شناسهٔ خبر: 67676212 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

هواشناسی ۲۵ تیر ۱۴۰۳ / رگبار، رعد و برق، باد و گرد و خاک در برخی مناطق

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری، از امروز (دوشنبه ۲۵ تیرماه) تا روز جمعه (۲۹ تیرماه) در ساعات بعدازظهر و شب در شمال آذربایجان غربی، ارتفاعات مرکزی البرز، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی نقاط خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود که در شمال آذربایجان غربی بارش تگرگ را هم خواهیم داشت. سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی به‌همراه ناپایداری‌های محلی در ۱۲ استان طی امروز و فردا از احتمال سیلاب و خسارت به کشاورزان خبر داد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز یکشنبه در برخی مناطق گیلان، اردبیل، غرب مازندران، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز مرکزی در تهران و سمنان رگبار باران رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت فردا دوشنبه در برخی نقاط شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی و روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و پنجشنبه در شمال آذربایجان غربی شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز مرکزی روی می‌دهد.

شایان ذکر است طی دو روز آینده به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب شرایط برای رشد ابر و رگبار و رعدوبرق و وزش باد در جنوب شرق فارس، ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات هرمزگان فراهم است.

طی پنج روز آینده در شرق و جنوب شرق به‌ویژه شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان، شمال شرق دامنه‌های جنوبی البرز، بخش‌هایی از مرکز و جنوب غرب در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

شرق دریای عمان طی پنج روز آینده مواج است خلیج فارس و شرق تنگه هرمز نیز طی پنج روز آینده به‌تناوب مواج است. دریای خزر یکشنبه تا بعدازظهر دوشنبه به‌نسبت مواج است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی به‌همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴: مازندران، دامنه و ارتفاعات گیلان، ارتفاعات استان‌های تهران، سمنان، البرز و قزوین، شرق و غرب و شمال هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق فارس.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵: غرب و شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات مازندران، ارتفاعات در مرکز کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴: شرق و جنوب سمنان، جنوب تهران، اصفهان، قم، یزد، مرکزی، خراسان شمالی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و خوزستان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۵: شرق و جنوب سمنان، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران، شرق خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابه‌جایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

نظر شما