شناسهٔ خبر: 67666239 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بلاتکلیفی ۸۲هزار سهامدار پتروشیمی گلستان چگونه به‌پایان رسید

دستورات صریح روسای قوای قضائیه و مجریه سبب شد تا اقدامات مربوط به پتروشیمی گلستان که ۱۶ سال بلاتکلیف رها شده بود، سرعت گیرد و امروز اقدام ماندگار شهید جمهور در گلستان، امید را نه فقط در میان ۸۲ هزار سهامدار بلکه مردم استان زنده کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، در پی سفر استانی هیئت دولت در سال 1384 به استان گلستان، احداث و راه‌اندازی پتروشیمی با تصویب هیئت وزیران و با پذیره‌نویسی بیش از 90 هزار نفر سهامدار و با هدف تولید سالانه 1073 هزار تن اوره و 677 هزار تن آمونیاک در زمینی به مساحت 300 هکتار در اینچه برون آغاز شد.

در همین راستا شرکت صنایع پتروشیمی گلستان به صورت سهامی عام در فروردین ماه 1386 طی جواز تاسیس شماره 10860 سازمان صنایع و معادن استان گلستان و با شماره ثبت5757 و شناسه ملی 10700144582در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی گرگان با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی فعالیت خود را آغاز کرد.

پروژه‌ای که به دلیل قرارگیری آن در نزدیکی کریدور ریلی شمال جنوب ( شرق دریای خزر)، قرارگیری در مسیر جاده ریلی جدید ابریشم، قرارگیری در مسیر کریدور KTI، دسترسی به دریا، نزدیکی به برخی کشورهای عضو پیمان شانگهای و آسیای میانه و همچنین نزدیکی به خط انتقال گاز ترکمنستان به ایران و خط لوله سراسری سرخس نکا، دسترسی به خط آهن سراسری و بین المللی، دسترسی به جاده ترانزیتی گرگان اینچه برون و امکان استفاده از حمل و نقل ترکیبی ( ریلی، جاده‌ای و هوایی) و غیره از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

با وجود بیش از 90 هزار سهامدار و اهمیت اجرای این پروژه در حفظ اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود شاخص‌های اقتصادی در استان گلستان اما از اواسط دولت دهم (مرداد ماه سال 1389) پروژه به طور کامل تعطیل شد و علیرغم پیگیری های به عمل آمده جهت رفع موانع و اجرایی شدن پروژه طی دولت های یازدهم و دوازدهم، این مهم تحقق نیافت تا اینکه در سفر آذرماه سال 1400 رئیس قوه قضائیه به استان گلستان، رفع موانع حقوقی این پروژه در دستور کار قرار گرفت و متعاقب آن در سفر اسفندماه همان سال دولت سیزدهم به استان، بر رفع موانع اجرایی آن تأکید کرد.

 دستورات صریح روسای قوای قضائیه و مجریه سبب شد تا اقدامات مربوط به پتروشیمی گلستان که 16 سال بلاتکلیف رها شده بود، سرعت گیرد و در فروردین ماه سال 1401 مدیران هلدینگ خلیج فارس با حضور در استان از این پروژه بازدید کردند. پس از آن نیز جلسه‌های هماهنگی قضایی با تفویض اختیاری که از سوی حجت‌الاسلام اژه‌ای به رئیس کل دادگستری گلستان انجام شده بود، در چند نوبت برگزار شد.

با ورود هلدینگ خلیج فارس به این پروژه که تعداد سهامدارانش به 82 هزار نفر رسیده بود، بارقه امید در دل نه فقط سهامداران بلکه مردم استان گلستان به ویژه جوانان زنده شد و در بهمن ماه سال 1401 تفاهم نامه اجرای این پروژه بین استانداری گلستان و هلدینگ خلیج فارس به امضاء رسید.

پیگیری تعیین تکلیف بدهی 15 میلیون یورویی، تصویب صورتجلسه تعیین تکلیف بدهی، تأییدیه صورت مالی، بازشدن نماد بورسی شستان متعلق به شرکت پتروشیمی گلستان در فرابورس، تعیین مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و غیره در این مدت انجام شده است.

از اواخر مردادماه سال 1402 با تعیین مدیرعامل، پروژه پتروشیمی گلستان وارد فاز جدیدی شد. با اقدامات صورت گرفته قرارداد اجرای باقیمانده عملیات شمع‌کوبی، تجهیز دفاتر اداری مستقر در سایت و استقرار پرسنل و کارفرما و دستگاه نظارت، تحویل اسناد شرکت از مدیریت قبلی و انعقاد قرارداد تهیه گزارش به‌روزرسانی و مطالعات امکان سنجی ( FS) طرح نیز انجام شد.

