نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پژوهشگران دانشگاه ایالتی آیووا مطرح کردند

گاوها تهدید جدید زندگی بشر

محمدحسین رضوانی‌فرد

کشف جدیدی درباره آنفلوانزای پرندگان نشان می‌دهد که گاوها تهدیدی برای همه‌گیری‌های آینده هستند.

به گزارش ایسنا، پتانسیل آنفلوانزای مرغی برای جهش از پرندگان به گاو و از گاو به انسان، برخی از دانشمندان را به شدت نگران کرده است.

این سناریو از بهار سال ۲۰۲۴ تاکنون دو بار در ایالات متحده رخ داده است، زمانی که اولین گاوها در این کشور به بیماری آنفلوانزای پرندگان بسیار بیماری‌زا(HPAI) مبتلا شدند.

اکنون پژوهشگران دانشگاه ایالتی آیووا(Iowa) مطالعه‌ای را بر روی دو گاو شیری در تگزاس که به سویه H۵N۱ آلوده شده بودند، انجام داده‌اند تا درک بهتری از چگونگی این انتقال پیدا کنند.

این تیم در بافت تنفسی و غدد پستانی هر دو گاو آلوده، گیرنده‌هایی را یافتند که توسط طیف وسیعی از گونه‌های آنفلوانزا از جمله آنهایی که در پرندگان، خوک‌ها و حتی انسان‌ها وجود دارند، استفاده می‌شوند.

با وجود همه این گیرنده‌ها که در کنار هم قرار دارند، این امکان وجود دارد که اگر یک ویروس، سلولی را آلوده کند، بتواند اسرار آن را بیاموزد و برای اتصال به گیرنده‌های دیگر روی سلول، مانند گیرنده‌هایی که معمولاً در انسان یافت می‌شود، جهش پیدا کند.

در حالی که آنفلوانزای پرندگان در بین پرندگان کشنده است، به نظر می‌رسد که در ابتلای گاوها به آن باعث کاهش شدید، کوتاه مدت و غیر کشنده تولید شیر آنها می‌شود.

گاوهای شیرده در ایالات متحده اولین گاوهای تایید شده‌ای هستند که در سطح جهان به آنفلوانزای پرندگان آلوده شده‌اند و کارشناسان هنوز نمی‌دانند که چگونه این ویروس که برای آلوده کردن پرندگان تکامل یافته است، از گاوی به گاو دیگر سرایت می‌کند.

این مطالعه جدید به فرآیند شیردوشی به عنوان مکانیزم گسترش اشاره می‌کند. این ویروس گیرنده‌های دوستدار H۵N۱ در غدد شیری گاو را شناسایی می‌کند که به توضیح تأثیر غیرعادی ویروس بر شیر حیوانات کمک می‌کند.

کارگران صنعت لبنیات می‌گویند وقتی یک گاو آلوده می‌شود، شیر آن غلیظ به نظر می‌رسد و تغییر رنگ می‌دهد. بنابراین اگر شیر خام باشد و پاستوریزه نشود، دانشمندان گمان می‌کنند که منبع انتقال به پستانداران دیگر از جمله خود ما شود.

به گفته مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC)، سطوح بالایی از ویروس H۵N۱ در شیر گاو آلوده یافت شده است. با این حال، این مرکز خاطرنشان می‌کند که عفونت‌های پراکنده انسانی بدون گسترش مداوم، ارزیابی خطر را برای عموم مردم ایالات متحده که CDC آن را کم می‌داند، تغییر نخواهد داد.

خوشبختانه دو کارگر صنعت لبنیات در ایالات متحده که ویروس H۵N۱ را از گاوهای شیری گرفتند، تنها علائم جزئی را تجربه کردند و بدون اینکه فرد دیگری را آلوده کنند، بهبود یافتند.

این در حالی است که پاتوژنی که آنها را آلوده کرد، هنگامی که توسط دانشمندان تجزیه و تحلیل شد، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از سازگاری با بدن پستانداران را نشان داد. اینکه آیا این سازگاری‌ها در گاوهای شیری یا کارگران لبنیات رخ داده است، ناشناخته است، اما دانشمندان در ایالت آیووا مشتاق هستند تا درباره آن بیشتر بدانند.

ویروس‌های آنفلوانزای A مانند H۵N۱، سلول‌ها را از طریق گیرنده‌های ساخته شده از اسید سیالیک آلوده می‌کنند. سویه‌های ویروسی که برای آلوده کردن پرندگان تکامل یافته‌اند، گیرنده‌های خاصی از اسید سیالیک را در مقایسه با آنهایی که برای آلوده کردن پستانداران تکامل یافته‌اند، ترجیح می‌دهند. محل اتصال ویروس‌های آنفلوانزای A به سلول‌ها مشخصه آنهاست.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی آیووا و دانشگاه جورجیا از بیان و توزیع اسیدهای سیالیک که در دستگاه تنفسی و غدد پستانی گاوهای شیری آلوده به H۵N۱ یافتند، نگران هستند.

به نظر می‌رسد هر دو مکان مستعد ابتلا به آنفلوانزای پرندگان است و نشانه‌هایی از وجود تکثیر ویروسی احتمالی را نشان می‌دهند.

نویسندگان این پژوهش می‌گویند ویروس آنفلوانزا مانند ویروس کرونا به شکل ذاتی مستعد خطاست و عفونت گونه‌های میزبان جدید به ویروس فرصت‌های بیشتری برای تکثیر و متعاقبا جهش می‌دهد تا بهتر با میزبان‌های جدید سازگار شود.

پژوهشگران می‌گویند: سرایت ویروس آنفلوانزای A به بافت‌های خارج از دستگاه تنفسی نادر است.

آنها فکر می‌کنند که ممکن است محیط اسیدی خفیف در غده پستانی گاو، همراه با حضور گیرنده‌های اسید سیالیک، گاوها را مستعد ابتلا به عفونت H۵N۱ کرده باشد.

این فرضیه‌ها باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرند، اما یافته‌ها بر «نیاز فوری» برای درک اینکه چگونه ویروس آنفلوانزای پرندگان بسیاری از گونه‌های پستاندار را آلوده می‌کند، تأکید می‌کند.

همچنین یادآوری مهمی به مصرف کنندگان است که همیشه شیر پاستوریزه بنوشند.

این مطالعه در مجله Emerging Infectious Diseases منتشر شده است.

انتهای پیام