شناسهٔ خبر: 67669438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

توسط مرکز آمار ایران؛

تورم تولیدکننده بخش صنعت در خردادماه اعلام شد| تورم سالانه تغییری نکرد

براساس اعلام مرکز آمار ایران، در خردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه­ منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در خردادماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۲۱۷.۵ محاسبه شد که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۶.۱ درصد افزایش و در ۱۲ ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۸.۹ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

بر اساس این گزارش، در خردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاعات در ماه قبل (۳.۳ درصد)، ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه با ۸.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کمترین تورم ماهانه با ۰.۶ درصد مربوط به گروه «ساخت تجهیزات برقی» است.

تورم تولیدکننده بخش صنعت در خردادماه اعلام شد| تورم سالانه تغییری نکرد

افزایش تورم نقطه به نقطه

در خرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۶.۱ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۲.۹ درصد)، ۳.۲ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۲۶.۱ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۴۳.۱ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ۱۲.۰ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

تورم تولیدکننده بخش صنعت در خردادماه اعلام شد| تورم سالانه تغییری نکرد

عدم تغییر تورم سالانه

همچنین در خردادماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۸.۹ درصد)، بدون تغییر می‌باشد. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۵۷.۷ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات» و کمترین تورم سالانه با ۱۴.۹درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

تورم تولیدکننده بخش صنعت در خردادماه اعلام شد| تورم سالانه تغییری نکرد

نظر شما