شناسهٔ خبر: 67673345 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فارن پالسی: راهبرد ناتو ادامه جنگ است نه پیروزی اوکراین

در گزارشی تحلیلی که در یک رسانه آمریکایی منتشر شده، با توجه به دستاوردهای نشست اخیر ناتو در واشنگتن آمده است که کشورهای عضو فاقد راهبردی مشخص برای پایان دادن به جنگ اوکراین هستند و بیشتر برنامه‌های ارائه‌شده آن‌ها به منظور تداوم جنگ اوکراین در برابر نیروهای روسیه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا در این گزارش با اشاره به این که هیچ طرح و برنامه‌ مشخصی برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه مطرح نشد، آمده است، ناتو تنها به ادامه جنگ اوکراین کمک می‌کند، نه به پیروزی در آن.

در این گزارش که به قلم «ایمی مکینون» در مجله فارن پالسی منتشر شده، آمده است: جنگ روسیه در اوکراین موضوع اصلی نشست ناتو در واشنگتن بود که در آن، متحدان این ائتلاف نظامی برنامه‌هایی را برای تشدید کمک‌ها به کی‌یف و ایجاد مسیری «بی‌بازگشت» برای اوکراین به سمت عضویت نهایی در این پیمان دفاعی ارائه کردند.

اقداماتی که در این نشست اعلام شد، از جمله ایجاد یک فرماندهی جدید در ناتو برای هماهنگی تعلیم نظامی و عرضه تسلیحات، عرضه جنگنده‌های اف-۱۶ و یک پیمان امنیتی جدید، نشان‌دهنده تلاش‌ پایتخت‌های غربی برای تغییر حمایت‌ها از اوکراین و تثبیت آن به عنوان برنامه‌ای طولانی‌مدت است.

اما در این نشست، تنش‌ها بر سر راهبرد غرب برای حمایت از اوکراین نیز مشهود بود؛ کمک‌های نظامی نقشی تعیین‌کننده در کمک به کی‌یف برای دفاع در برابر نیروهای روسیه دارد اما در واقع، برای قادر ساختن آن برای پیروزی در جنگ کافی نبوده است.

در این گزارش با اشاره به نظر «لیانا فیکس» یکی از اعضای شورای روابط خارجی به نقل از او آمده است: ما در اصل، در حال پشتیبانی از اوکراین برای ماندن در این جنگ و برخی پیشروی‌ها هستیم اما کاملا برای پیروزی در این جنگ نیست. راهبردی واقعی برای این جنگ وجود ندارد.

نویسنده در این گزارش آورده است: متحدان جبهه شرقی ناتو، به ویژه کشورهای منطقه بالتیک و لهستان، مدت‌ها است که خواستار افزایش حمایت‌ها از اوکراین شده‌اند. اما متحدان ثروتمندتر که پیشرفته‌ترین سامانه‌های تسلیحاتی را نیز در اختیار دارند، به ویژه آمریکا، با نگرانی از گسترش تنش‌ها با مسکو، مسیر محتاطانه‌تری را در پیش گرفته‌اند.

تحلیلگران تردید دارند که اقدامات انجام‌شده بتواند ورق را در میدان جنگ برگرداند. «راب باوئر» افسر نیروی دریایی سلطنتی هلند و رئیس کمیته نظامی ناتو در حاشیه نشست این ائتلاف در واشنگتن گفت که «اوکراینی‌ها به چیزهای بیشتری از آنچه ما تدارک دیده‌ایم نیاز دارند.»

از سوی دیگر، با وجود آن که دولت بایدن نقش تعیین‌کننده‌ای در هشدار درباره مقاصد روسیه برای حمله به اوکراین و جلب حمایت‌های غرب برای این کشور داشته است، در طرح برنامه‌ای برای پایان دادن به این جنگ کار چندانی انجام نداده است. جمهوری‌خواهان کنگره از دولت آمریکا به دلیل نداشتن برنامه‌ای مشخص برای جنگ اوکراین انتقاد کرده‌اند. یک لایحه چند میلیارد دلاری کمک‌های مالی اضافی به اوکراین که بعد از تاخیری قابل توجه به تصویب رسید، مستلزم آن بود که دولت ظرف ۴۵ روز راهبردی مشخص و عملی را برای این جنگ به قانون‌گذاران ارائه کند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: به رغم وعده‌های حمایت بلندمدتی که در نشست ناتو مطرح شد، منتقدان دوام چنین رویکردی را زیر سوال برده‌اند. «اوژن رومر» مدیر برنامه روسیه و اورسیا در بنیاد کارنگی، اخیرا در یادداشتی نوشت، «خیال خامی است اگر انتظار داشته باشیم که سطح فعلی حمایت متحدان بتواند به طور نامحدود ادامه بیابد.»

او همچنین گفت: چالش پیش روی متحدان در این نشست بزرگ‌تر از هر چیزی است که از زمان جنگ سرد با آن مواجه شده‌اند. موضوع قادر ساختن اوکراین به مبارزه درازمدت نیست، بلکه یافتن راهی برای پایان دادن به این جنگ بدون قربانی کردن اوکراین در این روند است.

311311

نظر شما