شناسهٔ خبر: 67675660 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی احتمالات حضور تفتیان و فصیحی در پاریس؛ سنت‌شکنی خواهد شد؟

تهران- ایرنا- نتایج ثبت شده ۲ المپین دوومیدانی ایران نشان از آن دارد که آنها راه آسانی را برای رسیدن به موفقیت یا ارتقای رکوردهای گذشته خود در آوردگاه پاریس ندارند!

صاحب‌خبر -

به گزارش صبح دوشنبه ایرنا، دوومیدانی ایران در یک‌سال گذشته روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرد؛ از تغییر سرپرست تا رسیدن احسان حدادی به ریاست این فدراسیون رویدادهایی بود که در سال المپیک برای این رشته رخ داد.

حسن تفتیان، فرزانه فصیحی، حسین رسولی، حمیده اسماعیل نژاد، مهدی صابری و مهدی پیرجهان ۶ دوومیدانی کاری بودند که از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ در ادامه مسابقات انتخابی المپیک شرکت کردند.

شانس کم فصیحی برای صعود از مرحله مقدماتی المپیک

فصیحی در این مدت تلاش کرد تا بتواند رنکینگ المپیکی خود را حفظ کند. او در ابتدای فروردین با رنکینگ ۲۸ از ۵۶ جهان با حضور در مسابقات مختلف ۱۰ پله سقوط کرد و در رتبه ۳۸ ایستاد اما توانست برای دومین بار به سهمیه المپیک دست یابد. آخرین رکوردهای دونده سرعتی ایران در ۲ مسابقه اخیر از جمله تور قاره‌ای مجارستان ۱۱.۴۲ ثانیه بود که او را در رده چهارم این رقابت‌ها قرار داد. او در تور چلنجر اسلوونی مدال طلا را با رکورد ۱۱.۵۱ ثانیه کسب کرد. فصیحی توانست در این مدت با درخشش در مسابقات مختلف بعد از احسان حدادی، پرتابگر المپیکی ایران صدرنشین رنکینگ قاره کهن شود.

فصیحی اولین باری که در المپیک توکیو حضور یافت، با سهمیه یونیورسالیتی و رکورد ۱۱.۷۹ ثانیه از بین ۵۷ نفر در رده پنجاهم قرار گرفت و حذف شد و عملکرد خوبی از خود نشان نداد. به نظر می‌رسد که با توجه به رکوردهای اخیر او احتمال صعودش به مراحل بعد بسیار کم باشد. نفر اول ماده سرعت جهان، شاکاری ریچاردسون است که رکورد ۱۰.۷۱ ثانیه را ثبت کرده است.

بررسی احتمالات حضور تفتیان و فصیحی در پاریس؛ سنت‌شکنی خواهد شد؟

اسماعیل‌نژاد و سهمیه‌ای که با بی‌تجربگی از دست رفت

دوومیدانی‌کار دیگری که توقع می‌رفت تا المپیکی شود، حمیده اسماعیل‌نژاد بود. او با وجود سن کم در این مدت توانست مدال‌های رنگارنگی را در مسابقات مختلف کسب کند. آخرین رکورد اسماعیل‌نژاد در ماده ۱۰۰ متر مسابقات بین‌المللی جام کازانف ۱۱.۵۸ ثانیه بود و نایب قهرمان شد. رکورد او در فروردین، ۴۲ از ۵۶ بود که با حضور در مسابقات مختلف نتوانست این رکورد را حفظ کند و در نهایت با سقوط ۲۱ پله‌ای سهمیه پاریس را از دست داد. او نسبت به فصیحی سن و تجربه بسیار کمتری دارد و مانند او در مسابقات برون مرزی زیادی شرکت نکرده است، بنابراین هنوز فرصت جبران دارد و می‌توانیم به او در صورت ادامه این روند برای کسب سهمیه المپیک لس‌آنجلس امیدوارم باشیم.

بررسی احتمالات حضور تفتیان و فصیحی در پاریس؛ سنت‌شکنی خواهد شد؟

تفتیان و فاصله زیاد با رکوردداران جهان در المپیک

حسن تفتیان دوومیدانی کار ماده ۱۰۰ متر از همان ابتدا عنوان کرده بود که سهمیه المپیک وی قطعی است. او در این یک‌سال هزینه‌های مربی جامائیکایی را شخصا پرداخت می‌کرد تا اینکه از فروردین، فدراسیون هزینه‌های این مربی را متقبل شد تا او بتواند راحت‌تر در مسیر کسب سهمیه گام بردارد. آخرین رکورد تفتیان در مسابقات بین‌المللی فرانسه ۱۰.۱۰ ثانیه بود که توانست طلای این مسابقات را از آن خود کند. او در ابتدای فروردین با رنکینگ ۲۸ جهان در مسابقات مختلف برای حفظ آن شرکت کرد اما با ۱۱ پله سقوط به رده ۴۵ جهان رسید و در هر صورت مجوز حضور در پاریس را کسب کرد.

تفتیان در المپیک توکیو با ثبت رکورد ۱۰.۱۹ ثانیه در رده چهارم گروه خود در مرحله اول المپیک توکیو، نتوانست به نیمه‌نهایی صعود کند و در این دوره هم با مشاهده رکورد عنوان داران جهان و المپیک احتمال صعود تفتیان هم به مراحل بالاتر کم خواهد بود. نوا لایلز، قهرمان ماده ۱۰۰ متر جهان دارای رکورد ۹.۸۳ ثانیه است که به نظر می‌رسد در بازی‌های المپیک پاریس به دنبال ثبت رکوردهایی فراتر از این خواهد بود.

بررسی احتمالات حضور تفتیان و فصیحی در پاریس؛ سنت‌شکنی خواهد شد؟

رسولی و هیاهو برای هیچ

حسین رسولی دوومیدانی‌کار دیگری است که فدراسیون در این مدت روی او هم سرمایه‌گذاری کرد تا بتواند به سهمیه المپیک برسد. پرتابگر دیسک ایران که در بازی‌های آسیایی هانگژو توانست مدال طلا را کسب کند و همه تصور می‌کردند می‌تواند جای احسان حدادی را بگیرد و راهی المپیک شود، با رکوردهای کسب شده در ۲ مسابقه اخیر، تمام امیدها را به یاس تبدیل کرد.

آخرین رکورد رسولی در جام بین‌المللی کازانف قزاقستان ۵۸.۴۱ متر بود که به نایب قهرمانی رسید. او در مسابقات قهرمانی آسیا کره جنوبی رکورد ۵۹.۰۵ را ثبت کرد و به طلا رسید. در واقع رسیدن به طلا و نقره تنها یک عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی در مسابقاتی بود که هیچ نشانه‌ای از بهبود رکوردهای وی برای کسب سهمیه وجود نداشت. او در فروردین ۱۴۰۳ دارای رنکینگ ۳۴ از ۳۲ المپیکی بود و با ۸ پله سقوط و ثبت رنکینگ ۴۲ جهان کاملا شانس خود را برای رسیدن به المپیک از دست داد.

رسولی در حالی به سکوی نخست قهرمانی آسیا رسید که مهر سال گذشته و در جریان بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو با پرتابی به طول ۶۲.۴ متر به سلطه احسان حدادی در این رشته پایان داد و به مدال طلا رسید.

در واقع توقع از رسولی با ثبت این رکورد در هانگژو برای حضور در پاریس بیشتر شده بود. به ویژه آنکه او سال گذشته حاشیه‌های زیادی داشت و با وجود حمایت‌های فدراسیون دوومیدانی باز هم از تعداد مکمل‌ها و کفش‌های رانینگی که فدراسیون در اختیار او قرار می‌داد، شاکی بود و حتی برای ابراز نارضایتی خود به غذای ورزشکاران، تخم مرغ‌ها را بر دیواره خوابگاه مجموعه آفتاب انقلاب کوبید!

بررسی احتمالات حضور تفتیان و فصیحی در پاریس؛ سنت‌شکنی خواهد شد؟

از دست رفتن سهمیه پیرجهان با حضور در سه مسابقه صفر امتیازی!

مهدی پیرجهان ملی‌پوش دوی ۴۰۰ متر با مانع شانس دیگر سهمیه دوومیدانی ایران محسوب می‌شد. او در فروردین از رنکینگ ۴۰ المپیکی در رده ۴۱ جهان ایستاده بود. وی برای حفظ این سهمیه در مسابقات مختلف شرکت کرد و آخرین رکورد او در جام کازانف قزاقستان ۵۰.۵۸ ثانیه بود که توانست مدال طلا را کسب کند اما با سقوط ۲۵ پله‌ای و قرار گرفتن در رنکینگ ۶۶ جهان این سهمیه را از دست داد.

هرچند پیرجهان در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد که تا اردیبهشت پیش از حضور در مسابقات الماس قطر، کازانف قزاقستان، تور قاره‌ای نیجریه، غرب آسیا عراق و قهرمانی کشور، در سه رقابت صفر امتیازی شرکت کرده بود و و در واقع آن رقابت‌ها تاثیری در رنکینگ المپیک او نداشته است و پس از مسابقات قطر امتیازات وی برای المپیک حساب شده است.

بررسی احتمالات حضور تفتیان و فصیحی در پاریس؛ سنت‌شکنی خواهد شد؟

صابری هم سهمیه را از دست داد

آخرین نماینده ایران برای کسب سهمیه المپیک مهدی صابری در پرتاب وزنه بود. ورزشکاری که آخرین رکورد او در تور قاره‌ای نیجریه ۱۹.۶۱ متر ثبت شد. وی در فروردین با رنکینگ ۲۷ از ۳۲ در مسابقات مختلف برای کسب سهمیه شرکت کرد و با ۱۰ پله سقوط در رده ۴۲ جهان ایستاد تا این سهمیه را از دست دهد. در واقع می‌توان گفت که صابری تجربه برون‌مرزی زیادی نداشت تا بتواند به سهمیه برسد.

حال دوومیدانی ایران با فرزانه فصیحی و حسن تفتیان در بازی های المپیک پاریس شرکت می‌کند که در المپیک توکیو در دور مقدماتی حذف شدند و نتواستند انتظارات را برآورده کنند. باید دید این ۲ ورزشکار می توانند با راه سختی که در پیش دارند، با افزایش رکورد خود سنت‌شکنی کنند!

نظر شما