شناسهٔ خبر: 67666435 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

شهدای استان فارس پیروان حقیقی حضرت علی اکبر(ع) بودند

آیت الله «دژکام» گفت: ۱۵ هزار شهید استان فارس پیروان حضرت علی اکبر(ع) بودند و جدا از دفاع از وطن با بصیرت اسلحه گرفتند و برای حفظ دین خود وارد میدان شدند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، آیت الله «لطف الله دژکام» نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در مراسم عزادارای شب هشتم سید و سالار شهیدان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌مقدس فارس با اشاره به رشادت‌های حضرت علی اکبر(ع) و گفتگوی این حضرت با پدر بزرگوارشان، اظهار داشت: حضرت علی اکبر (ع) از پدرگرامی‌شان پرسیدند:« آیا در این مسیر حق با ما است، سیدالشهدا (ع) پاسخ دادند، بله ما برحق هستیم. حضرت علی اکبر (ع) تاکید کردند، پس حال که حق با ماست دیگر از مردن ترسی نداریم.»

وی افزود: در رابطه با حق و باطل، خیلی تعابیر متعددی داریم و حق در معانی بسیاری به کار رفته و باطل نیز در مقابل، معانی بسیاری دارد بنابراین وقتی کلمه ای معنی زیادی پیدا می کند، حق را به آنچه که واقعیت دارد، بعضی اوقات حق بدین معنی است که در نظام اجتماعی که انسان ها وجود دارند، چیزی به اسم قانون مشخص شده که همه باید از آن تبعیت کنند اما حق در بعضی از اوقات تعابیر دیگری نیز دارد.

آیت الله دژکام با بیان اینکه پرسش حضرت علی اکبر(ع) در واقعه کربلا مبنی بر حق داشتن، به معنی حکومت است، ادامه داد: موضوع واقعه کربلا بر سر حکومت است و باید این پرسش را مطرح کرد که در جامعه بشری حق کیست؟ این پرسشی است که در فلسفه سیاسی اسلام باید به آن پرداخته شود همچنین بعد از پیامبر گرامی اسلامی و بعد از نزول قرآن بین مسلمانان، موضوع حکومت به مشاجره کشیده شده است.

امام جمعه شیراز به منابع کتب اهل سنت اشاره کرد و اظهار داشت: در علم عقاید اهل سنت به ویژه کتاب مقاصد و مواقف موضوع حکومت مورد بحث قرار گرفته که در شارع مقاصد جزو امامت اصول دین نیست اما بحث سنگین شده که باید در اصول دین گنجانده شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در فلسفه سیاسی اسلامی مشخص کردند که از نظر دین داران، حاکم را باید خدا تعیین کند و وقتی قرآن را می خوانیم در سوره ناس، کلمه «ملک الناس» به این موضوع اشاره می کند که حق حاکمیت با خداست و اگر کسی می خواهد خلیفه خدا باشد، باید از سوی او تعیین شود. 

این استاد حوزه علمیه، واقعه غدیر و ولایت امام علی(ع) بعد از پیامبر را مورد توجه قرار داد و بر شناختن حق توسط مردم تاکید کرد و گفت: در نظام مردم سالاری دینی، مردم زمینه ساز حکومت خداوند می شوند بنابراین ما زمینه ساز عامل اجرای فرمان خدا می شویم و وقتی که اهل حکومت بر کرسی حکومت بنشیند، آن وقت امر خداوند توسط مردم اجرا می شود.

بنابه گفته این استاد دانشگاه، کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، خلیفه الهی می شود. و این مقام نزد خداوند بسیار بالا است.

آیت الله دژکام در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه بندگی خداوند جواهری است که اگر بندگی کنیم، بنده مومن به خدا نزدیک می شود تا جایی که با دست خود رای درون صندوق می اندازد، اضافه کرد: مبنای اعتقادی زمینه سازی ظهور توسط مردم اگر فهمیده شود که متاسفانه کم به این موضضوع توجه می کنیم، مردم در زمان انتخابات، مشارکت سیاسی خواهند داشت.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه امام حسین(ع) به کربلا آمد که حق را اجرا کند، گفت: مبنای حاکمیت الهی در رجز حضرت علی اکبر(ع) نمایان است و ایشان جهان بشریت را با رجز خوانی خود متوجه کرده که مبنای حاکمیت در اسلام، حاکمیت الهی است و غیر از آن را نمی پذیریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه مبانی زندگی‌خود را از نظر سیاسی، اجتماعی و سبک زندگی فردی بر مبنای راه امام حسین(ع) شکل دهیم، بیان داشت: در هیئات مذهبی عزاداری صرف نباید باشد و باید بگوییم که موضوع رخداد واقعه کربلا بود چون اگر حق بیان نشود به سرنوشتی دچار خواهیم شد که امروز در غرب آسیا، صهیونیست ها تنها به واسطه قدرتی که دارند، دست به کشتار کودکان، زنان و مردان مسلمان فلسطینی می زنند اما باید بدانیم که صحنه فلسطین کربلای امروز است و نباید از این مسئله غافل باشیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حماسه حسینی را در هیئت بگوییم و بعد از آن مرثیه سرایی کنیم درغین این صورت جوان ما فکر نی کند که گریه برای مصیبت امام حسین(ع) کافی است اما باید بداند که باید نقش آفرین باشد همچنین جوانان موضع خود را واضح کنند و طبق قرآن و سنت پیامبر(ص) باید بدانیم که حق با کیست تا بتوانم موضع بگیریم 

آیت الله دژکام با اشاره به دفاع جوانان این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس، گفت: به فرموده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مرز اسلام با مرز ایران در دفاع مقدس یکی شد و امروز ایران حرم است چون مردم کشورمان به اسلام رای دادند و حاکم اسلامی را به قدرت رساندند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه ۱۵ هزار شهید استان فارس پیروان حضرت علی اکبر(ع) بودند و جدا از دفاع از وطن با بصیرت اسلحه گرفتند و برای حفظ دین خود وارد میدان شدند، ادامه داد: ما شیعه علی و اولاد او هستیم و مسیر ما واضح است بنابراین امروز افتخار میکنم که در شهر شیراز فریاد دوگانه سازش و مقاومت با شعار «هیهات من اذله» از هیئات مذهبی به آسمان بلند می شود چون در مکتب امام حسین(ع) شاگردی کرده است بدین معنی که مسیر شهادت شهدای کربلا را ادامه می دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما