شناسهٔ خبر: 67668514 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دیدار سفیر هند با قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ایران؛

همه ایران قابلیت ثبت جهانی دارد

سفیر هند در ایران با قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رود را گاوراو شرست سفیر هند در ایران با علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دارابی در ابتدای این دیدار اظهار کرد: سوابق همکاری‌ها و آمدوشدهای ایران و هند، بیش از ۳ هزار سال قدمت دارد و امروز در زبان و ادبیات فارسی، سبک هندی را داریم که بی دل دهلوی، شاعر پارسی سرا در آن پیشرو است.

وی دیپلماسی فرهنگی دو کشور هند و ایران را ریشه‌دار و از زمان قدیم دانست که همچنان در طول اعصار، حفظ شده است و افزود: هندوستان شریک راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و در حوزه میراث فرهنگی، پرونده ثبت نوروز را داریم که بسیار مغتنم است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی پیشنهاد کرد: شب فرهنگی ایران و هند برگزار شود. همچنین نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک، می‌تواند یکی دیگر از همکاری‌های فرهنگی میان ایران و هند باشد.

ایران قدیمی‌ترین تمدن جهان است

شرست هم در این دیدار گفت: ایران قدیمی‌ترین تمدن جهان است و معتقدم همه ایران، میراث فرهنگی است و جا دارد صدها اثر دیگر از ایران در فهرست جهانی یونسکو، ثبت شود.

وی افزود: زبان فارسی حدود ۷۰۰ سال زبان رسمی هند بوده است و الان هم در قانون اساسی هند، ۹ زبان کلاسیک داریم که فارسی یکی از آن‌هاست.

سفیر هندوستان در ایران ادامه داد: در شمال هند، همچنان حدود ۳۰ درصد واژگان ریشه در زبان فارسی دارند و مردم علاقه زیادی به فراگیری این زبان دارند. با وجود استعمار در هند، زبان فارسی رو به فراموشی سپرده شد اما همچنان به عنوان زبانی شناخته می‌شود که با فرهنگ و هنر در ارتباط است.

شرست با اشاره به برگزاری نمایشگاه «یشم‌های هندوستان در کاخ گلستان»، از آن به عنوان نمونه‌ای از همکاری‌های فرهنگی مشترک میان دو کشور یاد کرد.

وی گفت: خوشحال می‌شویم همکاری‌های بیشتر در حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع دستی داشته باشیم. ایران یکی از مقاصد گردشگری جهان است و با وجود نزدیکی فرهنگی هند و ایران، تبادل گردشگر بالایی میان دو کشور وجود ندارد و باید راهکارهایی برای بهبود آن در نظر بگیریم.

سفیر هندوستان در ایران اظهار داشت: تأثیر معماری ایرانی بر بناهای تاریخی هند از جمله «تاج محل» مشهود است و می‌توانیم در زمینه حفظ و معرفی این ابنیه، تبادل تجربه کنیم.

وی افزود: موزه‌های بسیاری در هند وجود دارند که آثار و قالب‌های هنری آن‌ها به آثار ایرانی شباهت دارد. در حوزه اداره موزه‌ها و حفظ این آثار می‌توانیم از تجربیات ایران استفاده کنیم؛ همچنین هند در حوزه آی‌تی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و می‌توانیم در حوزه تهیه کاتالوگ دیجیتالی آثار موزه‌ای با ایران همکاری داشته باشیم.

نظر شما