شناسهٔ خبر: 67671608 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پازوکی: اگر نگذاشتند پزشکیان کار کند باید کنار رود

کدام اسب زین کرده؟ چه چیزی به دولت چهاردهم رسیده است؟

اگر پزشکیان جذب و مرعوب دولت پنهان نشود و مردم احساس کنند که رئیس جمهور با آن‌ها صادق است و پشت صحنه با اصحاب قدرت معامله نمی‌کند، حتماً از ایشان حمایت می‌کنند. اگر پزشکیان صادقانه افرادی که چوب لای چرخ دولت می‌گذارند را افشا کند و اگر دید که فشار می‌آورند و دید که نمی‌تواند کار کند کنار برود، در نتیجه این استعفا مردم به عنوان یک قهرمان ملی از او یاد می‌کنند. یکی از دلائلی که مردم به پزشکیان اقبال نشان دادند این بود که احساس کردند بعد از باقرخان و ستارخان، مسعود خان روی حقوق مردم سازش نخواهد کرد. من اگر به عنوان یک شهروند ایرانی احساس کنم رئیس جمهوری که انتخاب کردم با دولت پنهان سازش می‌کند و بر روی حقوق مردم معامله می‌نمایید، اولین نقاد رئیس جمهوری خواهم بود که به او رای دادم.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 دولت پزشکیان میراث‌دار چالش‌های بسیاری است. هم اکنون برق بسیاری از استان‌ها در طول روز، چند ساعت قطع می‌شود و در تابستان صنعت فولاد و سیمان ناچار هستند با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند. دولت باید ۷۸۰ همت بدهی اوراق قرضه را پرداخت کند و برای واردات ۴ تا ۷ میلیارد دلار بنزین بودجه تامین نمایید، این در حالی است که دولت سید ابراهیم رئیسی زمانی که پاستور را از حسن روحانی تحویل گرفت، صادر کننده بنزین بود نه وارد کنند.

قدرت خرید مردم نیز به شکل فاحشی کاهش یافته و به گفته برخی تحلیلگران قریب ۴۰ تا ۶۰ میلیون ایرانی در فقر مطلق یا نسبی به سر می‌برند. علی‌رغم این بحران ها و مشکلات اقتصادی بر جای مانده، کیهان از اصطلاح «اسب زین کرده» برای توصیف وضع اقتصادی استفاده کرد. کارشناسان در واکنش  اقتصاد فعلی کشور را با «اسب چلاق» قیاس کردند.

مهدی پازوکی اقتصاددان در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: اگر اوضاع چنین خوب بود که مردم به کاندید ادامه دهنده آقای رئیسی رای می‌دادند. هم افکار عمومی خلاف ادعای کیهانیان را شهادت می‌دهد و هم واقعیت‌های اقتصادی. دولت آقای رئیسی تنها دولتی بود که  ۳ سال متوالی تورم آن به بالای ۴۰ درصد رسید. در ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بر اساس گزارش‌های خود مرکز آمار دولت، تورم بالای ۴۰ درصد بود و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت. وقتی آقای رئیسی بر سر کار آمد گوشت کیلوی قریب ۱۰۰ هزار بود و الان ۷۰۰ هزار تومان، برنج ۳۰ هزار تومان بود و  اکنون برنج درجه یک کیلوی ۱۲۰ هزار تومان است. پزشکیان باید حجم عظیم بدهی‌های دولت رئیسی را پرداخت کند؛ از جمله این بدهی‌ها می‌توان به بدهی پاداش پایان خدمت فرهنگیان، بدهی صندوق‌های بازنشستگی و بدهی سیستم بانکی دولتی به بانک مرکزی  اشاره کرد.

وی گفت: نه اینکه قرار است مثلاً آقای پزشکیان فیل هوا کند! اما مردم احساس کردند که او مردی از جنس خودشان است و با صداقت سخن می‌گوید. مهمترین شاخص در اقتصاد قدرت خرید مردم است و این شاخص نسبت به ۱۴۰۰ به شدت کاهش پیدا کرده است. متوسط قیمت خرید یک متر آپارتمان در شهر تهران از ۳۰ میلیون به بالای ۸۰ میلیون تومان رسید. متاسفانه تندرو‌ها در ایران قدرت دارند، صداوسیما در اختیار آن‌ها است و ابزار‌های مختلف تبلیغی دارند و به شدت حمایت می‌شوند و تلاش می‌کنند واقعیت را وارونه جلوه دهند. در حالی که پزشکیان می‌گوید حتی می‌خواهد از مدیران با دانش اصولگرا استفاده کند، اما در دولت سیزدهم بسیاری از مدیران با تجربه را حذف کردند، تنها به این جرم که تندرو نبودند، دانشگاه پیام نور و امام صادق نقش بسزایی در فجایع اقتصادی دولت سیزدهم ایفا کرد.

