به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محمدمهدی زاهدی اظهار داشت: از خداوند می خواهیم تا توفیق خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران و شهادت را در این راه به ما عنایت کند و این همایش و نشست بزرگ که در آستانه سال تحصیلی جدید و در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه است امیدواریم با نظرات کارشناسانه شما بتوانیم راهبردهای جدیدی را در سند ششم توسعه و اجرایی کردن سند تحول بنیادین به تصویب برسانیم.
وی افزود: عقیده ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی این است که زیربنای توسعه و پیشرفت از لحاظ مادی و معنوی آموزش و پرورش است و اگر آموزش و پرورش در ریل درست و دقیق قرار گیرد و با سرعت مطمئنه حرکت کند نظام ما به اهداف تعیین شده دست خواهد یافت.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: آموزش و پرورش نقش کلیدی ای در پیشرفت و توسعه کشور دارد و امیدواریم با ترسیم صحیح وراهکارهای مناسب بتوانیم در اجرایی کردن آرمان های امام ره سند چشم انداز توسعه و اسنادبالادستی درآموزش و پرورش به موفقیت دست یابیم.
زاهدی تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس گاهی اوقات در عمل، گفتار و کردار داغ تر از دولت مردان بوده است و مسائل را پیگیری کرده اند که علت آن این بوده است که دولتمردان با دیدگاه مشکلات و تنگناها با مسائل برخورد می کردند اما کمیسیون آموزش و تحقیقات با دیدی آرمانی نگاه می کردند.
وی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز همواره به دنبال رفع مشکلات در این وزارتخانه بوده اند و نگاه ویژه ای به مسائل آموزش و پرورش دارد و طی سه سال گذشته کمیسیون آموزشس و تحقیقات مجلس نیز تعامل نزدیکی با این وزارتخانه داشته و مباحث مربوط به سند تحول بنیادین را دنبال کرده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: اعتقاد داریم اگر سندتحول بنیادین از ابتدا با یک شیب تند اجرا نمی شد و به آرامی و کندی اجرا می شد و سپس شیب تند می گرفت موثر تر بود و مشکلات امروز آموزش و پرورش را نداشتیم زیرا عجله زیاد در اجرایی کردن سند تحول بنیادین نتیجه مطلوبی را نخواهد داشت.
وی افزود: مجلس طرح رتبه بندی معلمان را به صحن علنی برد اما دولتمردان با این طرح مخالفت کردند که این را در قالب یک لایحه جامع ارائه خواهند داد و مجلس نیز به احترام دولت این کار را متوقف کرد. همچنین سعی کردیم که نهایت همکاری را داشته ایم و وزارت آموزش و پرورش بیشترین سهم را از افزایش بودجه داشته است.
زاهدی خاطرنشان کرد: علاوه بر اعتبارات آموزش و پرورش 5 هزار میلیارد تومان منابع جدید برای آموزش و پرورش تعریف کردیم که 2 هزار میلیارد آن مربوط به بنگاه ها و نهادهای اقتصادی است که مالیات پرداخت نمی کردند که وصول آن کار دشواری است و 1700 میلیارد آن کاهش هزینه های غیرضروری بانکها وموسسات اعتباری که این کار قابل وصول است همچنین هزینه های دیگری هم برای دیگر فعالیت ها در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات اهمیت ویزه ای برای آموزش و پرورش قائلند و دغدغه هایی را در این زمینه دارند همچنین برنامه هایی که نگاه به آینده دارند با توجه به سیاست همدلی و همزبانی اولین نگاه ما این است که بتوانیم برنامه ششم توسعه را طوری تدوین کنیم که مباحث آموزش و پرورش در آن چشمگیر باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ش.رای اسلامی گفت: برنامه هایی طبق سندتحول بنیادین آموزش و پرورش در نظرگرفته شده است که از موارد آن جذب معلم با نگاه به دانشگاه فرهنگیان ، اجرای برنامه درسی ملی با هدف توسعه و توسعه نظام فنی و حرفه ای با توجه به سبک ایرانی اسلامی و انواع برنامه نظام مالی با نگاه خاص به مشارکت ها ، نگاه خاص به منابع دولتی است.
زاهدی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی تا بتوانیم دغدغه های آموزش و پرورش را کاهش دهیم و برقراری مراکز استعدادیابی با توجه به حوزه علوم انسانی ، مشاوره روانی دینی اجتماعی ، بهره وری بیشتر مهدکودکها و آموزش پیش دبستانی ، مشارکت والدین ، نخبگان ،رسانه ها در آموزش و پرورش ، تغییر اعتبارات پرسنلی به غیر پرسنلی زیرا اکنون 98 درصد از منابع و بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و دستمزد می شود.
وی افزود: کار دولت در غالب نظام رتبه بندی قرار است اجرا شود نظام رتبه بندی نیست بلکه قانون خدمات کشوری است باید سعی کنیم درنظام رتبه بندی منزلت اجتماعی و جایگاه اجتماعی معلمان را حفظ کنیم وآرزوی افراد در جامعه این باشد که معلم شوند این افزایش حقوق را سایر دستگاه ها با توجه به منابعی که در اختیار داشتند که این طرح خدمات کشوری را اجرا کردند بنابراین بهتر است که این طرح در ابتدای مهرماه در همان غالب قانون خدمات کشوری اجرا شود نه در قالب طرح نظام رتبه بندی . امیدواریم که بتوانیم با همفکری نظام رتبه بندی را در آموزش و پرورش برای ارتقا و شان اجتماعی معلمان پیاده کنیم.
∎