شناسهٔ خبر: 67676054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

سنت دیرینه مردم چادگان در بزرگداشت محرم + فیلم

مردم شهرستان چادگان استان اصفهان هرساله در روزهای منتهی به عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) با آماده کردن مساجد و حسینیه‌ها و اجرای آیین‌های خاص خود به استقبال این ماه می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، ماه محرم یکی از ماه‌های مقدس شیعیان است که امام حسین (ع) برای اقامه امر به معروف و احیای ارزش‌های دینی قیام کرد و در این راه بزرگ به شهادت رسید.

اکنون و پس از گذشت قرن‌ها از واقعه عاشورا، همچنان شیعیان آن حضرت برای احیای ارزش‌های معنوی و دینی خود این ایام را با شکوهی روزافزون عزاداری می‌کنند که در جای جای جهان و در میان شیعیان به اشکال گوناگون برگزار می‌شود.

زنجیرزنی سنت دیرینه مردم چادگان در عزاداری محرم

مراسم عزاداری ماه محرم در میان ترک‌زبانان با آداب و سنت خاصی برگزار می‌شود و در هرکدام از این مناطق شیوه‌ای مرسوم است.

مردم چادگان هرساله در روزهای منتهی به عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) با آماده کردن مساجد و حسینیه‌ها به استقبال این ماه می‌روند.

یکی از سنت‌های دیرینه عزاداری در شهرستان چادگان، سنت زنجیرزنی است که قدمتی دیرینه دارد و توانسته است از نسلی به نسل منتقل شود و تاکنون ادامه دارد، علاوه بر آن زنجیرزنی در چادگان با نوحه‌هایی قدیمی انجام می‌شود که سراینده این سبک از شعر و نوحه، میرزا عزیز خانی، اولین معلم چادگان بوده است که حدود صد سال گذشته شعرهایی در وصف واقعه عاشورا و امام حسین (ع) گفته و به سبکی از عزاداری در این شهرستان تبدیل شده است.

در گذشته تعداد دسته‌های عزاداری در چادگان به سه هیئت می‌رسید که امروزه و پس از انقلاب اسلامی به ۱۵ هیئت در چادگان و ۱۱ هیئت در رزوه افزایش یافته است.

سنت دیرینه چادگانی‌ها در بزرگداشت محرم + فیلم

لباس‌ها و سنت‌ها در عزاداری در چادگان

زنجیرزنان در ماه محرم از لباس‌های خاصی برای عزاداری استفاده می‌کنند که شامل پیراهن‌هایی بلند، شلوار قشقایی و کفنک است.

در تمام دسته‌های عزاداری بیرق و علم‌هایی که نشانی از سرو و آزادگی است، برافراشته می‌شود که این علم‌ها از چوبی بزرگ و تنومند، سرتیغ و پارچه‌هایی از جنس مخمل و رنگ این پارچه‌ها از سبز و قرمز که نشانی از مظلومیت و خونخواهی است، تشکیل شده است.

هر ساله در شب سوم محرم بزرگان هیئت این علم‌ها را آماده و برافراشته می‌کنند که علم‌ها تا ظهر روز عاشورا توسط علمداران هیئت‌های مذهبی حمل می‌شود.

شهرستان چادگان علاوه بر حفظ سنت زنجیرزنی، دارای هیئت‌های متعدد سینه‌زنی و هیئت متشکل از سادات شهرستان است که در روز عاشورا لباس‌های عربی به تن می‌کنند و در دسته کوچک عزاداری خود به نوحه‌سرایی و عزاداری می‌پردازند، همچنین در این دسته مرسوم است که نمادهایی از روز عاشورا به نمایش بگذارند، این نمادها شامل اسب خونین امام حسین (ع) گهواره حضرت علی اصغر (ع) و کاروانی از اسرا است.

اوج عزاداری مردم چادگان را در روزهای هشتم تا دهم محرم شاهد هستیم، روز هشتم که متعلق به حضرت علی اکبر (ع) است دسته زنجیرزنان محله مندرجان با دعوت ناحیه مقاومت بسیج شهرستان، با طی دو کیلومتر پیاده‌روی و زنجیرزنی در طول راه به گلزار شهدای گمنام شهرستان می‌آیند که از همان ابتدای مسیر با استقبال گسترده مردم و هیئت‌های مذهبی چادگان همراه است.

علم متعلق به عزاداران محله مندرجان در میان اهالی شهرستان چادگان از احترام ویژه‌ای برخوردار است و اعتقاد دارند سرتیغ متعلق به این علم را از کربلا آورده‌اند.

سنت دیرینه چادگانی‌ها در بزرگداشت محرم + فیلم

پس از اقامه نماز ظهر عاشورا، علمداران، بیرق و علم‌های عزا را به صورت خمیده که نشانی از شهادت علمدار دشت کربلا، حضرت ابوالفضل (ع) است تا حسینه‌ها حمل و عزاداری می‌کنند.

در روز عاشورا دسته‌های عزاداری به ترتیبی خاص به سمت گلستان شهدای شهر چادگان حرکت می‌کنند و پس از زیارت قبور شهدا به سمت خانه "حجت الاسلام سید حسن فصیحی" که از روحانیون با نفوذ و امام جمعه شهرستان چادگان در دوران انقلاب اسلامی بود، حرکت می‌کنند و در خانه این روحانی بزرگ به عزاداری می‌پردازند.

