شناسهٔ خبر: 67672621 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دسترسی زائران اربعین به سرویس‌های مختلف به کمک شرکت‌های فناور دسترسی زائران اربعین به سرویس‌های مختلف به کمک شرکت‌های فناور

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: به دنبال آن هستیم که در برگزاری مراسم اربعین سال جاری زائران بتوانند به کمک بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های داخلی به سرویس‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

نشست هم‌اندیشی «همگام با اربعین، همراه با فناوری» صبح امروز یکشنبه، ۲۴ تیر با حضور شرکت‌های فناور فعال در این حوزه برگزار شد.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این نشست با تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین (ع) و یارانش، اظهار کرد: هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در این جلسه حضور دارند دارای توانمندی و ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آن برای برگزاری باشکوه‌تر رویداد اربعین کمک گرفت.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اگرچه حتی ممکن است سرخط برخی امور مرتبط با اربعین جزو دستور کار‌های سازمان فناوری اطلاعات نباشد، اما برای سهولت بیشتر زائران، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و در صدر آن، وزارت ارتباطات تلاش کرده‌اند و با پیگیری‌های دکتر زارع پور، طی دو سال گذشته نیز در این روند همکاری‌هایی صورت گرفته است.

خوانساری افزود: ممکن است شرکت‌های فناوری که قصد ارائه خدمات برای اربعین را دارند با چندین دستگاه و سازمان ملزم به پیگیری امور شوند، اما طی دو سال گذشته تلاش کردیم با برگزاری جلسات متعددی با معاون اول ریاست جمهوری، بانک مرکزی و وزارت کشور شرایط را به سمتی هدایت کنیم که هرجا نیاز است برای رفع مشکلات و موانع، راهکار‌های موجود را بررسی کرده و با توجه به توانمندی شرکت‌ها، پیشنهاداتی برای رفع مسائل ارائه کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به لزوم معرفی مناسب سرویس‌های ارائه شده برای اربعین تاکید کرد و از شرکت‌های حاضر خواست مشکلاتی که برای ارائه خدمت دارند را اعلام کنند تا در فرصت باقی مانده از طریق مجاری مرتبط پیگیری‌های لازم برای رفع آنها صورت گیرد.

خوانساری در عین حال به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت پیام‌رسان‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است در این زمینه نیز بر روی اطلاع‌رسانی خدمات مرتبط با اربعین همکاری‌های مضاعفی صورت گیرد و باتوجه به تعداد کاربرانی که روزانه از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، از این بستر برای اطلاع‌رسانی خدمات اربعین امسال به زائران بهره گرفته شود.

لزوم تجمیع سرویس‌های اربعین روی بستری یکپارچه

دکتر حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: برای برگزاری هرچه بهتر رویداد اربعین از ابتدای سال جاری هماهنگی‌های مختلفی در سطح سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات صورت گرفته و علاوه بر بحث ارائه خدمات از سوی شرکت‌های فناور، موضوع اپراتور‌های ارتباطی و خدمات آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که وجود دارد بحث زیرساخت‌های ارتباطی در کشور عراق است که موجب می‌شود در برخی موارد، دسترسی زائران به خدمات، با دشواری‌هایی همراه شود. بر این اساس سال گذشته نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با اپراتور‌ها شاهد پایداری خوبی بودیم که امیدواریم امسال نیز این پایداری ایجاد شود.

 منکرسی افزود: در حوزه خدمات ارائه شده بر بستر فاوا و سکو‌های فعال در این حوزه نیز خدمات متعددی ارائه می‌شود، اما گاه برخی سرویس‌ها تنها در خاک ایران قابل دسترسی است، اما زائران در خاک عراق نیز به این خدمات نیاز دارند که باید برای رفع این نیاز‌ها همکاری‌ها و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به خدماتی که سال گذشته در زمینه لجستیک، فین تک و ارز اربعین ارائه شد، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری این خدمات به همراه سرویس‌های جدید با کیفیت مضاعفی در اختیار زائران اربعین قرار گیرد.

وی همچنین از شرکت‌های ارائه کننده خدمات خواست چالش‌هایی که در ارائه خدمات اربعین دارند را هرچه سریعتر اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم برای رفع این موارد صورت گیرد.

منکرسی در پایان به سایتی که برای معرفی خدمات اربعین طراحی شده اشاره کرد و از ایجاد یک سوپراپلیکیشن معرفی سرویس‌های قابل استفاده برای زائران خبر داد و گفت: یکی از معضلاتی که سال گذشته شاهد آن بودیم تنوع نرم افزار‌های ارائه کننده خدمات بود که اگر تمام آنها در بستری یکپارچه قرار گیرد، استفاده از آنها تسهیل خواهد شد به همین دلیل در سال جاری پیگیر هستیم تا بر این بستر بتوانیم خدمات بهتری به زائران ارائه کنیم.

نظر شما