پازوکی در پاسخ به ایران پرسش که "اگر شرایط بین المللی به شکلی منفی چرخش کند، آیا پزشکیان امکان مدیریت ابر چالش‌های اقتصادی را خواهد داشت؟، گفت: اگر ایشان جذب و مرعوب دولت پنهان نشود و مردم احساس کنند که رئیس جمهور با آن‌ها صادق است و پشت صحنه با اصحاب قدرت معامله نمی‌کند، حتماً از ایشان حمایت می‌کنند. اگر پزشکیان صادقانه افرادی که چوب لای چرخ دولت می‌گذارند را افشا کند و اگر دید که فشار می‌آورند و دید که نمی‌تواند کار کند کنار برود، در نتیجه این استعفا مردم به عنوان یک قهرمان ملی از او یاد می‌کنند. یکی از دلائلی که مردم به پزشکیان اقبال نشان دادند این بود که احساس کردند بعد از باقرخان و ستارخان، مسعود خان روی حقوق مردم سازش نخواهد کرد. من اگر به عنوان یک شهروند ایرانی احساس کنم رئیس جمهوری که انتخاب کردم با دولت پنهان سازش می‌کند و بر روی حقوق مردم معامله می‌نمایید، اولین نقاد رئیس جمهوری خواهم بود که به او رای دادم.

وی افزود: ما نباید در زمین تندرو‌ها بازی کنیم، باید از پزشکیان حمایت کرد، هنوز ایشان نیامده شمشیر را برای او از رو بسته و یک جریان پروپاگاندای عظیمی علیه او به راه انداخته‌اند. باید به او کمک کرد تا ایران در منطقه بدرخشد و سیاست خارجی در خدمت توسعه اقتصادی کشور باشد. تفکر کیهان در میان قاطبه مردم جای ندارد و از تیراژ این روزنامه می‌توان متوجه این مسئله شد، کدام اسب زین کرده؟! وقتی رئیسی آمد قیمت ارز قریب ۲۵ هزار تومان بود و وقتی ایشان به رحمت خدا رفت حدود ۶۱ هزار تومان بود. این نشان دهنده این است که بیش از ۲ برابر قدرت پول ملی کاهش پیدا کرده است. با آمدن پزشکیان بازار ارز و بورس اطمینان خود را نشان داد. ولی وقتی این روند مثبت ادامه پیدا می‌کند که ایشان از مدیران تکنوکرات و خوش فکر استفاده نمایید. قبل از انقلاب بهترین برنامه توسعه اقتصادی برنامه چهارم بود که از ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ ادامه یافت. تورم به زیر ۵ درصد رسید. بیکاری نزدیک صفر  و رشد اقتصادی دو برابر شد. اشکال شاه این بود که عناصر تکنو کرات را کنار زد. بعد از انقلاب نیز بهترین برنامه توسعه، برنامه سوم دولت خاتمی بود که نرخ ارز دولتی و بازار ارز یکسان شد و نرخ بیکاری و تورم کاهنده شد. با اینهمه اقتصاد ایران در دولت آقای رئیسی به شدت از بی ثباتی و مدیریت ناکارآمد رنج می‌برد، اگر آقای پزشکیان بتواند با سیاست‌های علمی و کارشناسی و استفاده از مدیران تکنو کرات و فرزندان تحصیل کرده مملکت تورم را کنترل کند، این کنترل تورم می‌تواند منتج به ثبات اقتصادی شود. امیدوارم با تعامل با جهان و استفاده از عناصر تکنوکرات پزشکیان بتواند دولتی موفق را تشکیل دهد. یکی از اشکالات دولت آقای رئیسی این بود که عناصری بدون تجربه را برای اولین بار از پشت میز دانشگاه در صدر یک سازمان و یک وزارت خانه نشاند. مردم حامی پزشکیان هستند، مردم ایران نشان دادند که تندرو‌ها را نمی‌خواهند. به نظر من آقای پزشکیان باید خط قرمزش منافع ملی مردم ایران باشد. اکثریت مردم خواهان برابری و رفع رانت در اقتصاد هستند.  

نظر شما