شناسهٔ خبر: 67674234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل بورس کالا: افزایش قیمت سیمان باید متناسب با بهای انرژی باشد

مشهد -ایرنا- مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: قیمت سیمان باید متناسب با بهای انرژی افزایش پیدا کند که با ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا، فروش و قیمت‌گذاری کالا مدیریت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، سید جواد جهرمی عصر یکشنبه در نشست هم اندیشی فعالان سیمان که به صورت برخط حضور داشت، افزود: برخی از صنایع از جمله سیمان با افزایش بهره‌وری، امکان کاهش مصرف انرژی و تولید بیشتر را دارند و باید به این موضوع توجه کرد.

وی بخش دیگر سخنانش را به رینگ صادراتی بورس کالا اختصاص داد و بیان کرد: از راهکارهای رفع چالش و دغدغه‌های استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا، توافق میان گمرک و شرکت‌های سیمانی است.

جهرمی ادامه داد: با این کار، مجوز صادرات سیمان تنها از طریق بورس کالا صادر شده و دیگر فروش‌ها غیرمجاز شناخته می‌شود و از فروش با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب نیز جلوگیری می‌ شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در رینگ صادراتی بورس کالا، محدودیت و سقف قیمتی وجود نداشته و فروش کالا مدیریت می‌شود.

جهرمی، یکی از دلایل دریافت گردش مالی شرکت‌ها در رینگ صادراتی بورس کالا را، مبارزه با پولشویی عنوان و بیان کرد: پس از بررسی اطلاعات شرکت‌ها و خریداران، امکان استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا وجود دارد.

مدیرعامل بورس کالا: افزایش قیمت سیمان باید متناسب با بهای انرژی باشد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در این نشست، گزارش عملکردی در خصوص صادرات سیمان و کلینکر در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ارائه کرد و یکی از دلایل کاهش صادرات سیمان در این بازه زمانی را، عدم عرضه کافی این محصول در بازار دانست.

علی اکبر الوندیان افزود: سال گذشته، قطع گاز صنایع از آبان ماه آغاز شد و احتمال دارد، در سال جاری از مهرماه این روند آغاز شود، در این راستا ضرورت دارد که ذخیره‌سازی مازوت در دستورکار قرار گرفته و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته، اعتبار مازوت صنایع سیمان دی رهنگام ابلاغ شد و صنایع سیمانی در سال جاری، در حوزه انرژی سال سختی را پشت سر خواهند گذاشت.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هزینه تمام شده تولید سیمان با قیمت‌ صادراتی آن مطابقت ندارد.

محمدرضا توکلی زاده افزود: قیمت سیمان باید متناسب با هزینه‌های انرژی در سال جاری، تعیین شود تا صنایع فعال در این عرصه، بیش از این دچار زیان نشوند.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در این نشست گفت: مکانیزم حضور سیمان در بورس کالا باید حفظ شود.

حمید فرمانی افزود: با اجرای رینگ صادراتی بورس کالا برای سیمان، قیمت‌ این کالا اصلاح و هماهنگی میان متولیان این حوزه انجام می شود و صنایع تولیدکننده به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

نظر شما