شناسهٔ خبر: 67671757 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عارضه پژمردگی خوشه در کمین نخیلات استان بوشهر

بوشهر-ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشاورزان این استان باید موضوع عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما را جدی گرفته و برنامه‌های مراقبتی لازم را اجرایی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد سبحانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما هر ساله خسارات فراوانی به محصول نخیلات وارد می‌کند و این عارضه در بعضی موارد سریع و ناگهانی و در مواردی تدریجی شروع می‌شود.

وی بیان کرد: زمان بروز این عارضه در نخلستان‌های بوشهر به طور معمول در اواخر مرحله خلال تا اواسط مرحله خارک و رطب رخ می‌دهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: در سال‌های اخیر عواملی مختلفی در عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما دخیل بوده که از جمله آنها می‌توان به خشکسالی‌های مستمر و متوالی ۲ دهه گذشته، وزش بادهای گرم و خشک در مراحل خلال و خارک و رطب، کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری، عدم تغذیه صحیح و اصولی، عدم تنک کردن مناسب خوشه در زمان آرایش خوشه اشاره کرد.

سبحانی یادآور شد: حساسیت ارقام، منطقه جغرافیایی، بافت و ساختار خاک، فعالیت عوامل خسارت زا زنده از جمله آفات چوب خوار، کنه‌های نباتی و بعضی از بیمارگرهای گیاهی از دیگر عوامل بروز پدیده عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما در نخلستان‌های استان بوشهر محسوب می‌‎شود.

بیشتر بدانید

نخلستان" طرحی برای نجات باغ‌های خرمای بوشهر

مشکلات نخل داران بوشهری در نمایشگاه تولیدات خرما بررسی می شود

وی اظهار کرد: این عارضه بیشتر در رقم خرمای« کبکاب » و « زاهدی » شایع است و احتمال آن ارقام بسیار زود رس مانند «خضراوی » و به طور نسبی دیررس مانند « شهابی » بیشتر است.

سبحانی افزود: همچنین ارقام میان‌رس مانند کبکاب که عمده ارقام استان را تشکیل می‌دهند به عارضه عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما حساس‌تر هستند.

وی تاکید کرد: آبیاری منظم و متعادل، عملیات شخم و پاکنی درختان، تنک کردن خوشه‌ها، پوشش خوشه خرما با کیسه‌های پارچه‌ای مناسب، پوشش کف باغ با برگ‌ها یا برگچه‌های هرس شده، کنترل صحیح و اصولی آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از جمله اقدام‌های مهم برای جلوگیری از عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما است.

نظر شما