شناسهٔ خبر: 67677018 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس سیاسی:

ذات واقعه عاشورا ظلم‌ستیزی است/ اسرائیل تجسم همه بدی‌هاست

فاطمه جهانبخش

یک کارشناس سیاسی فرهنگی گفت: ذات واقعی عاشورا ظلم‌ستیزی است و امروز با الگوگیری از قیام عاشورا باید در برابر رژیم صهیونیستی ایستاد.

صاحب‌خبر -

علی‌اکبر قبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تأثیرات فرهنگی عزاداری بر سیدالشهدا (ع) و پیوست‌های آموزنده آن، اظهار کرد: ما باید درس‌ها و عبرت‌های عاشورا را برای جامعه و نسل جوان و نیز برای سایر مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان بیان کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: درس قیام اباعبدالله درس آزادگی است که باید در خصوص آن تبیین صورت بگیرد، شهید مطهری نیز در سخنرانی معروف خود می‌فرمایند که شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد و باید شمر امروز را بشناسیم، این موضوع باید به مسائل روز جهان تطابق بیابد که اگر می‌خواهیم شمر و حرمله امروز را بشناسیم، نتانیاهو و کسانی که کودک‌کشی می‌کنند را باید ببینیم، کسانی که نسل‌کشی را در فلسطین و در غزه انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: واقعه عاشورا و قیام سیدالشهدا (ع) رسانه‌ای است که امروز در جهت مسئله آزادی فلسطین باید مورد توجه قرار بگیرد، عاشورا درس‌هایی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد از جمله درس آزادگی، ایثار، فداکاری، توکل به خدا و ایمان به هدف و در عین حال عبرت‌هایی در لشگر کفر وجود دارد که همگی درس امروز زندگی ما هستند.

قبادی ادامه داد: اثرات تربیتی عزاداری در مردم باید به عنوان یک مقوله جدی و یک درس عاشورایی پیگیری شود گرچه احساسات، روضه، اشک و عزاداری خوب و با برکت است اما در دل این عزاداری‌ها باید بیداری نهفته باشد و این عواطف باید به جهت درستی هدایت شوند.

این کارشناس سیاسی و فرهنگی گفت: ما باید تلاش کنیم و مراقب باشیم که تاریخ تکرار نشود و این امر باید در سخنرانی‌ها، منابر و مداحی‌ها مورد تأکید قرار گیرد؛ از سوی دیگر باید از فضای احساسی عاشورا بهره‌برداری فرهنگی کنیم چراکه این واقعه عظیم این ظرفیت را دارد که توجه آزادی‌خواهان جهان را به خود جلب کند.

جنگ شناختی در کربلا هم جریان داشت

وی بیان کرد: درس مهم عاشورا ظلم‌ستیزی و مبارزه با انحراف، بدعت، تحریف و تغییر اذهان است. در موضوع عاشورا می‌بینیم که یک جنگ شناختی بزرگ هم در جریان است، لذا امام حسین (ع) با آن مبارزه می‌کند و مرتباً خطبه می‌خواند، حتی شهدای کربلا یا خطبه خوانده‌اند یا به رجز خوانی پرداخته‌اند به این مفهوم که علاوه بر مبارزه با شمشیر به شناساندن خود و اهل بیت (ع) هم اهتمام ورزیده‌اند.

قبادی با اشاره به این موضوع که برخی می‌خواهند مفهوم واقعی عاشورا را از بین ببرند و آن را به یک جنگ داخلی بر سر قدرت تقلیل داده و جهان شمولی آن را نفی کنند، گفت: قیام اباعبدالله (ع) حرکتی در جهت اصلاح امر مسلمین، مقابله با حاکم فاسد و امر به معروف و نهی از منکر بوده است که اگر همین‌ها را در جامعه و برای مردم تبیین کنیم خواه ناخواه آزادی‌خواهان جهان به این تفکر جذب می‌شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با بیان اینکه اسرائیل تجسم همه بدی‌هاست، تصریح کرد: بدیهی است که تفکر در این معانی اذهان را به رژیم صهیونیستی جلب می‌کند، امروز غول رسانه‌ای صهیونیستی که فقط خود اسرائیل نیست بلکه ایادی آن در سراسر دنیا را شامل می‌شود، نمی‌خواهد که صدای این آزادگی به گوش مردم برسد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام حسین (ع) می‌فرمایند که من از ذلت به دورم و ما باید این راه را برای همه مردم تبیین کنیم، هر قدر در این امر موفق‌تر باشیم در راه مبارزه با صهیونیسم موفق‌تر عمل کرده‌ایم، ما می‌دانیم راه تبیین شعائر حسینی به قدری روشن است که خود می‌تواند دل‌ها را جذب کند.

قبادی ادامه داد: همین شعارها بود که انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و ما می‌دیدیم که مردم با شعار نگاه به قیام عاشورا با رژیم ستمشاهی مقابله کردند. جای بیان این شعائر در سخنرانی‌ها، منابر و مداحی‌های ما است، زمانی که ما بتوانیم شعائر را زنده کنیم می‌توانیم بار دیگر انقلاب و دگرگونی و رهایی از ظلم را رقم بزنیم.

این کارشناس فرهنگی و سیاسی در پایان گفت: باید در عزاداری‌هایمان به این مسئله بپردازیم که بار دیگر در گوشه‌ای از جهان علی اصغرها و کودکان مظلومانه به شهادت می‌رسند، کودکان و زنان در گرسنگی و تشنگی هستند و هر لحظه دشمنان بر آن‌ها می‌تازند، منابر و هیأت‌ها باید به این موضوعات بپردازند و همه با هم برای رفع این مسئله تلاش کنیم چرا که ذات واقعه عاشورا ظلم‌ستیزی است.

انتهای پیام

نظر شما