شناسهٔ خبر: 67670368 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارتقای امنیت جاده‌ها با توسعه فناوری‌های بومی

فراخوان شرکت‌های توانمند در راستای برنامه کاهش آسیب‌های جاده‌ای

برنامه ملی کاج (راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) طی فراخوانی شرکت‌های توانمند در این زمینه را در راستای تامین نیازها و مشکلات بخش حمل و نقل جاده‌ای در محورهای ۹ گانه به ارائه محصولات و طرح‌های فناورانه دعوت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، معاونت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی با هدف حفظ جان مردم، ارتقای ایمنی راه‌ها و کاهش هزینه‌های کلان ناشی از خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای ضمن شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جاده‌ای، از محصولات، خدمات و طرح‌های نوآورانه این حوزه حمایت می‌کند.

این طرح حمایتی با همکاری مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل و نقل پیشرفته فضایی اجرا می‌شود.

از مهم‌ترین محورهای مورد حمایت معاونت علمی در مسیر ارتقای ایمنی راه، توسعه فناوری دوربین جاده‌ای با قابلیت نصب بر روی پهپاد است. ثبت سرعت غیر مجاز، تشخیص تصادف و ارسال مختصات، رعایت فاصله طولی، دید در شب جهت اعمال قانون و قابلیت استعلام همزمان بیمه و معاینه فنی، افزایش دوام و تاب لغزشی آسفالت، تابلوها ( VSL،VMS، فاقد ارزش سرقت و قابلیت اتصال راحت)، مدیریت صحنه تصادف (موقعیت‌یابی حضور به‌موقع عوامل مربوطه و تجهیزات نوین استفاده از پهپادها)، خط کشی (رنگ و افزایش دوام)، حفاظ (طراحی و ساخت حفاظ های جدید و افزایش دوام حفاظ های موجود)، روشنایی و مواد جایگزین نمک پاشی دیگر محورهای این فراخوان را تشکیل می‌دهند.

طرح‌ها یا محصولات ارائه شده برای کسب حمایت باید به بلوغ فناوری رسیده و در مرحله تجاری‌سازی باشند، همچنین باید از ویژگی فناوری و نوآوری ویژه برخوردار باشند.

علاقه‌مندان به شرکت در این طرح حمایتی تا ۳۰ تیرماه سال جاری فرصت دارند پس از مطالعه RFPهای مربوط به هر محور نسبت به تکمیل پروپوزال اقدام کنند(قابل دانلود از سایت https://evnd.co/5xGxm ).

متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۸۴۲۱۷۸۵-۰۲۱ تماس بگیرند و یا با نشانی ایمیل Tad@isti.ir ارتباط برقرار کنند.

منتخبان این طرح حمایتی از مزایایی چون اعلام تقاضای محصول و خدمات مشخص، خدمات و تسهیلات ویژه طرح ملی کاج، اجرای پایلوت طرح‌های منتخب، حضور طرح‌های منتخب در نمایشگاه نمادایران و همچنین خدمات و تسهیلات ویژه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری بهره‌مند خواهند شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، موافقت‌نامه سه جانبه اجرای برنامه ملی کاج (راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن) بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته (آذرماه ۱۴۰۲) منعقد شد.

از اهداف این موافقت‌نامه می‌توان به حراست از جان و مال مردم، کاهش هزینه‌های ناشی از خسارات تصادفات جاده‌ای، کاهش آسیب‌های اجتماعی و هزینه‌های غیر اقتصادی ناشی از تصادفات، ایجاد و تقویت زیست بوم اقتصادی در حوزه ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتقاء ایمنی جاده‌ها و توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه هوشمندسازی راه و خودرو اشاره کرد.

معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از طرح‌ها در پایلوت اول و دوم هر یک به ترتیب ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار را اختصاص خواهند داد، همچنین هر کدام از آنها به منظور حمایت از طرح‌ها در مرحله دوم اجرای برنامه به کار گرفته می‌شوند.

با حمایت مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل و نقل پیشرفته فضایی و همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور فراجا و استانداری قزوین با هدف کمک به انجام وظیفه حفظ از جان و مال مردم در راه‌ها و کاهش هزینه‌های کلان ناشی از خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای، فراخوان‌های شناسایی شرکت‌های فعال برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما