شناسهٔ خبر: 67668453 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در خردادماه

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

نوید علیپور

در خرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۲۰۵۷.۴ محاسبه شده که بیانگر افزایش تورم ماهانه و کاهش تورم سالانه در این بخش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در خرداد ماه امسال، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۲۰۵۷.۴ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۶ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۴.۱ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۳۷.۶ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه

اما در خرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۶ درصد محاسبه شد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱.۶ درصد)، ۲.۰ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در خردادماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۳.۶ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم ماهانه با ۶.۰ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۲ درصد مربوط به گروه «زغال‌­سنگ» است.

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

افزایش تورم نقطه به نقطه

در خرداد ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۴.۱ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱۹.۷ درصد)، ۴.۴ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۴.۱ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۳۹.۸ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۸.۲ درصد مربوط به گروه  «زغال‌­سنگ» است.

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

کاهش تورم سالانه

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۷.۶ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۹.۲ درصد)، ۱.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۷.۶ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش­ترین تورم سالانه با ۴۲.۸  درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۶.۳ درصد مربوط به گروه «زغال‌­سنگ» است.

تورم تولیدکننده بخش معدن اعلام شد

انتهای پیام

نظر شما