شناسهٔ خبر: 67667232 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل رئیس ایسپا از انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری ؛

ترکیب نامزدها و نوع نگرش سیاسی آنها رفتار رأی‌دهی مردم را تغییر داد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در تشریح نکاتی از نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: این انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته سیال‌تر بود و ترکیب کاندیداها و نوع نگرش سیاسی آنها باعث ایجاد تغییر در رفتار رأی‌دهی مردم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان جهاد دانشگاهی، ابراهیم شیرعلی در مراسمی که از سوی رئیس جهاد دانشگاهی و به منظور قدردانی از مجریان نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا برگزار شد،‌ افزود:‌ کار ایسپا در این انتخابات از ششم خردادماه ۱۴۰۳ شروع شد و تا سیزدهم تیرماه به صورت شبانه‌روزی ادامه داشت، در این مدت شش موج نظرسنجی ملی به صورت مصاحبه حضوری و چهار موج نظرسنجی تلفنی انجام گرفت.
وی افزود: در مجموع در شش موج نظرسنجی حضوری بیش از ۲۵ هزار پرسش‌نامه و در طرح‌های تلفنی ۵ هزار پرسش‌نامه تکمیل شد.
شیرعلی سپس به چند نکته در خصوص نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در این دوره از انتخابات اشاره کرد و گفت: اول اینکه؛ این انتخابات نسبت به گذشته سیال‌تر بود، ترکیب کاندیداها و نوع نگرش سیاسی آنها باعث ایجاد تغییر در رفتار رأی‌دهی مردم شد و از سوی دیگر برگزاری زودهنگام انتخابات بر این سیاست اضافه کرد، با وجود این شرایط مراکز افکارسنجی عملکرد خوبی داشتند و توانستند روندها و آهنگ تغییرات را نشان بدهند، ایسپا هم در این شش موج توانست آهنگ تغییرات را به‌درستی پیش‌بینی و ترسیم کند.
رئیس ایسپا ادامه داد: در این دوره عده‌ای بی‌محابا به مراکز افکارسنجی تاختند و فضای علمی حاکم بر مراکز علمی را سیاسی نشان دادند، برخی رسانه‌ها با توسل به نظرسنجی‌های غیرواقعی به اتهام‌زنی علیه مراکز علمی دامن زدند، امروز اما اعلام می‌کنم نظرسنجی‌ها با قدرت بیشتر و با رعایت دقیق‌تر موازین علمی به‌پیش خواهند رفت.
وی افزود: تنها مرکزی بودیم که به صورت منظم و رسمی نتایج خود را منتشر کردیم، تفاوت ما با سایر مراکز در این بود که سعی کردیم مردم را در یافته‌ها سهیم کنیم و اطلاعات خود را صرفاً در اختیار دولت‌مردان قرار ندادیم و البته این کار برای ما بی‌دردسر نبود.
شیرعلی خاطرنشان کرد: کار ایسپا محدود به ایام انتخابات نیست و بنا داریم رفتار انتخاباتی و رای‌دهی مردم و دلایل و عوامل موثر بر مشارکت و عدم مشارکت مردم در انتخابات را با نگاه عمیق‌تری بررسی و تحلیل کنیم، همان‌طور که مقام معظم رهبری بر بررسی این موضوع تاکید داشتند.
رئیس ایسپا در پایان از همکاران خود در ستاد و شعب ایسپا در سراسر کشور که در هوای گرم و با وجود پایین بودن نسبت پاسخگویی، با تعهد، به رسالت خود در زمینه گردآوری اطلاعات دقیق و صحیح، در کمترین زمان ممکن عمل کرده‌اند، تشکر کرد.

بی‌توجهی به آمار، یکی از دلایل ناموفق بودن دولت‌ها در سال‌های اخیر

رئیس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم، خواستار توجه بیشتر برنامه‌ریزان به موضوع آمار شد و گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت دولت‌ها در طی این سال‌ها، به‌رغم داشتن برنامه‌های ششم و هفتم این بود که از آمار به‌خوبی استفاده نمی‌شد.

