شناسهٔ خبر: 67670122 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

ملوان در لیگ بیست‌وسوم؛ غول‌کُشی که زود خسته شد - اکونیوز

اقتصاد ایران: تیم فوتبال ملوان بندر انزلی در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر بهترین نتیجه طول تاریخ فعالیتش در این عرصه را کسب کرد.

صاحب‌خبر -
- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، ملوان بندرانزلی در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر با 41 امتیاز در رده ششم جدول قرار گرفت. این تیم نسبت به سایر رقبا بسیار دیرتر و اصطلاحاً در دقیقه 90 بسته شد، اما توانست بهترین نتیجه تاریخ خود را کسب کند. ملوان و تارتار بعد از پیروزی 4 بر صفر مقابل فولاد توانایی خودشان را بیشتر باور کردند و با شکست تیم‌هایی مانند سپاهان لقب غول‌کُش را به خود اختصاص دادند، اما در هفته‌های پایانی کم‌انگیزه شدند و اصطلاحاً بریدند و از کسب رتبه بهتر بازماندند. به همین بهانه دلایل آن را بررسی می‌کنیم:

انتخاب تارتار به‌عنوان سرمربی
در پنجم تیر ماه 1402 وقتی که تکلیف اکثر رقبا مشخص بود، احمد دنیامالی رئیس هیئت مدیره باشگاه ملوان بندرانزلی با مهدی تارتار برای هدایت ملوانان به توافق رسید. تارتار فصل گذشته با ذوب‌آهن کار می‌کرد و به زعم مدیران این باشگاه نتوانست نتیجه مناسبی را کسب کند. او با هدف حفظ برندش هدایت ملوان را بر عهده گرفت. البته از زمان توافق شفاهی تا اعلام توافق رسمی به دلیل نامشخص بودن وضعیت مالی، تارتار ترجیح داد قرارداد رسمی‌اش را دیرتر امضا کند.

وقتی تیم خالی از بازیکن بود
بعد از فصل بیست‌ودوم لیگ برتر ملوان عملاً بیشتر از سه تا چهار بازیکن تحت اختیار نداشت. این موضوع یکی از چالش‌های تیم شمالی بود، اما قوی سپید با ظرافت‌ها همراه با چاشنی اقبال از این بزنگاه عبور کرد، چرا که عملاً مسیر را برای ساخت تیمی یکدست و همدل توسط تارتار فراهم کرد. سرمربی وقت ملوان هم با درک شرایط بیشتر به سراغ بازیکنان باانگیزه‌تری رفت که در تیم خودشان اعتماد کافی به آنها نشده بود. عمق ترکیب ملوانان هم مورد دیگری بود که به نتایج خوب این تیم کمک کرد. در این میان همکاری با شاگردان قدیمی البته برای تارتار اولویت بیشتری داشت.

رونمایی از برگ برنده‌ در نیم‌فصل
پتانسیل استفاده از بازیکنان سرباز برگ برنده دیگری بود که ملوان در نیم‌فصل بهتر از آن توانست استفاده کند و بازیکنانی مانند حبیب فرعباسی، جلال مداحی، میلادسرلک و محمد عمری به تیم اضافه شدند. اگر چه در انتهای لیگ ملوان می‌توانست بهتر از این هم نتیجه بگیرد.

مدیری که میلیاردی از جیبش هزینه کرد
در فوتبال ایران اگر پای افراد و هواداران متمول به مدیریت باشگاه باز شود معمولاً خیلی زود عطای کار را به لقایش می‌بخشند و با سلام و صلوات می‌آیند و بدون خداحافظی می‌روند. آرش فهمیده اما این معادله را کمی به‌هم ریخت. او 120 میلیارد تومان برای موفقیت ملوان هزینه کرد و هواداران از وی رضایت زیادی داشتند. اهمیت نتایج ملوان وقتی بیشتر روشن می‌شود که با دستاورد رقبای صنعتی مقایسه شود. برای نمونه گل‌گهر باشگاهی صنعتی با هزینه 282 میلیاردی، در پایان لیگ با 36 امتیاز در جایگاه نهم قرار گرفت. اگر چه بهترین نتیجه تاریخ‌ باشگاه شمالی در لیگ برتر رقم خورد، اما تجربه ثابت کرده است که تاریخ تکرار می‌شود. شاید برخی زوایای تاریخ در تکرارها تغییر کند. فهمیده در پایان فصل به‌عنوان عضو هیئت مدیره منصوب و رامبد رشیدی به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی منصوب شد.

توقف لیگ؛ یار سیزدهم ملوان
برگزاری جام ملت‌ها و بازی‌های تیم امید بارها، برگزاری لیگ کم رمق فوتبال کشور را متوقف کرد. ملوان از این تهدید فرصت ساخت و تأخیر در آغاز تمرینات و اردوها را جبران کرد.

اژدهای خودساخته بازی‌های خانگی
تیم فوتبال ملوان در بازی‌های خانگی همواره با استرس شکست مقابل هواداران به زمین می‌رفت، استرسی که در ساق‌های بازیکنان مشهود بود‌. اگر چه ابتدای فصل ملوان بدون توقع فقط با قید ارائه بازی بهتر شروع کرد، اما در انتهای فصل کسب سهمیه لیگ نخبگان کار را برای قوی سپیدخزر سخت کرد. شاید بعد از همین عامل بود که وقتی شاگردان تارتار از کسب سهمیه ناامید شدند، دیگر نشاط و نتایج بازی گذشته را تکرار نکردند.

دغدغه مصدومیت و زمین تمرین در مرداب انزلی
یکی از چالش‌های پر‌تکرار ملوانان نداشتن زمین تمرین مناسب در انزلی بود. با شروع فصل بارندگی کیفیت زمین حسن رود محل تمرین ملوان کاهش محسوسی پیدا کرد. در کنار مصدومیت‌ها و محرومیت‌های جریان مسابقه در زمین تمرین هم چالش ملوان کم نبود. تارتار بارها درباره این قضیه صحبت کرد، ولی عملاً مسیر جدیدی پیش روی او نبود.

انتهای پیام/

نظر شما