شناسهٔ خبر: 67676105 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان

انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با حضور مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعضا و فعالان میراث فرهنگی استان در زاهدان آغاز به کار کرد و احکام رئیس و اعضای این انجمن ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، فریدون فعالی ۲۳ تیرماه در آیین آغاز بکار انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: هدف از تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی این است که بتوانیم زمینه مشارکت خیران در زمینه‌های مادی و معنوی برای حفظ و هراست از آثار تاریخی، بناهای بسیار ارزشمند، محوطه‌های تاریخی و موزه‌هایی که در کشور وجود دارد را فراهم کنیم.

مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این انجمن اهدافی همچون ایجاد زمینه مشارکت خیران در داخل و خارج از کشور به منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت شده، مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌طبیعی کشور و سایر موارد مشابه را دنبال می‌کند.

او تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به مطالبه جدی از سوی مدیریت استان، جزء اولویت ما در کشور قرار گرفت و به همین منظور عملیات اجرایی پروژه‌ها در کشور از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و در گام اول پنج پروژه با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال تعریف کرده‌ایم.

فعالی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل چهار محوطه و بنای تاریخی و یک موزه است که بلافاصله اختصاص اعتبار آن انجام می‌شود و امروز شاهد ساماندهی و سازماندهی شانزدهمین انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور در استان سیستان و بلوچستان هستیم وامیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مدون و تهیه بانک اطلاعاتی و یاری گرفتن از تمامی خیران گام‌های مؤثری بردارند.

به گفته مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کار این انجمن بسیار مهم و دشوار است و اعضای آن باید تلاش کنند تا زمینه مشارکت همگانی را فراهم کرده و با تعریف دقیق از پروژه‌ها، ایجاد زیرساخت و مرمت‌هایی که انجام می‌دهند بتوانند این پروژه‌ها را به یک بسته سرمایه‌گذاری تبدیل و مشارکت همه خیران برای ساماندهی و سازماندهی آثار را داشته باشند.

تعریف ۵ پروژه خیرین میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: این استان دارای محوطه‌ها، بافت‌ها و ابنیه‌های تاریخی متعددی است که حفظ و صیانت و مرمت آن‌ها تنها با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و این موضوع نیازمند مشارکت عمومی و حضور خیرین و دلسوزان این حوزه است.

محمدهادی طهرانی مقدم افزود: بر همین اساس‌ایده انجمن خیرین میراث فرهنگی و آغاز بکار آن از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و در گامی نو در مسیر آینده روشن برای آثار تاریخی مطرح شد که در قالب آن عموم آحاد جامعه و خیران می‌توانند در راستای صیانت از هویت ملی و شناسنامه ایران مشارکت داشته باشند و یک عزم جدی برای حفظ و مرمت و احیای آثار تاریخی به وجود آید.

او ادامه داد: طبیعتاً در کنار حمایت‌های دولتی، همراهی و همکاری خیران در حفاظت و صیانت و مرمت آثار و ابنیه‌های تاریخی بسیار مؤثر و ارزشمند است و می‌توان با سرعت بیشتری در این مسیر گام برداریم.

به گفته طهرانی مقدم، در بارندگی‌های سیل آسای اخیر خسارات زیادی به آثار و ابنیه‌های تاریخی استان وارد شد که بلافاصله پس از برآورد میزان و بررسی دقیق، نیازسنجی‌های حمایتی به انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور اعلام شد تا با عزم ملی و کمک خیران بتوانیم اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم.

او تصریح کرد: از میان بناهای پیشنهادی، پنج پروژه مورد تصویب قرار گرفت که شامل بازارچه سرپوش زاهدان، مسجد عبدالقادر نیکشهر، موزه شهرسوخته، مسجد دزک سراوان و قلعه سه کوهه است که از سوی انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور مبلغ ۴۵ میلیارد ریال برای مرمت، حفظ و احیاء آن‌ها اختصاص یافت که اقدامی ارزشمند و قابل قدردانی است.

انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان شامگاه شنبه ۲۳ تیرماه با حضور مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون استاندار و شماری از مسئولان استانی و اعضای انجمن به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

در پایان این مراسم نیز از سوی علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، محمدهادی طهرانی مقدم به عنوان رئیس انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان منصوب و حکم او اهدا شد.

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما