شناسهٔ خبر: 67676563 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حج در دولت مردمی؛

۲ برابر شدن سهمیه تمتع پس از کرونا/ عمره بازگشایی شد

تهران- ایرنا- در سه سال دولت سیزدهم و با فروکش کردن کرونا، اعزام زائران به حج تمتع که به دلیل همه‌گیری متوقف شده بود، به ظرفیت اولیه بازگشت و نسبت به سال اول شیوع دو برابر شد، از سوی دیگر تغییر فضای دیپلماتیک با عربستان هم به ۹ سال چشم‌انتظاری برای سفر عمره پایان داد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج ایرنا، انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری در پی سانحه پرواز اردیبهشت روزهای ۸ و ۱۵ تیر ۱۴۰۳ برگزار شد.

مسعود پزشکیان با کسب بیش از ۵۳ درصد از کل آراء ماخوذه در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، به عنوان پیروز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به زودی راهی پاستور می‌شود. انتخابات چهاردهم به علت شهادت رئیس‌جمهور با توجه به اصل ۱۳۱ قانون اساسی در شرایط خاص برگزار شد.

در این گزارش نگاهی کوتاه بر عملکرد دولت سیزدهم در حوزه حج و زیارت و عتبات عالیات داریم.

۲ برابر شدن سهمیه تمتع پس از کرونا/ عمره بازگشایی شد

چشم انتظاری های عمره پایان یافت

حدود ۹ سال طول کشید تا باب گفت‌وگوی از سرگیری اعزام به عمره مفرده میان ایران و عربستان باز شود، اقدامی در سایه دیپلماسی و برای پاسخ به مطالبه عاشقان زیارت خانه خدا؛ اگر چه بسیاری از موانع را برداشت، اما وجود چند اشکال فنی سال ۱۴۰۲ هم به سالی بدون عمره تبدیل شد و زائران را چشم انتظار گشایش در سال جدید گذاشت،.

و بالاخره عمره هم بر قرار شد و پیش از تمتع بالاخره چشم انتظاری‌ها پایان یافت، عمره مفرده بعد از ۹ سال از سرگرفته شد و بیش از ۵ هزار زائر راهی خانه خدا شدند و پس از آن بلافاصله و بر اساس توافق مسئولان ایران و عربستان حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر و نیروی ستادی برای حج تمتع سال ۱۴۰۳ به سرزمین وحی اعزام شدند،

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان پس از حدود هشت سال توقف با درایت دولت سیزدهم در سیاست خارجی و رایزنی‌های وزیران خارجه ایرانی و سعودی و دیگر مسئولان امر، روابط دو کشور یادشده برقرار شد که این مهم نقش به‌سزایی در بازنگری سیاست‌های سازمان حج و زیارت داشته که امضا توافقنامه برای راه‌اندازی عمره مفرده از مهمترین اقدامات این سازمان در سال ۱۴۰۲ بود.

تقاضای ۵ میلیونی سفر به مکه و مدینه و علاقه‌ای که ایرانیان به سفر به سرزمین وحی دارند سبب می‌شود مسئولان دستگاه دیپلماسی و سازمان حج و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع افزایش سهمیه زائران ایرانی حج را در هر دیداری با مقامات عربستانی مطرح کنند.

۲ برابر شدن سهمیه تمتع پس از کرونا/ عمره بازگشایی شد

افزایش ۴۱ درصدی اعزام به عتبات در ۱۴۰۲

ایرانیان بعد از زیارت خانه خدا، عاشق زیارت ائمه اطهار (ع) در عراق و سوریه هستند، سفر به عتبات از سالیان بسیار دور مورد توجه همه اقشار جامعه ما بوده است، سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۲ هزار زائر در قالب کاروان های زیارتی تحت نظارت سازمان حج به صورت سفرهای زمینی و هوایی به عراق سفر کرده اند، به این آمار باید تعداد زائرانی را که یا شخصی یا با کاروان های آزاد به عتبات سفر کرده اند اضافه کرد؛ البته آمار رسمی نشان می دهد تعداد این نوع سفرها نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱ درصد افزایش داشته است.

بخش زیادی از مردم ایران به گونه ای برنامه ریزی می‌کنند که یا زمان تحویل سال نو، شبهای قدر، اعیاد روزهای خاص مذهبی در کنار آستان مقدس یکی از ائمه اطهار(س) باشند، مشهد و قم در ایران و کربلا، نجف، سامرا کاظمین و دیگر شهرهای مذهبی در عراق در اوایل سال همیشه پذیرای عاشقان اهل بیت (ع)است، در این سه سال این سفرها که معمولا از اواخر اسفندماه آغاز می‌شود و طبق جدول تا نهم فروردین برنامه ریزی شده است، تا خدمت رسانی به زائران در سطح عالی برگزار شود.

این سفرها متقابل است، همزمان با سفر ایرانیان به عراق، شهروندان عراقی نیز به برای زیارت امام هشتم شیعیان (ع) در مشهد و زیارت حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) به شهر قم مشرف می‌شوند، این مسئولیت سازمان حج و زیارت و البته مردم این شهرهای مقدس را که به میهمان نوازی از زائران مشهورند، چند برابر می کند، اگر چه رسم ما ایرانی ها و عراق ها رسم میهمان و میزبان نیست، ما برادران و خواهران دینی از دو ملتیم که این شهرهای مقدس را خانه امن و آرامش خود می دانیم، راه پیمایی اربعین هرسال در شهرهای ایران و عراق نمونه بارز این مهربانی است که هر سال تکرار می شود.

۲ برابر شدن سهمیه تمتع پس از کرونا/ عمره بازگشایی شد

افزایش سفرهای عتبات در مقایسه با ۱۴۰۲

آمارها نشان می دهد سفرهای عتبات رو به افزایش است، مثلا در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به نوروز قبل ۶ درصد رشد دارد، برای نوروز سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۵ هزار ظرفیت اعزام و اسکان در عراق ایجاد شده است، باید این نکته را هم در نظر گرفت که نوروز امسال که با ایام مبارک ماه رمضان مصادف بود، و اعزام زائران عتبات از ۲۳ اسفند آغاز و تا ۲۱ فروردین ادامه داشت، که برای این ایام هم حدود ۳۱ هزار و ۱۵۰ ظرفیت ایجاد شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۵ درصد افزایش را نشان داد

کدام استان‌ها بیشترین زائران عتبات را دارند؟

شاید تصور شود سفر به یک کشور همسایه در میان استان های همجوار بیش از سایر استان‌های دیگر باشد، اگر چه مراودات تجاری و سیاحتی استان های مرزی ایران و عراق در طول سال به دلیل روابط فرهنگی، قومی و زبانی میان اقوام هم مرز مداوم و مستمر است، اما در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سال ۱۴۰۲ شهروندان استان‌های تهران، خراسان رضوی و قم به ترتیب به بیشترین زائر را به شهرهای مقدس عراق اعزام کردند.

آنچه در سه سال دولت مردمی بیش از پیش مورد توجه و مطالبه مردم است، تسهیل در تردد و کاهش هزینه‌های سفر به عربستان و عراق است. امید است با پیگیری دستگاه دیپلماسی کشور و سازمان حج و زیارت سهمیه اعزام زائران تمتع در سال‌های پیش رو افزایش یابد.

نظر شما