شناسهٔ خبر: 67674575 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پرونده حج ۱۴۰۳ با میانگین تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای بسته شد پرونده حج ۱۴۰۳ با میانگین تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای بسته شد

امسال پرونده بازگشت بیش از ۸۷ هزار حاجی از ۲۱ فرودگاه کشور با میانگین تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای بسته شد.

صاحب‌خبر -

همزمان با انجام آخرین پرواز‌های حج، پرونده پرواز‌های حج سال ۱۴۰۳ بسته شد و امسال هم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با توجه به محدودیت‌هایی که کشور عربستان اعمال کرد به تنهایی اقدام به جابه‌جایی بیش از ۸۷ هزار حاجی ظرف مدت ۲ ماه کرد.

براساس این گزارش در عملیات حج امسال بیش از ۸۷ هزار زائر برای انجام مناسک حج عازم عربستان شدند و عملیات انتقال زائران از روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آغاز شد و به مدت ۲۵ روز ادامه داشت.  همچنین اعزام زائران از ۲۱ ایستگاه پروازی طبق برنامه ریزی عملیاتی شد و امسال نیز از فرودگاه‌های همدان، زنجان، چابهار و قشم نیز پرواز‌هایی به مقصد عربستان انجام شد. پرواز‌های برگشت امسال هم از ابتدای تیرماه آغاز شد و ۲۴ تیرماه به اتمام رسید.

سخت گیری‌های کشور عربستان مجوز تنها یک ایرلاین برای پرواز‌های حج را صادر کرد

در خصوص پرواز‌های حج امسال، شمس الدین فرزادی پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  گفت: امسال هم مانند سنوات گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد و اعلام کردیم که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانایی انتقال ۵۰ هزار نفر از زائران را دارد و بدین ترتیب انتقال مابقی ۴۰ هزار نفر به یک شرکت هواپیمایی دیگر واگذار شد.

وی افزود: در این راستا اقدامات لازم انجام شد، اما یکی دو روز قبل از آغاز عملیات حج، عربستان از پذیرش آن شرکت‌های هواپیمایی استنکاف کرد و تنها ایران ایر موظف به جابه‌جایی ۹۰ هزار زائر شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای انتقال این تعداد حجاج برنامه‌ها تغییر کرد و عملیات رفت حجاج در مدت زمان حدود یک ماه از ۲۲ اردیبهشت‌ماه تا ۲۱ خردادماه در بهترین حالت ممکن انجام شد، گفت: ۷۵۸ لگ پروازی در مسیر رفت با انتقال ۸۷ هزار و ۶۲۴ نفر انجام شد. همچنین میانگین تاخیر در عملیات رفت ۴۰ دقیقه بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، کاهش فروند‌های عملیاتی به دلیل منابع مالی و تحریم‌ها، اما جهش خوبی در حوزه عملیات متنوع از جمله حج، اربعین، نوروز و... داشتیم.

پرواز‌های حج ۲۱ فرودگاه کشور بسته شد

همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرواز‌های بازگشت حجاج محمد حسین آجیلیان مسئول عملیات حج  شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور به باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پرواز‌های حج تمتع امسال امروز به اتمام رسید و آخرین پرواز‌های حج خوشبختانه در ۲۱ فرودگاه کشور انجام شد، گفت: در ۲۱ فرودگاه کشور از ابتدای تیرماه به غیر از فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۳۶ پرواز انجام شده است و در طی این مدت ۵۶ هزار و ۵۸۶ حاجی وارد فرودگاه‌های کشور شده‌اند.

وی افزود: همچنین حدود ۲۳ هزار زائر از فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده‌اند. میانگین تاخیر پرواز‌های حجاج حدود ۴۰ دقیقه بوده است که بخش عمده‌ای از این تاخیرات به دلیل کمبود ناوگان و افزایش حجم ترافیک در بازگشت حجاج به کشور است.

براساس این گزارش با توجه به آن که عملیات حج حدود ۱۱ استان کشور از طریق شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انجام شد و بیش از ۲۵ هزار حاجی از طریق این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند؛ بنابراین بخش عمده‌ای از بار جابه‌جایی حجاج در بین فرودگاه‌های کشور بر عهده شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بوده است.

معطلی حجاج در تحویل بار فرودگاه امام خمینی (ره) کاهش یافت 

در همین رابطه سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه امسال عملیات حج در شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای جابه‌جایی حجاج ۱۱ استان کشور برنامه ریزی شده بود، گفت: در فرودگاه امام خمینی (ره) تمامی پرواز‌های حج امسال از ترمینال سلام انجام شد و برای سهولت استقبال کنندگان  ظرفیت کامل پارکینگ‌ها در اختیار حجاج قرار گرفت.  

وی افزود: بیش از ۲۵ هزار حاجی در قالب بیش از ۱۱۰ پرواز جابه‌جا شدند و بیش از ۸۸۰ هزار کیلوگرم بار حجاج حمل شد. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته با تمامی دستگاه‌ها، میزان معطلی حجاج در ترمینال سلام برای تحویل بار و یا انجام اقدامات دریافت پاسپورت در کوتاه‌ترین زمان و به کمتر از ۳۰ دقیقه رسیده است.

گفتنی است، با وجود محدودیت‌هایی که کشور عربستان ایجاد کرد و همچنین افزایش ترافیک در بازگشت حجاج به کشور، حسام قربانعلی سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به باشگاه خبرنگاران درخصوص تعجیل در پرواز‌های حج گفت: خوشبختانه میانگین تاخیرات به شکل گسترده‌ای کاهش یافت و شاهد تعجیل در انجام پرواز‌های بازگشت در بسیاری از شهر‌های کشور بودیم.

براساس این گزارش پرونده حج امسال در حالی بسته شد که میانگین تاخیر در پرواز‌های بازگشت حجاج به کمتر از ۴۰ دقیقه رسید و این حجم عظیم جابه‌جایی‌های امسال حجاج خوشبختانه با کاهش تاخیر نسبت به سال گذشته انجام شد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

نظر شما