شناسهٔ خبر: 67673974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حجاب حریم زن است

رحیم‌پور ازغدی گفت: حجاب برای این است که زن از جذابیتی که برای مرد دارد، مراقبت کند و برای آن حریم قائل باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «حسن رحیم‌پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش تبیینی مؤلفه‌های عمومی عفت باعنوان «گوهر عفاف» که امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: کمالات انسان تابع جنسیت نیست. جنسیت تنها در مواردی مثل خصوصیات بدن زن و مرد و تفاوت‌های فیزیکی وجود دارد.

وی با اشاره به این که مرد در بستر خانواده، وظیفه اقتصادی دارد تا نیاز‌های خود و خانواده را تأمین کند و درمقابل، زن مسئولیت اقتصادی ندارد، اما حقوق اقتصادی دارد، گفت: این بار از روی دوش زن برداشته شد؛ چراکه او از طرف خدا وظیفه بزرگ تولد انسان دیگری را دارد. نقش مادر در خانواده و برای فرزندان بسیار مهم است. خدای بچه، مادرش است و اگر او نباشد، گمان می‌کند دنیا روی سرش خراب شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بیشترین طرفداران کشف حجاب، مردان فاسد هستند و بیشترین ضرر را زنانی که در عرصه عمومی برهنه می‌شوند، می‌کنند. شهوت نعمت خدا است و فلسفه شهوت، ازدواج و تشکیل خانواده است، اما اگر مدیریت نشود منجر به فروپاشی خانواده می‌شود. حجاب در تمام جوامع و دوران‌ها بوده است. در ایران قبل از اسلام، حجاب سفت‌وسختی بود، اما ویژه طبقه اشراف بود ولی برای زنان طبقات پایین می‌گفتند حجاب لازم نیست.

رحیم‌پور ازغدی با بیان این که برخی می‌گویند دین اسلام، دین زیبایی است، چرا زن نباید از زیبایی خود استفاده کند،‌ گفت: خانمی این سؤال را از من پرسید و جواب دادم «اگر می‌توانی استفاده کنی و ضرری به تو نمی‌زند، اشکالی ندارد، اما نمی‌توان این‌گونه بود؛ چراکه زن با بی‌حجابی، به مرد می‌گوید من قابل‌ دسترسم و حریمی برای من وجود ندارد. شما خود را بی‌دفاع و بی‌حریم کردی؛ اتفاقی که امروزه در جوامع اروپایی افتاده است».

وی با تاکید بر اینکه حجاب در واقع برای مراقبت و مدیریت‌ مصرف زیبایی زنان است تا هر کسی هر طور دلش خواست از زیبایی زن استفاده نکند،‌ افزود: حجاب برای این است که زن از جذابیتی که برای مرد دارد، مراقبت کند و برای آن حریم قائل باشد. زن محترم است و مردان حق ندارند به آن‌ها نگاه جنسی داشته باشند، تهمت جنسی بزنند، متلک جنسی بگویند و به‌راحتی به هر زنی پیام عاشقانه بفرستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: مرد حق ندارد بدون تعهد حقوقی و اخلاقی، به زن نزدیک شود. در ازدواج، مرد باید چندین تعهد به زن بدهد تا فقط او را برای مدتی کوتاه و رفع شهوتش نخواهد. در ازدواج، میثاق عاشقانه، میثاق اخلاقی، میثاق اقتصادی و میثاق حقوقی وجود دارد تا مرد صرفاً بدون پذیرش هیچ مسئولیتی، با زنان ارتباط نداشته باشد.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: تمام لذت‌هایی که خدا در وجود انسان گذاشته ازجمله لذت جنسی، خوردن، خوابیدن و سایر لذات، موتور محرکه انسان و ادامه زندگی است که باید این غرایز ارضا شود، اما اگر هرکدام از این موتور‌ها زیادی کار کند، می‌سوزد و به نابودی کشیده می‌شود. حتی اگر انسان آب را که مایه حیات است هم بیش از اندازه بنوشد، دچار مشکلات جسمی می‌شود و لذت شهوت نیز این‌گونه است. آنچه این لذات را منشأ شر می‌سازد، نوع مواجهه غلط ما با آن‌ها است.

وی عنوان داشت: گاهی گفته می‌شود که عفت صرفاً به پوشش نیست و بعضاً زنانی که حجاب ندارند، عفت دارند. عفت و حجاب یک امر فردی و اجتماعی است به این معنا که نمی‌توان این دو را از هم تفکیک کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد:‌ با رعایت حجاب معتدل است که زن می‌تواند در عرصه‌های اجتماعی، علمی و فرهنگی به عنوان یک انسان شریف حضور یابد؛ اما هرچه زن برهنه‌تر باشد، جنسیتش برجسته‌تر می‌شود. برهنگی فقط مربوط به حریم جنسی زن و مردی است که ازدواج کرده‌اند و در خانه و خلوت خود دارند که بسیار هم مقدس است و به تکامل زن و مرد کمک می‌کند؛ اما رابطه جنسی خارج از عرف و خانواده، منجر به سقوط افراد و انسانیت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما