شناسهٔ خبر: 67670432 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اظهارات خزاعی در جمع عزاداران هیات محبین اهل بیت (ع)

رئیس سازمان سینمایی همزمان با اکران فیلم «شور عاشقی» با موضوع محرم و عاشورا، نمایش اینگونه آثار دینی را تحقق بخشی به برخی از برنامه‌های سازمان سینمایی در حوزه مسائل معرفتی و ارزشی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در جمع عزاداران هیئت محبین اهل بیت(ع)، گسترش فرآیند تولید و اکران آثار مذهبی را از جمله برنامه‌های شاخص سازمان سینمایی در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: سال‌ها بود که در بسته اکران سینمایی جای نمایش فیلم‌های محرم محور خالی بوده و همواره، فقدان آثار مرتبط با حماسه بزرگ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) حس شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تراژدی قهرمانان عاشورا و حماسه حسینی زیباترین تصویر ماندگار تاریخ بشریت است و به ضرس قاطع می‌توان گفت سهم سینمای ایران در این زمینه با تمام بضاعت معنوی، فنی و هنری ، ناچیز بوده است. این در حالی است که آثار محدودی پیرامون این حماسه تاریخی ساخته شده و این جای تاسف دارد.

خزاعی با اشاره به جایگاه ویژه سینما در جهان امروز اظهار کرد: در حال حاضر مدیوم تصویر و بالاخص سینما، رسانه برتر و پرنفوذی در بین اقشار مختلف محسوب می‌شود که می‌توان از آن به عنوان ابزاری کارآمد، قدرتمند و چند جانبه در جهت تولید آثار آیینی و دینی به خصوص برای نسل جوان ، بهره برد.

وی با توضیح اینکه حماسه عاشورا حاوی ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی، انسانی و دینی سترگ و عمیقی است که مردم جهان تشنه و مشتاق آن هستند، افزود: تجربه نشان داده است که استقبال از آثار سینمایی که با استانداردها و معیارهای اصولی ساخته شده‌اند، از سوی قاطبه مردم و به خصوص جوانان بسیار پررنگ و معنادار بوده است. این دسته از آثار از آنجا که بر محور عدالت‌طلبی، حق‌خواهی و ظلم‌ستیزی شکل گرفته‌اند، برای عموم مردم دنیا دارای جذابیت‌های بالقوه‌ای است که می‌توان بیش از اینها به آن پرداخت.

خزاعی تصریح کرد: در این حوزه از سرمایه‌های انسانی بسیاری در کشور برخورداریم که به دلایل گوناگون مورد غفلت قرار گرفته‌اند. فعال کردن این ظرفیت‌ها و ضریب دادن به توانمندی آنها می‌تواند بسیاری از کم داشت‌ها و نواقص ما را در این بخش پوشش دهد. 
وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در این حوزه خاطرنشان کرد: طی دوسال اخیر با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سازمان سینمایی تلاش کرده‌ایم که سالانه اثری در این زمینه تولید شود و امروز نیز شاهد اکران فیلم شور عاشقی از محصولات بنیاد فارابی بر پرده سینماها هستیم.

رئیس سازمان سینمایی همچنین تاکید کرد: باید تمهیداتی برای تولید آثار بیشتر درباره مهم‌ترین و با ارزش‌ترین رویداد تاریخ اسلام اندیشیده شود و خوشبختانه، با اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه اعتبار جداگانه‌ای برای تولید آثار فاخر پیش‌بینی شده که می‌توان بخشی از آن را به ساخت و تهیه فیلم‌های عاشورایی اختصاص داد.

وی یادآور شد: دغدغه شخصی بنده همیشه این بوده است که با نمایش آثار موضوعی مرتبط با ماه‌های محرم و صفر، در کنار سایر ژانرها سینمایی فضای معنوی و اثر بخشی فیلم‌های عاشورایی نیز تلالو داشته باشد و امروز این رویا محقق شده است.

وی با توضیح اینکه تاکنون سینما، نسبت به عاشورا و محرم بی‌تفاوت نبوده و فیلم‌هایی چون سفیر، اوینار، به خاطر هانیه، رستاخیز، مختارنامه و شب دهم در حوزه سینما و تصویر ساخته شده است، گفت:با توجه به اهمیت این جنس آثار و برنامه‌ریزی راهبردی برای اکران ماه‌های محرم و صفر، لازم است سهم اینگونه از تولیدات سینمایی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام 

نظر شما