در این مدت مذاکرات و مکاتبات لازم با لیسانسورهای واحد آمونیاک و اوره یعنی شرکت آمونیاکازاله سوئیس و شرکت استامی کربن هلند جهت فعالسازی مجدد قرارداد صورت گرفته است.

    *سیر اقدامات انجام شده درباره پتروشیمی گلستان    

سی‌ام آذرماه سال 1402 با حضور وزیر نفت در سایت پروژه، عملیات اجرایی پتروشیمی گلستان پس از بیش از یک دهه وقفه از سر گرفته شد و در پی بازدید شهید رئیسی از این پروژه نیز برگزاری مناقصه EPCC پتروشیمی گلستان در بهمن ماه سال 1402 در دستور کار قرار گرفت.

پس از اعلام فراخوان عمومی برای دعوت از شرکت‌های توانمند داخلی جهت حضور در فرآیند ارزیابی کیفی، 19 شرکت به صورت انفرادی یا گروهی مدارک و مستندات خواسته شده را ارسال کردند و پس از بررسی‌ها، از هشت پیمانکار متقاضی برای شرکت در مناقصه دعوت به عمل آمد و براساس نتایج به دست آمده و با حذف قیمت‌های پیشنهادی خارج از بازه قیمتی متعارف، پیمانکار این پروژه با کمترین قیمت پیشنهادی یعنی 294 میلیون و 191 هزار و 787 یورو و بیش از 46 هزار میلیارد ریال و کسب امتیاز فنی 82.88 از 100 امتیاز ممکن انتخاب شد. مدت اجرای قرارداد پروژه EPCC  بخش فرآیندی 36 ماه بعد از موثر شدن قرارداد اجرایی تعیین شده است.

گفتنی است سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ  473 میلیارد ریال (شامل تعداد 473 میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) بوده است که طی یک مرحله به مبلغ 5000 میلیارد ریال ( شامل تعداد 5 میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) از محل آورده نقدی به روش سلب حق تقدم از سهامداران و فروش آن در بازار سرمایه و صدور سهام جایزه برای سهامداران از محل صرف سهام ایجادی افزایش یافته است.

برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت صنایع پتروشیمی گلستان با حضور تعدادی از مدیران ارشد هلدینگ خلیج فارس و سهام‌داران حقیقی و حقوقی طی روزهای اخیر در گرگان سبب شده تا یادگار و اقدام ماندگار شهید جمهور در استان گلستان این روزها امید را به دل‌های مردم این استان به ویژه 82 هزار سهامدار این پروژه بازگرداند.

مدیر امور مالی هلدینگ خلیج فارس در این مجمع از پیگیری‌های شهید رئیسی و این هلدینگ برای حل مشکلات سهامداران پتروشیمی گلستان به ویژه سهامداران خرد، سخن گفت و اظهارداشت: در ابتدای اسفندماه سال 1402 مصوبه 480 میلیون یورویی برای تأمین مالی پروژه از طریق منابع صندوق توسعه ملی اخذ و ابلاغ مصوبه به هیئت وزیران انجام شد.

فامیلی ادامه داد: موافقت وزارت نفت با تخفیف 5 درصدی خوراک این مجتمع علاوه‌بر تخفیف‌های قانونی که در قرارداد پروژه لحاظ شده بود و همچنین تعهد تأمین 11 ماهه گاز پروژه، اخذ شده و این مصوبه در ابتدای تیرماه امسال توسط سرپرست قوه مجریه به وزیر نفت ابلاغ شد.

در این مجمع مدیرعامل شرکت پتروشیمی گلستان نیز گزارشی از اقدامات انجام شده، صورت‌های مالی و اقدامات آینده این پروژه به سهامداران ارائه کرد و گفت: تأکید رئیس جمهور شهیدمان آیت الله رئیسی، تکمیل پروژه در مدت 3.5 سال یعنی شهریورماه یا نهایتاً آذرماه 1406 بود.

حالا با روی کارآمدن دولت چهاردهم انتظار سهامداران و مردم استان گلستان این است تا دولت همراهی‌ و همکاری‌های لازم برای اجرای کامل این پروژه را داشته باشد.

انتهای پیام/582

نظر شما