شناسهٔ خبر: 67674685 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انقراض گونه کاکتوس منحصربه‌فرد در اثر تغییر اقلیم در آمریکا

تهران- ایرنا- یک گیاه منحصر به فرد در آمریکا در نتیجه تاثیرات ناشی از گرمایش زمین و بالا آمدن آب دریا، از صحنه طبیعت و حیات وحش ناپدید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سی‌اِن‌اِن، دانشمندان با اعلام این مطلب هشدار داده‌اند این تنها آغاز است و این گیاه آخرین مورد نخواهد بود بلکه پیشگام گونه‌هایی است که با تشدید بحران آب و هوایی منقرض خواهند شد.

بر اساس مقاله انتشار یافته در نشریه موسسه تحقیقات گیاه‌شناسی تگزاس، ترکیب تاثیرات ناشی از بالا آمدن سطح دریا و افزایش جزر و مد و طوفان‌های شدید موجب شده جمعیت درختان کاکتوس کی لارگو در تنها مکان رشد شناخته شده آنها در منطقه فلوریدا کیز (رشته‌ای از جزایر گرمسیری در امتداد ۱۲۰ مایل در بیرون دماغه جنوبی ایالت فلوریدا آمریکا) منقرض شوند.

جرج گان از مولفان این مقاله مطالعاتی و مدیر اجرایی موسسه حفاظت منطقه‌ای گفت: این تنها یک نمونه از آن چیزی است که بر سر ده‌ها گونه می‌آید و مردم باید درک کنند که اگر اقدامی انجام ندهیم، روند این نابودی‌ها شتاب خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: درخت کاکتوس کی‌لارگو هنوز در بخشهایی از منطقه دریای کاراییب از جمله کشور کوبا، پورتو ریکو و باهاماس وجود دارد اما احتمال اینکه مجددا بطور طبیعی در منطقه فلوریدا کیز آمریکا برقرار شود و رشد کند «صفر» است.

انقراض گونه کاکتوسی منحصربه‌فرد در اثر تغییر اقلیم

در سال ۲۰۱۱ در حدود ۱۵۰ اصله از این درخت در این منطقه آمریکا وجود داشت اما تا سال ۲۰۱۵ محققان متوجه شدند که این درخت‌ها با نرخ هشدار دهنده‌ای در حال از بین رفتن هستند. موقعیت رشد این درختان در منطقه‌ای بود که تنها ۵ فوت (حدود ۱.۵ متر) بالاتر از سطح دریا قرار داشت.

زیستگاه این گیاه با هجوم آب شور دریا ناشی از طوفان‌ها و بالا آمدن امواج جزر و مد دریا رو به رو شد و بالا آمدن سطح دریا نیز وضعیت را بدتر کرد. در حالی که آلودگی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی موجب گرمایش سیاره زمین شده است، این مساله همچنین موجب گرم شدن و توسعه اقیانوسها و ذوب شدن صفحات یخی و یخچال‌ها و در نتیجه بالا آمدن سطح آب میشود.

این محققان گزارش داده‌اند سطح دریا در پیرامون منطقه فلوریدا کیز از سال ۱۹۷۱ تا کنون به میزان میانگین حدود ۰.۱۶ اینچ در سال بالا آمده که از آن زمان تا کنون بیش از ۸ اینچ بالا آمده است.

جیمز لانگ از دیگر مولفان این تحقیق گفت: مقدار بیش از حد نمک یک محیط پر از استرس و فشار برای بسیاری از گیاهان ایجاد می‌کند. گیاهان می‌توانند آب شور دریا را برای چند روز تحمل کنند اما اگر این مدت زمان‌ به چند هفته یا بیشتر برسد آنها دیگر قادر به تغذیه خود نیستند چون دیگر آب شیرین دریافت نمی‌کنند و ساختار آنها برای ادامه حیات در چنین وضعیتی ساخته نشده است.

انقراض گونه کاکتوسی منحصربه‌فرد در اثر تغییر اقلیم

تا سال ۲۰۲۱ پس از سال ها قرار گرفتن در معرض آب شور تنها چند اصله درخت کاکتوس باقی مانده بود و محققان تصمیم گرفتند آنها را از محل زیست طبیعی خود بردارند. آخرین درخت کاکتوس در سال ۲۰۲۳ از محل خود برداشته شد زیرا مشخص شده بود که آن منطقه نیز بزودی در برابر آب شور دریا تسلیم خواهد شد.

گان در این خصوص گفت: از دست رفتن این گونه گیاهی نشانه‌ای از مشکل بزرگتر است. دانشمندان می‌گویند پیش بینی شده است سطح دریا تا پایان سده جاری تا حد ۷ فوت (دو متر و ۱۰ سانتی متر) در منطقه پیرامون فلوریدا کیز بالا بیاید که این موجب امواج بدتری از آب شور اقیانوس می‌شود و این تهدیدی علیه موجودیت بسیاری از گونه‌های دیگر است.

جنیفر پوسلی مولف اصلی این مطالعه تحقیقی گفت: متاسفانه درخت کاکتوس کی لارگو ممکن است تنها پیشگام برای انقراض سایر گیاهان ساحلی باشد. یک چهارم گونه‌های گیاهی بومی با تهدید بسیار جدی رو به رو هستند.

این خطر تنها متوجه گیاهان هم نیست بلکه آب شور مهاجم همچنین موجب محروم شدن حیوانات محلی از آب شیرین آشامیدنی و مصرف گیاهان آبدار می‌شود که این مساله مشکل گیاهان مورد تهدید را هم وخیم‌تر خواهد کرد.

نظر شما