شناسهٔ خبر: 67675394 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

شهید علامه بلخی با تکیه به اندیشه امام حسین (ع) با ظلم و استبداد مبارزه کرد

حوزه / حجت الاسلام حسینی مزاری گفت: شهید بلخی با تکیه به اندیشه امام حسین (ع) در مقابل ظلم، در راستای ترویج دین به مبارزه با استبداد ظاهرشاه و مبارزه با فساد حکومت وقت در افغانستان پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری در همایش مبلغان نهضت عاشورا شامگاه یکشنبه در سالروز شهادت شهید اسماعیل بلخی گفت: این همایش با هدف پاسداشت و تجلیل از شهید علامه بلخی و ۱۲ مجاهد و مبلغ افغانستانی در عرصه های جهادی، فرهنگی و دینی برگزار شده است.

رئیس مرکز فعالیت های اجتماعی تبیان ادامه داد: همه این شخصیت ها عناصر ولایی بودند، زیرا در راه دین اسلام و امام حسین (ع) با دشمنان زمان خود مبارزه کردند.

وی در ادامه درباره شخصیت علامه بلخی گفت: این عالم افغانستانی که به عنوان یک عالم وارسته و مبارز در کشور افغانستان و منطقه شناخته می شود می توان گفت تنها شخصیت پیشگام نهضت اسلامی در این کشور است، این شخصیت تأثیرگذار در عرصه جهادی و مبارزاتی بسیار نقش مهم داشته است.

حجت الاسلام حسینی مزاری، راز ماندگاری شهید بلخی را تکیه به اندیشه امام حسین (ع) در مقابل ظلم بیان کرد و افزود: زمانی که اشعار این عالم وارسته را می خوانیم می توان عشق و علاقه ایشان را به اهل بیت (علیهم السلام) همچنین امام حسین (ع) را فهمید، اشعار زیبا و نابی در مدح امام حسین (ع) و واقعه کربلا سروده اند که در نوع خود کم نظیر است.

وی با بیان اینکه عالم افغانستانی نگاه جالبی پیرامون عاشورا دارد و در اشعار خود محرم را به عنوان یک دانشگاه بیان می کند، اضافه کرد: اندیشه شهید بلخی امام حسینی بود به همین خاطر ماندگار و تأثیرگذار در جامعه اسلامی شد.

وی یکی دیگر ازویژگی های این روحانی مبارز، روحیه و شجاعت مبارزه با ظلم در افغانستان و منطقه اشاره کرد و یادآور شد: شهید بلخی در راستای ترویج دین به مبارزه با استبداد ظاهرشاه و مبارزه با فساد حکومت وقت پرداخت.

رئیس مرکز فعالیت های اجتماعی تبیان افغانستان، یکی دیگر از ویژگی های شهید بلخی را یک عالم وقت شناس، مدیر و با برنامه بیان کرد.

شایان ذکر است: در این همایش از 12 شخصیت حوزوی و جهادی از جمله؛ حجت الاسلام محمد رضا جوادی، حجت الاسلام عبدالله مروج زاده، حجت الاسلام سیدمحمدحسین مبلغ، حجت الاسلام سید محمدحسین واعظی، عزت الله حسینی، سیدخان حسینی چمتالی، نورعلی امامی، سیداسدالله حبیبی که از شهدای روحانی و جهادی افغانستانی بودند تجلیل شد.

نظر شما