام نخستین بذرپاشی بیولوژیکی خوزستان با نذر زیست محیطی خانواده شهید دفاع مقدس

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از نخستین عملیات بیولوژیکی بذرپاشی مناطق دچار آتش‌سوزی به وسیله پهپاد در استان خبر داد و گفت: این عملیات با نذر زیست محیطی خانواده شهید دفاع مقدس انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ، داود میرشکار روز دوشنبه اظهار کرد: عملیات بیولوژیکی بذرپاشی با پهپاد و کاشت نهال درختان بومی به همت خانواده شهید دفاع مقدس بخش زیدون، در محدوده منابع طبیعی شهرستان بهبهان که به تازگی قربانی آتش سوزی شده است به اجرا در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه این عملیات در راستای احیای بخش‌های سوخته زیستگاه‌های ارزشمند بدیل و خاییز اجرا خواهد شدتوضیح داد: با توجه به تمایل خانواده شهید "ایرج کوپی" از شهدای هشت سال دفاع مقدس بخش زیدون بهبهان مبنی بر اختصاص هزینه سالگرد شهادت این شهید بزرگوار به رفع معضلات زیست محیطی ناشی از آتش سوزی خاییز، به پیشنهاد سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بهبهان و موافقت خانواده شهید، هزینه مراسم سالگرد شهادت عملیات بذرپاشی با پهپاد برای مناطق قربانی آتش سوزی اختصاص یافت .

سرپرست اداره محیط زیست بهبهان نیز در این باره عنوان کرد: کوروش کوپی فعال زیدونی محیط زیست و برادر شهید ایرج کوپی اعلام کرده است درنظر دارند که به تصمیم پدر و مادر و خانواده، هزینه مراسم سالگرد این شهید بزرگوار که همه ساله در روز شهادت ایشان( شب عاشورا) برگزار می‌گردد، به احیای اکوسیستم‌های طبیعی اختصاص پیدا کند.

عالیه چنگیزی افزود: از همین روی به پیشنهاد اینجانب و توافق حاصله با خانواده شهید، مقرر گردید که با هدف فرهنگ سازی، تاکید بر اهمیت زیست بوم و تزریق امید به جامعه دغدغه مند و نگران حوزه محیط زیست، مبلغ مورد نظر به احیای جنگلهای سوخته منطقه حفاظت شده خاییز (بصورت بذرپاشی بیولوژیک هوایی با پهباد و کاشت نهال درختان بومی همان زیستگاه) اختصاص یابد.

وی ادامه داد: به منظور اجرای شدن این نذر با شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری در خوزستان ، که در استان یزد که این روش بذر پاشی را در چندین روستا میبد و تفت انجام داده مذاکره شده

گروهبان دوم شهید ایرج کوپی، فرمانده پدافند هوایی ارتش، زاده ۱۳۳۸ روستای آباد از توابع بخش زیدون بهبهان در سال ۶۱ مصادف با روز تاسوعا، در جبهه سومار به شهادت رسید.

براساس این گزارش منطقه حفاظت شده خاییز به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کشور در حوزه شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بهبهان خوزستان واقع شده است. این منطقه هفته گذشته دچار آتش‌سوزی گسترده شد که پس از گذشت چهار روز مهار شد.

این منطقه تپه ماهوری و کوهستانی پوشیده از انواع درخت و درختچه هایی مانند بلوط (گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک و گون است که با توجه به عبور رودخانه مارون از اطراف این منطقه و پاسگاه محیط بانی، روز به روز گونه های حیات وحش آن در حال افزایش است.

منطقه حفاظت شده خاییز که به گونه حیات وحش کل و بز معروف است دیگر گونه‌های جانوری و شکاری از جمله گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده گان را نیز در خود جای داده است. پرندگان این منطقه شامل کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور و سارگپه است.

این منطقه حفاظت شده سال ۱۳۷۷ با توجه به نقش محیط زیستی و اکولوژی منطقه در جا دادن گونه های جانوری و شکاری به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

با توجه به وسعت، پراکندگی، وجود روستاهای اطراف این منطقه، حفاظت بهتر از آن نیازمند تامین نیروی انسانی و تجهیز پاسگاه‌های محیط بانی است.

نظر شما