حجت الاسلام فصیحی از احترام ویژه‌ای در چادگان برخوردار بود، فرزندش " سیدابوالفضل فصیحی" از مبارزان محسوب می‌شد و در نجف اشرف به همراه فرزند امام خمینی (ره) به شهادت رسید و در حرم حضرت علی (ع) به خاک سپرده شد.

یکی دیگر از سنت‌های عزاداری در دو ماه محرم و صفر، برگزاری آئین‌های نمایشی و شبیه‌خوانی واقعه عاشورا است که همچون سایر شهرهای ایران، در چادگان نیز برگزار می‌شود و مخاطبان زیادی دارد.

کیفیت برنامه‌های عزاداری در چادگان

حجت‌الاسلام عبدالله رضایی، رئیس اداره تبلیغات شهرستان چادگان به خبرنگار ایمنا در اصفهان اظهار کرد: در شهرهای چادگان و رزوه و روستاهای بخش مرکزی و چنارود، تقریباً ۷۴ هیئت وجود دارد که در ایام محرم برای هرکدام از آن‌ها روحانی دعوت می‌کنیم و حداقل دو وعده نماز جماعت برپا شود.

وی افزود: معمولاً مداحان این دسته‌های عزاداری از خود شهرستان چادگان هستند، اما در امامزاده عبدالله بن زید حسنی (ع) شهر رزوه، مداحانی از خارج از شهرستان دعوت می‌شوند چراکه مخاطبان بیشتری در بین مردم دارد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چادگان خاطرنشان کرد: هیئت‌ها با حضور روحانیون در ساعتی که بیشترین مخاطب را داشته باشد، تشکیل می‌شود که محتوای آن مسائل اجتماعی، سیاسی و خانوادگی است و برای جذب جوانان و نوجوانان در نظر گرفته شده است.

رضایی تاکید کرد: عزاداری‌ها در شهرستان چادگان بیشتر به شکل سنتی زنجیرزنی و سینه‌زنی است که متن اشعار آن‌ها مدح اهل بیت (ع) است و شاخص‌هایی دارد که بیشتر مبتنی بر جذب مخاطب به ویژه جوانان است.

برگزاری هفده شب عزاداری در چادگان

وی اضافه کرد: نذورات در چادگان از شب اول محرم آغاز می‌شود و تا شب هفدهم محرم ادامه دارد که شامل دو وعده ظهر و شام است و از طرف اداره تبلیغات اسلامی به هرکدام از هیئت‌ها مقادیری از برنج، گوشت و مرغ و شکر اهدا می‌شود که کمکی به بانیان نذورات است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان چادگان عنوان کرد: برای اینکه هیئت‌های مذهبی از نظر بهداشت و ایمنی سالم باشند، کارشناسانی در این زمینه بر کار طبخ غذا و بهداشت نظارت دارند و این یکی از نکات مهم برای ما است.

رضایی اضافه کرد: در کنار نذورات، ایستگاه‌های پذیرایی و موکب‌ها را در سطح شهرستان داریم که در داخل شهرهای چادگان و رزوه و روستاها با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت دارند.

۵۰ موکب پذیرایی در چادگان برپا می‌شود

وی گفت: تعداد ۴۵ تا ۵۰ موکب در شهرهای چادگان و رزوه در نظر گرفته شده است که در طول دهه اول محرم فعالیت دارند و پس از آن به صورت مناسبتی فعالیت‌ها را از سر می‌گیرند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی تاکید کرد: برای برنامه ظهر عاشورا و اقامه نماز جماعت که نمادی از آخرین نماز حضرت سیدالشهدا (ع) است، تدارکات ویژه‌ای در نظر گرفته و هماهنگی‌های لازم با شهرداری چادگان و دهکده تفریحی زاینده‌رود انجام شده است تا امکانات مورد نیاز نظیر زیرانداز و آب تأمین شود؛ این نماز در شهرستان‌های غرب استان نیز بسیار باشکوه و بی‌نظیر است.

سنت دیرینه چادگانی‌ها در بزرگداشت محرم + فیلم

برگزاری برنامه‌های ملی در کنار سنت‌های عزاداری

در کنار رسوم عزاداری سنتی در چادگان که در طی یکصد سال اخیر به خوبی حفظ و منتقل شده است، برنامه‌های عزاداری ملی که نشان از هویت ایرانی اسلامی دارد هم به خوبی برگزار می‌شود.

از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به مجمع جهانی شیرخوارگان اشاره کرد که هر ساله در شهرستان چادگان با استقبال خوبی از طرف مادران همراه بوده است و در چهار مکان مجزا در سطح شهرستان برگزار می‌شود؛ مسجد جامع، مسجد امام رضا (ع)، مسجد الزهرا و حسینیه چند منظوره میزبان این مراسم معنوی هستند.

یکی دیگر از مراسم ملی، همایش احلی من العسل است که با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری از اهمیت ویژه‌ای برای نوجوانان برخوردار است و هر ساله در چادگان با حضور پر شور دانش‌آموزان در روز هفتم محرم برگزار می‌شود که هدف از آن آشنایی دانش‌آموزان با ارزش‌های معنوی از جمله ایثار و شهادت، شجاعت و دیگر صفات نیکو است.

نظر شما