شناسهٔ خبر: 67676124 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حال و هوای خانه‌ گلستانی‌ها در عزای امام حسین (ع)

گنبدکاووس- ایرنا- بانوان گلستان همپای مردان با برپایی روضه‌های خانگی حال و هوای محرم را به خانه‌ها آورده و با دعوت از دوستان و همسایگان محافل معنوی را برپا می‌کنند و همزمان با تاسوعا و عاشورا تعداد این محافل رو به افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این روزها علاوه بر مساجد و تکایا در محلات شهرها و روستای گلستان نوای «یا حسین» به گوش می‌رسد و از صبح تا شب شاهد رفت و آمد بانوان سیاه پوش در کوچه‌ها و معابر برای حضور در مجالس خانگی هستیم.

تعداد این مجالس روبه افزایش است و اهالی برای اینکه بتوانند در تمام آنها حضور یابند با هماهنگی هم ساعات میزبانی خود را مشخص می‌کنند تا بعد از اتمام مراسم نخست، دسته جمعی به خانه یکی دیگر از بانوان بروند و این روند تا ساعات پایانی شب ادامه دارد چرا که پرورش یافتگان مکتب عاشورا حضور در محافل حسینی را افتخاری ارزشمند برای خود می‌دانند.

حال و هوای خانه‌ گلستانی‌ها در عزای امام حسین (ع)

آپارتمان نشینی و کوچک بودن خانه‌ها مقداری برگزاری مراسم روضه را سخت می‌کند و در بیشتر مواقع مادران و مادربزرگ‌های گلستانی ساکن در محلات قدیمی که خانه‌های بافت سنتی دارند با دعوت از فرزندان و نوه‌ها در کنار همسایگان و دوستان میزبان این مراسم هستند.

چند روزی است که مادرشوهرم طبق روال هرساله ماه محرم، با هماهنگی همسایه‌ها که با ساعت مراسم آنان تداخلی ایجاد نشود بعدازظهرها مراسم روضه خانگی برپا می‌کند و من و سایر اعضای خانواده با شوقی عجیب به عشق شنیدن مداحی امام حسین(ع) و کمک به میزبانی از دوستداران اهل بیت(ع) از صبح به خانه وی می‌رویم و بساط پذیرایی را فراهم می‌کنیم.

حال و هوای خانه‌ گلستانی‌ها در عزای امام حسین (ع)

شروع این مراسم با حال و احوال کردن همسایگانی است که در این روزها بارها بارها به عنوان میزبان یا میهمان در کنار هم حضور دارند و باعث می‌شود تا با اطلاع از وضعیت یکدیگر درصدد کمک به خانواده‌های دارای مشکل برآیند که این کمک می‌تواند مادی و یا به صورت ریش سفیدی و مشاوره باشد.

در ادامه مراسم خواندن زیارت عاشورا و حدیث کسا، برپایی ختم صلوات و گوش سپردن به سخنان مداح اهل بیت(ع) از مظلومیت امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا در کنار اسارت زینب کبری(س) و دیگر دختران و زنان باقی مانده از کاروان سیدالشهدا(ع) اشک را به دیدگان حاضران می‌نشاند و بوی چای دارچینی هم از غم این سوگ کم نمی‌کند.

توزیع خرما، شیرینی و یا بسته‌های نان و پنیر و در روز آخر مراسم هم آش، شله زرد و یا دیگر غذاهای نذری پخته شده میان حاضران به عنوان تبرک، خود صحنه زیبایی از برکت سفره مومنان در ماه محرم را نشان می‌دهد.

پویش هر خانه یک پرچم، هر خانه یک حسینیه و برگزاری روضه‌های خانگی، روضه خوانی در بازار، پرده خوانی حماسه عاشورا، همایش مادران قاسم پرور، ویژه برنامه سلام بر محرم، نشست مجمع خادمین اهل بیت (ع) با موضوع عاشورا تجلی‌گاه حماسه و مقاومت، برگزاری پاتوق‌های گفت و گوی نوجوانانه، سوگواره سبط النبی، رویداد بانوان پیشرو، پویش بانوان زینبی عصر ظهور، همایش امتداد عاشورا، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و همکاری در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل از جمله برنامه‌های محوری ماه محرم در گلستان است.

حال و هوای خانه‌ گلستانی‌ها در عزای امام حسین (ع)

طبق اعلام حجت‌الاسلام رضا دیلمی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، تا پایان محرم بیش از سه هزار مراسم روضه خانگی در تمام شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

شیعیان هر ساله دهه اولِ ماه محرم را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) ادامه دارد.

نظر شما