شناسهٔ خبر: 67666974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پشه آئدس خوش‌نشین است

زهرا میعادی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه پشه آئدس به بوی هیدروکربن علاقه دارد، گفت: جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل عامل جلوگیری از کلنی پشه آئدس است.

صاحب‌خبر -

دکتر قاسم برجویی‌فرد درباره آخرین وضعیت آلودگی بوشهر به پشه آئدس به خبرنگار ایسنا گفت: از اوایل اردیبهشت‌ماه که پشه آئدس در کنگان و عسلویه صید شد، نظام مراقبتی ویژه‌ای  شامل مه‌پاشی، سم‌پاشی و بهسازی محیط، آموزش مسئولان و مردم در فضای مجازی و حقیقی صورت گرفت تا قابلیت انتقال تب دنگی محلی وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه به تازگی در مرکز شهرستان دشتستان لارو این پشه شناسایی و صید و در مجموع سه شهرستان این استان به این پشه آلوده شده است. گفت: با اقدامات مراقبتی صورت گرفته در حال حاضر جمعیت پشه در کنگان و عسلویه محدود شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر درباره آخرین وضعیت  ۴ بیمار مبتلا به تب دنگی در استان بوشهر افزود: این افراد به واسط شغل‌شان به امارات سفر کرده بودند و بعد از بازگشت به کشور با علایم تب، درد بدن، خونریزی بینی، درد دور چشم و .. به مراکز درمانی مراجعه کردند که بعد از انجام درمان اکنون مرخص شدند و شرایط عادی دارند.

برجویی‌فرد با تاکید بر اینکه ایران زیستگاه این پشه نیست افزود: لاستیک‌های مستعمل خودرو، لنج‌های شکسته، قایق‌های مستعمل، پسماند فاضلاب، قوطی‌های کنسرو رها شده،  زیرگلدانی‌ها، ساختمان‌های در حال ساخت، چاله آسانسور، سطل‌های زباله و .... از جمله مکان‌های است که  پشه آئدس برای تخم‌ریزی انتخاب می‌کند.

او از تاجرانی که لاستیک خودروی دست دوم به کشور وارد می‌کنند خواست برای پیشگیری از افزایش جمعیت و گسترش محدوده پشه آئدس،‌ لاستیک‌ها را در کاور و با بسته‌بندی  وارد کشور کنند.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر یکی از نگرانی‌ها در افزایش پشه آئدس را در بارندگی‌های فصل پاییز و زمستان پیش‌رو و افزایش محل‌های آب راکد دانست و گفت: تمهیدات مراقبتی لازم برای پیشگیری از افزایش  پشه آئدس در این فصول انجام ‌شود.

این متخصص کودکان، نوزادان و نوجوانان، با اشاره به اینکه پشه آئدس به بوی هیدروکربن علاقه دارد؛ جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل را عامل جلوگیری از کلنی پشه آئدس عنوان کرد و گفت: قایق‌های دست دوم لنج‌های مستعمل  و ... با نظر مسئولان قضایی تعیین و تکلیف شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با بیان اینکه تب دنگی یک تب ویروسی است که از طریق پشه آئدس منتقل و دارای درجه خفیف، متوسط و شدید است. گفت:  پشه آئدس یک خصوصیت متفاوت با پشه مالاریا دارد و آن است که بعد از آلوده شدن به ویروس تمام لاروهای خود را هم آلوده می‌کند، هر پشه بین 150 تا 400 لارو ایجاد می‌کند.

برجویی‌فرد درباره موارد صید شده در استان بوشهر گفت: پشه آئدس در سیراف در یک قایق شکسته که آب را کد جمع شده و در عسلویه در لاستیک مستعمل که به عنوان گلدان استفاده می‌شد لاروریزی کرده بود.

وی از مردم خواست خانه و شهر را پاکیزه نگه دارند تا از افزایش جمعیت پشه آئدس کاسته شود؛ 10 سی‌سی آب برای لاروریزی پشه آئدس کفایت می‌کنند از این رو بشقاب‌های زیرگلدانی‌ها را تمیز نگهدارید.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر با اشاره به اینکه آب راکد عامل رشد و تولید لارو پشه آئدس است، اضافه کرد: لاستیک‌های مستعمل که آب راکد در آن وجود داشته باشد عامل رشد و تولید پشه آئدس است که شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مردم نقش مهمی در از بین بردن این پشه با بهسازی محیط دارند.

برجویی‌فرد با بیان اینکه آب راکد عامل رشد و تولید لارو پشه آئدس دانست و بیان کرد: لاستیک‌های مستعمل که آب راکد در آن وجود داشته باشد عامل رشد و تولید پشه آئدس است که شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مردم نقش مهمی در از بین بردن این پشه با بهسازی محیط دارند.

وی با تاکید بر اینکه پشه آئدس خوش‌نشین است، گفت: پشه آئدس محیط شهری را دوست دارد و در اماکن خانگی استقرار پیدا می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما