شناسهٔ خبر: 67675518 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اتمام پروژه‌های نیمه تمام با آیین‌نامه نشان‌دار کردن مالیات‌ها امکان‌پذیر شد اتمام پروژه‌های نیمه تمام با آیین‌نامه نشان‌دار کردن مالیات‌ها امکان‌پذیر شد

نماینده مجلس گفت: با آئین‌نامه نشان‌دار کردن مالیات‌ها و دادن اختیار به مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ و معرف پروژه‌های نیمه تمام، این پروژه‌ها تکمیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

پیمان فلسفی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره جزئیات مصوبه جدید دولت برای نشان دار کردن مالیات‌های پرداختی از سوی مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ گفت: با این مصوبه اصل عدالت در تخصیص هم بین استان‌های کمتر برخوردار و برخوردار رعایت می‌شود. از طریق این دریافتی‌های مالیاتی از مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ و وصول مالیات‌ها می‌توان بخشی از مشکلات استان‌های دیگر که کمتر برخوردار هستند را نیز برطرف کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس توضیح داد: بر اساس این مصوبه مودیان مالیاتی می‌توانند اولویت‌های هزینه کرد مالیات پرداختیشان را تعیین کنند، البته این مسئله یک کار پیچیده است که قانونگذار تعیین کرده که باید برای این مسئله سامانه‌ای ایجاد شود.

فلسفی گفت: پروژه‌های اولویت‌دار در این سامانه معرفی خواهند شد و مودیان مالیاتی نیز از طریق این سامانه هم مالیاتشان را اعلام می‌کنند و هم اینکه مشخص می‌کنند مالیاتشان بر اساس پروژه‌های اولویت‌دار هزینه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر قانونگذار این تکلیف را برای سازمان برنامه و بودجه تعیین کرده و آنها را موظف کرده که پروژه‌هایی که برایشان هزینه شده را انتشار عمومی بدهند این مسئله در جهت شفاف سازی امور مالیاتی کشور است.

نماینده مجلس گفت: این آیین نامه کاملا کارشناسی شده است، اما بایستی پیچیدگی‌های اجرایی آن کمتر شود تا مردم سردرگم نشوند و بتوانند خیلی راحت‌تر تعیین کنند که مالیاتشان در چه پروژه‌ای هزینه شود. در عین حال تمام مودیان مالیاتی کشور باید شناسایی شوند و از آنها مالیات اخذ شود، تمام فعالیت‌های مالیاتی کشور باید از طریق سامانه رصد شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به این وسیله باید دخالت عوامل انسانی در محاسبات پردازش و فعل و انفعالاتی که باید بین سازمان امور مالیاتی کشور و مودیان مالیاتی اتفاق بیفتد به حداقل ممکن برسد. اگر دخالت عامل انسانی به حداقل برسد می‌تواند گام بسیار موثری در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی و انحرافاتی که ما در گذشته در طی مراحل مختلف وصول مالیات شاهد بودیم، باشد.

فلسفی خاطرنشان کرد: اگر این سیستم تعریف شود یعنی هر مودی مالیاتی، هر بنگاه اقتصادی و هر کسی که فعالیت مجاز اقتصادی می‌کند مکلف باشد از طریق سامانه مالیات و درآمدش را اعلام کند و محاسبات مالیاتی‌اش هم از طریق این سامانه به صورت ماهانه انجام شود و به صورت ماهانه مالیات‌ها وصول شود، قطعاً در شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی تاثیر شگرفی خواهد داشت.

نماینده مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر در ادامه بیان کرد: نباید مالیات‌ها از مودیان مالیاتی به صورت سالانه اخذ شود، این یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. ما اگر در انتهای سال یا در تیر ماه اظهارنامه را اعلام کنیم، حجم زیادی از کار و عملیات برای سازمان امور مالیاتی کشور تعریف می‌شود.

فلسفی گفت: عمدتا مودیان هم در دقیقه ۹۰ اقدامات لازم را انجام می‌دهند، حجم بالای کار باعث بروز اشتباهات و اشکالات متعددی می شود و این مسئله نمی‌تواند هدف اصلی یعنی عدالت مالیاتی را محقق کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار از دولت این است که فرایند وصول مالیات به صورت ماهیانه تعریف شود. تمام مودیان مالیاتی از طریق حسابرسان رسمی مکلف شوند که حساب‌های خودشان را ماهانه اعلام کنند. مالیات‌ها در هر زمینه‌ای که لازم است محاسبه شود و تمام مودیان مالیاتی هم ملزم شوند که مالیات خود را پرداخت کنند. این مورد اگر عملیاتی و اجرایی شود بزرگترین و کوچک‌ترین فروشگاه‌ها در دورترین نقاط کشور نیز وارد این سامانه خواهند شد. این آیین نامه‌ای دادن اختیار به مودیان مالیاتی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ که دولت اعلام کرده و اصلاحاتی که لازم است در آن صورت بگیرد، در خیلی از کشور‌های جهان در حال انجام است و باعث می‌شود نظام مالیاتی در کشور ما ساماندهی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: گام‌هایی که برای نشان دار کردن مالیات‌ها برداشته شده خوب است، اما کافی نیست و باید اصلاحات دیگری نیز در سیستم مالیاتی انجام شود. تعاملات مودیان مالیاتی با ممیزان مالیاتی باید به حداقل ممکن برسد و سامانه و سیستم برای پرداخت مالیات‌ها تعریف شود و تمام پرداختی‌های مالیاتی سامانه‌ای و هوشمند انجام شود.

خبرنگار: محبوبه كباری

نظر شما