شناسهٔ خبر: 67677214 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حال و هوای ماه محرم در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

زیارت سیدالشهدا(ع) درقلب تهران

حرم حضرت عبدالعظیم(ع) هیچ زمان خلوت نیست. مهمان های زیادی از راه های دور و نزدیک برای عرض ارادت به ایشان راهی ری می شوند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: چرا که طبق روایت نقل شده از امام معصوم(ع) زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) است. از این رو کسانی که امکان رفتن به کربلا را ندارند در روزهای ماه محرم به اینجا می آیند تا هم استخوانی سبک کنند و هم به عشق امام حسین(ع) زیارتی کرده باشند.

نام مقصد: حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)


نشانی: شهرری
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: میدان شهرری
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: شهرری
مناسب: خانواده
معرفی: مرقد حضرت عبدالعظیم(ع) را به‌عنوان نگین ری می‌شناسند و در کنار بقعه مبارک این امامزاده، آرامگاه امامزاده حمزه(ع) و امامزاده طاهر(ع) قرار دارد.
مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی
مرقد امامزاده عبدالعظیم حسنی(ع) در همه ایام سال، به‌عنوان مهم‌ترین قطب گردشگری مذهبی در پایتخت، میزبان زائران پرتعداد است. در ایام محرم این بقعه مبارک شلوغ‌تر از همیشه است، به‌خصوص شب‌ها که مراسم سخنرانی و عزاداری انجام می‌شود. معمولا مراسم عزاداری از شب اول محرم شروع شده تا شب 15محرم ادامه دارد. آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) در ایام محرم به‌ویژه روزهای نهم و دهم محرم از صبح تا پایان شب میزبان هیئت‌های عزاداری زنجیرزن، سینه‌زن و عموم عزاداران حسینی است. درهای آستان مقدس در شب‌های عاشورا و تاسوعای حسینی تا صبح باز است. علاقه‌مندان به شرکت در آیین سوگواری و سینه‌زنی می‌توانند دهه اول محرم بعد از نماز مغرب و عشا در امامزاده حضور داشته باشند. دسته‌های سینه‌زنی معمولا شب‌ها برای اجرای مراسم به اینجا می‌آیند.
برنامه ویژه برای بانوان
در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) همه امکانات رفاهی برای زائران فراهم است. البته به زائران به‌خصوص بانوان توصیه می‌شود، از بردن وسایل اضافی به این مکان خودداری کنند تا ناچار نشوند آنها را به بخش امانات بسپارند. درماه محرم در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع)، ویژه برنامه‌های مذهبی پرباری برای بانوان برگزار می‌شود. هر روز صبح تا بعد از ظهر بانوان می‌توانند با حضور در آستان مقدس هم از فضای معنوی امامزاده بهره‌مند شوند و هم در کلاس‌های آموزش قرآن و هم در مراسم سخنرانی و نوحه‌سرایی شرکت کنند. از برنامه‌های ویژه این امامزاده برگزاری مراسم شیرخواران حسینی است که در نخستین جمعه‌ماه محرم اجرا می‌شود. این برنامه معمولا از صبح شروع شده و تا قبل از ظهر به پایان می‌رسد. اگر این روزها تصمیم گرفتید به این مکان مذهبی بروید، حتما از بخش‌های مختلفش بازدید کنید.

نظر شما