حسن مسلمی نائینی با بیان اینکه انجام ده موج نظرسنجی طی یک‌ماه بسیار کار بزرگی است، افزود: در نظرسنجی‌هایی که انجام شد، جهاد دانشگاهی از سوی اطرافیان به‌شدت تحت‌فشار بود و این‌یکی از مسائلی بود که ما در این ایام با آن روبه‌رو بوده‌ایم، به این‌جهت از هیئت‌مدیره و همه آنها که حمایت کردند تا ایسپا بتواند به کار خود ادامه دهد، تشکر می‌کنم.
وی گفت: بدیهی است که یک‌مشت آمار از یک خروار بحث و گفتگو بهتر است، متأسفانه در کشور کمتر به موضوع آمار توجه می‌شود. در همین انتخابات اخیر، ما در مواجهه با تحلیل‌هایی که مبنای منطقی نداشت، آمارها و نظرسنجی‌های گویا و شفافی را اعلام کردیم. باور ما بر این بود که اگر بر اساس این آمارها برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت، شاید نتایج نهایی انتخابات به شکل دیگری رقم می‌خورد. به نظر می‌رسد برخوردی که با پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها صورت گرفت، برخورد مناسبی نبود.
رئیس جهاد دانشگاهی افزود: یکی از دلایل عدم موفقیت دولت‌ها در طی این سال‌ها، به‌رغم داشتن برنامه‌های ششم و هفتم این بود که از آمار به‌خوبی استفاده نمی‌شد.
وی گفت: به هر صورت انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و مردم بار دیگر به‌خصوص در مرحله دوم حماسه آفریدند، در مرحله اول به‌واسطه مشارکت پایین مردم، معاندین بسیار امیدوار شدند که مشارکت در دور دوم نیز پایین‌تر خواهد آمد، ما نیز نگران مشارکت پایین در دور دوم بودیم ولی خداوند کمک کرد و مردم مشارکت بالاتری را ثبت کردند.
مسلمی نائینی اظهار داشت:‌ بعد از اعلام نتایج انتخابات، در نامه تبریک به رئیس‌جمهور منتخب، تأکید کردیم که جهاددانشگاهی همچون گذشته آماده کمک به دولت حاضر است و خوشبختانه علی‌رغم این‌که هر کدام یک دید سیاسی نسبت به جریانات انتخابات داشتیم، سعی کردیم به‌هیچ‌عنوان دید سیاسی خود را در نظرسنجی‌ها اعمال نکنیم و موضع بی‌طرفانه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: معتقدیم باید از رئیس‌جمهور منتخب حمایت کرد چرا که جهاد دانشگاهی از ابتدا معین دولت‌ها بوده و در زمینه‌های مختلف به کمک دولت‌ها آمده است.
مسلمی نائینی افزود: بر اساس بررسی‌ نظرسنجی‌های انجام‌شده در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری، متوجه می‌شویم که در دوره‌های نظرسنجی که اعلام عمومی صورت نگرفت، ما دچار فشار و سختی شدیم، در سال ۸۸ نیز چنانچه قبل از آن، نتایج نظرسنجی‌ها اعلام می‌شد ممکن بود دیگر موج بعدی شکل نمی‌گرفت و خسارات بعد از آن مانند اغتشاشات روی نمی‌داد، ولی متأسفانه نشد. در این دوره هم برخی انتظار داشتند که یافته‌های نظرسنجی منتشر نشود و حتی زمانی که داده‌ها را در فضای عمومی منتشر می‌کردیم، از ما می‌خواستند تا چنین اقدامی نکنیم. با این‌حال خدا را شکر که توانستیم یافته‌های موج‌های نظرسنجی را منتشر کنیم.
وی اشاره کرد: نتایج نظرسنجی ما (ایسپا) با آمارهای نهایی انتخابات بسیار نزدیک بوده است، حداقل در بحث از روندها، چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم، بسیار نزدیک به داده‌های رسمی وزارت کشور بوده و این، نشان‌دهنده دقت ایسپا است.

پیمایش از بهترین ابزارهای شناخت جامعه است
عضو هیأت مدیره ایسپا نیز در این مراسم گفت: در جمهوری اسلامی ایران هنوز در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به‌خصوص در وضعیت‌شناسی در موقعیت مطلوبی قرار نداریم، در سندنویسی‌ها پایمان خیلی روی زمین نیست و مسئولان ما هنوز به پیمایش‌ها بهاء نمی‌دهند درحالی‌که پیمایش از بهترین ابزارهای شناخت جامعه است.
مرتضی میرباقری افزود: ایسپا در این دوره شجاعانه اطلاعات را پیش از برگزاری انتخابات منتشر کرد و این نشانه اشراف مرکز به موضوع و رویکرد علمی آن بود.
وی افزود: اگر محدودیت‌های مالی و زمانی اجازه می‌داد و نظرسنجی روز پنجشنبه اجرا و منتشر می‌شد یقیناً پیش‌بینی دقیق‌تر می‌شد و این نیازمند حمایت بیشتر از مرکز ایسپا برای اجرای کارهایی با این حجم در زمانی کوتاه است.

انتخابات باشکوه از رخنه‌ها و فتنه‌ها جلوگیری کرد
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم اشاره داشت: مقام معظم رهبری فرمودند که «تلاش باید بشود تا این انتخابات با شکوه و با عظمت برگزار بشود و این‌ یک دستاورد بزرگ برای ملت خواهد بود». نکته دیگری که بعد از اتفاق تلخی که افتاد (شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد) تاکید کردند؛‌ «چنانچه مردم با آراء بالا مسئول را انتخاب کنند این بدرقه‌ خوبی برای شهدای خدمت خواهد بود». نکته‌ سومی که (حضرت) آقا اشاره فرمودند، «ملت برای حفظ منافع خویش و عمق راهبردی باید تلاش کند جلوی مجموعه‌ رخنه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را بگیرد».
علیرضا کلانتر مهرجردی بیان داشت: این بهترین قدردانی از همکاران‌مان و مجموعه‌ هیئت مدیره و رییس جهاددانشگاهی است، از این نظر که هر سه اتفاق افتاد؛ یعنی میزان مشارکت بالا رفت و همچنین با شکوه برگزار شد، (چون) کشور در شرایط حزن و اندوه و گرفتاری‌های خاص بود. نکته سوم این‌که قرار بود جوامع بیرونی، اتفاقاتی را درون جامعه رقم بزنند؛ فتنه‌ها و اختلافات قومی یکی از این موارد بود. لذا حضرت‌ آقا تاکید داشتند که جلوی «رخنه‌ها» گرفته شود. اگر بخواهیم این انتخابات را یک انتخابات با شکوه و با عظمت قلمداد کنیم، حتما همکاران ما در جهاددانشگاهی، علی‌الخصوص ایسپا یارِ کمکی این انتخابات بودند.
عضو هیأت مدیره ایسپا افزود: یکی از عزت‌ها و افتخارات جهاد دانشگاهی این است که در حوزه علوم انسانی مؤثر عمل کرده ‌است، ایسپا به فهم بهتر ما از جامعه کمک می‌کند، در این میان ایسنا، ایکنا و پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی نیز به طرقی دیگر به این فهم یاری می‌رسانند.

نظر شما