شناسهٔ خبر: 67677443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آذربایجان غرق در عزا و ماتم است؛

شور حسینی در خیابان‌های تبریز در روز تاسوعای حسینی

تبریز-امروز تاسوعای حسینی است و شور و شوق عزاداری در خیابان‌های تبریز زیبایی و ارادت مردم به سروران شهیدان، حسین(ع) و عباس(ع)، را به وضوح نمایان می‌سازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک هزار و ۷۰۰ هیأت مذهبی یکی از استان‌های مهم در عزاداری‌های مذهبی به شمار می‌رود که این تعداد هیأت حسینی نشان دهنده عمق علاقمندی مردم این خطه به برگزاری آئین‌های مختلف دینی است.

تبریز و آذربایجان شرقی امروز همزمان با روز تاسوعای حسینی غرق در ماتم حضرت ابوالفضل العباس و امام حسین (ع) است و شور حسینی در خیابان‌های تبریز موج می‌زند.

از ساعات ابتدایی امروز هیئت‌های عزاداری و دسته جات حسینی در شهرها و نقاط مختلف استان با نوحه خوانی و سینه زنی به عزاداری پرداخته‌اند.

مردم تبریز و آذربایجان شرقی امروز با عزاداری‌های خود ارادتشان را به سقای کربلا نشان دادند.

دهها هیئت حسینی تبریز امروز در روز تاسوعای حسینی در میدان ساعت تبریز تجمع می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند.

همچنین در بازار تبریز نیز عزاداری ویژه ای برگزار می‌شود و هیئت‌های حسینی که نوبت بندی شده‌اند در بازار به عزاداری می‌پردازند. قدمت این عزاداری در این بازار به ۵۰۰ سال برمی گردد.

خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر مملو از خیل عاشقانی است که این روزها همراه با مردمان سایر نقاط کشور برای سرور و سالار خود و یاران باوفایش عزاداری می‌کنند.

در هر گوشه شهر نوای یا حسین یا حسین و مظلوم حسین جان به گوش می‌رسد و مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های عزاداری پذیرای مشتاقانی است که آمده‌اند تا در تاسوعای حسینی در غم شهادت برادر با وفای آن حضرت سوگواری و عزاداری کنند.

جای جای این شهر سیاهپوش و غرق در عزا و ماتم شده و هیأت‌ها و دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در خیابان‌ها در مصیبت شهادت سقای کربلا به سوگواری می‌پردازند.

در سایر نقاط آذربایجان شرقی نیز مردم ولایتمدار و مؤمن این دیار در سوگ سرور و سالار شهیدان عزاداری کرده و با شرکت در آئین‌های مداحی و روضه خوانی برای امام بزرگوار خود عزاداری می‌کنند و بر سر و سینه خود می‌زنند.

تاسوعا، بزرگداشت شهادت اسوه ایثار، ادب، دلاوری و وفای عباس بن علی (ع) است که با گذشت حدود ۱۴ قرن هنوز تاریخ، منور و روشن از کرامت‌های اوست و نام او همواره با واژه‌هایی همچون وفا، ادب و مردانگی همراه است.

نظر شما