شناسهٔ خبر: 67673767 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بازسازی بافت آسیب دیده با نانوذرات طلا امکان‌پذیر است؟

نانوذرات طلا به یک جانداردریایی به نام هیدرا کمک می‌کنند تا بخشی از بدن خود را دوباره بسازند. این کار در مجاورت نور مادون قرمز انجام می‌شود. نانوذرات طلا به یک جانداردریایی به نام هیدرا کمک می‌کنند تا بخشی از بدن خود را دوباره بسازند. این کار در مجاورت نور مادون قرمز انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نانوذرات طلا و نور نزدیک مادون قرمز باعث بازسازی و تولید مثل در هیدرا می‌شوند. این نتایج درک تازه‌ای از نقش فناوری‌نانو در توسعه داروهای احیاءکننده بافت‌های بدن ایجاد می‌کند.

محققان نشان داده‌اند که قابلیت بازسازی و تولید مثل هیدرا، می‌تواند با استفاده از نانوذرات طلایی که در معرض گرما قرار دارد، انجام شود. این روش با دقت بالا و به صورت کنترل شده می‌تواند به بازسازی سلول‌ها کمک کند.

گرمای با شدت بالا به عنوان سلاحی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به کار گرفته شده است، این درحالی است که ماسک‌های نور قرمز و آبی با شدت کم به ابزاری مرسوم برای جلوگیری از پیری و بهبود شرایط پوستی مانند آکنه تبدیل شده‌اند. اما به تازگی گرما و نور کاربرد تازه‌ای در پزشکی پیدا کرده‌اند و دانشمندان به دنبال بازسازی بافت‌های بدن با کمک گرما و نور هستند. در این میان فناوری نانو نیز کمک شایانی به آن‌ها کرده است. کلودیا تورتیگلیون، محقق شورای تحقیقات ملی انستیتوی علوم کاربردی و سیستم های هوشمند ایتالیا روی استفاده از گرمای خفیف در هیدرا کار کرده و نشان داده است که این فناوری می‌تواند به بازسازی اندام این چتر دریایی کمک کند.

برای این کار، آن‌ها از نانوذرات طلایی استفاده کردند که قادر به تولید گرما در هنگام قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز نزدیک هستند که برای چشم انسان نامرئی است.

کلودیا تورتیگلیون اظهار داشت: «نانوذرات طلا، تحت تحریک نور مادون قرمز، مقدار کمی گرما در داخل سلول‌ها ایجاد می‌کنند، که باعث آسیب یا مرگ نمی‌شود، اما ممکن است اثرات مفیدی داشته باشد، که در نهایت منجر به افزایش بهره‌وری در روند بازسازی می‌شود.»

آن‌ها دریافتند که هندسه نانوذرات اهمیت دارد. کلودیا تورتیگلیون و همکارانش در مطالعه خود از نانوذرات طلای منشوری شکل استفاده کردند تا پدیده‌ای معروف به رزونانس پلاسمون سطح را برای این پروژه به کار بگیرند. ساختار منشوری شکل برای تولید گرما ایده آل است، اما نانوذرات طلای کروی معمولی دارای همان خواص نیستند.

هیدرا، نوعی جاندار دریایی گزنده تبار بوده که در آب شیرین زندگی می‌کند، دارای آناتومی بسیار ساده‌ای است که شامل یک بدن نرم، لوله‌ای شکل است که دارای شاخک بوده و به جای مغز، شبکه عصبی دارد. هیدرا می‌تواند به طور دائم تمام بدن خود را بازسازی کند. در حقیقت، اگر از هیدرا سلول‌های منفرد جدا شود یک هیدرا جدید رشد می‌کند. این توانایی، آن‌ها را به یک مدل ایده‌آل برای مطالعه بازسازی بافت تبدیل می‌کند. محققان با استفاده از یک دوربین حرارتی دریافتند که دمای داخلی هیدرا تحت درمان با نانوذرات پس از ۲۰ دقیقه از قرار گرفتن در معرض نور مادون قرمز نزدیک به ۷ درجه سانتیگراد افزایش یافته که برای تقویت بازسازی بدون آسیب رساندن به بافت کافی است. دمای بالاتر ممکن است باعث مرگ سلولی شود.

انتهای پیام/

نظر شما