شناسهٔ خبر: 67665963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

سازوکار و معیارهای انتخاب کابینه چهاردهم به روایت ظریف

رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم، سازوکار و روند انتخاب اعضای کابینه را بر اساس کمیته‌های تشکیل شده تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

محمدجوادظریف روز یکشنبه - ۲۴ تیرماه - با انتشار نماهنگی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اظهار داشت: مشارکت مردم در انتخابات چه آن‌هایی که به دکتر پزشکیان رأی دادند و چه آن‌هایی که به رقیب آقای پزشکیان رأی دادند و چه آن‌هایی که رأی ندادند، زمینه‌ای را فراهم کرده است تا یک امید و نشاطی در جامعه سیاسی ایران فراهم شود و این امید را دولت در دولت آتی در نظر خواهد گرفت تا با تمام تلاش و شفافیت پیش ببرد.

وی با تاکید بر اینکه همه اقشار جامعه ایرانی از جمله بانوان، اقوام، اقلیت‌ها، کارگران، اقشار فرودست، کارفرمایان و همه اقشار در این فرآیند باید حضور داشته باشند، تصریح کرد: ما با جدیت معتقد به حضور جامعه مدنی در فرآیند تشکیل دولت هستیم و معتقدیم که نهادهای مختلف جامعه مدنی، انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها و انجمن‌های صنفی باید در این فرآیند حضور داشته باشند. به همین دلیل یک شورای راهبری تشکیل شده است.

رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم با بیان اینکه بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات و از روز یکشنبه این شورا جلسات منظمی داشته است و ابتدا سنجه‌های ضروری برای نامزدهای عضویت در هیأت دولت را تعیین کرده و برای انجمن‌های علمی، انجمن‌های صنفی، احزاب و شخصیت‌ها ارسال کرده است، اضافه کرد: جالب است اطلاع داشته باشید که این احزاب شامل احزاب مخلف هم هست و شخصیت‌ها شامل رقبای انتخاباتی آقای پزشکیان نیز می‌شود؛ چراکه این دولت معتقد به وفاق و دولت وحدت ملی و معتقد به همدلی و همبستگی برای رفتن به سوی آینده است.

ظریف تاکید کرد: برای ما مهم این است که در یک روند بسیار شفاف که به صورت مرتب به استحضار مردم بزرگ ایران رسید، این کار را پیش ببریم. پس از این‌که پیشنهادات را دریافت کردیم این پیشنهادات در کمیته‌هایی بررسی می شوند.

رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم درباره ترکیب کمیته‌ها عنوان کرد: مهم است دوستان ما بدانند که در هر کمیته‌ای دو نخبه دانشگاهی و دو نخبه متخصص غیر دانشگاهی داریم. یک نفر از جبهه اصلاحات و از سایر احزاب، دو نفر از تشکل‌های تخصصی و نظام‌های صنفی و سازمان‌های مردمی، یک نماینده از بخش خصوصی، یک نفر از ستادهای مرکزی و استان‌ها حضور دارند و یک نفر از بانوان در همه کمیته‌ها باید حضور داشته باشد. همچنین یک نفر از اعضای اقوام یا اقلیت‌های مذهبی حتماً در تک تک کمیته‌ها حضور خواهند داشت. کارگروه‌های ما رؤسا و دبیرانی دارند که همه دبیران از جوانان زیر ۴۰ سال و عموماً زیر ۳۰ سال هستند. این روند را شروع کردیم و اکنون به مراحل خوبی رسیدیم.

وی با اشاره به سنجه‌های لحاظ شده برای انتخاب اعضای کابینه، تصریح کرد: قرار است حاصل کار ما که به رئیس جمهور ارائه شود و شامل ۶۰ درصد افرادی خواهد بود که سن آنها از ۵۰ تا ۵۵ پایین‌تر است. ۶۰ درصد آنان برای بار اول که وارد هیأت دولت می‌شوند. حالا نه این‌که ۶۰ درصد زیر ۵۰ سال باشند و همان ۶۰ درصد نیز بار اولشان باشد. ممکن است ۶۰ درصد بار اولشان باشد و یک ۶۰ درصد دیگر یعنی اگر ۶ تا پیشنهاد می‌کنیم، سه نفر زیر ۵۰ سال باشد و سه نفر از آنان بار اولشان باشد. فراخوان‌ها ارسال شده و امید است از روز یکشنبه بررسی شرح حال‌هایی که آمده است را آغاز کنیم.

ظریف یادآور شد: اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اجتهاد به پاکدستی، صداقت و شجاعت که مبنای کار دکتر پزشکیان است. نگرش ملی به دور از گرایش‌ها قومی، مذهبی، جناحی و منطقه‌ای، همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیس‌جمهور که آن را در مراحل انتخابات به خوبی شنیده‌اید. عدالت‌گرایی، صدای بی صدایان بودن، حقوق و مطالبات جوانان و زنان، تعامل فرهنگی و اجتماعی، احیای کرامت و شخصیت فرهنگیان، هم گرایی و وفاق داخلی، تخصص‌گرایی و شایسته سالاری، مقاومت و انعطاف و تعامل خارجی شاخص‌های گفتمان رئیس جمهور هستند.

رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم در ادامه بیان کرد: سنجه بعدی ما شناخت مأموریت و توانایی حل مساله است. مدرک مهم است. افرادی که حاضر می‌شوند باید مدرک قابل قبولی مانند کارشناسی ارشد یا بالاتر داشته باشند. تجربه مدیریت مهم است. حالا نه در سطح وزیر و عضو کابینه اما باید افراد سابقه‌ای داشته باشند که قابل دفاع باشد. اما مهم‌تر از آن نوآوری است به این معنا که بتوانند نوآوری داشته باشند. درگذشته گیرنباشند بلکه به آینده فکر کنند.

ظریف با بیان اینکه مهارت کار جمعی و اعتقاد به کار کارشناسی یکی از مهم‌ترین موضوعات انتخاباتی دکتر پزشکیان است‌، یادآور شد: نهایتاً باید مقبولیت داشته باشند در دستگاهی که قرار است خدمت کنند. یکی از ضرورت‌های کمیته‌ها این است که افرادی را معرفی کنند که از دستگاه برآمده باشد و از خارج از دستگاه مربوطه نباشد. مجموع اعضای کمیته‌ها نزدیک به ۴۰۰ نفر خواهد بود و این روند شفافی خواهد بود.

وی تاکید کرد: تا به امروز هیچ مسئولیتی در دولت پزشکیان تعیین نشده است. حتی هیچ نامزدی برای هیچ مسئولیتی نهایی نشده است. همه نامزدها از درون این کمیته‌ها به دکتر پزشکیان پیشنهاد خواهد شد و در نهایت این رئیس جمهور است که حق دارد افراد مورد نظر را انتخاب و به مجلس معرفی کند.

رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: من از دوستان خواهش می‌کنم اولاً گمانه‌زنی نکنند و ثانیاً اگر گروهی گمانه زنی کردند توجه داشته باشند که این احتمالاً تلاش برای خبرسازی است. هیچ تصمیمی گرفته نشده است و هر تصمیمی که گرفته شود به شکل شفاف به مردم اطلاع داده خواهد شد. امیدواریم این روند رضایت مردم بزرگ ایران را فراهم کند.

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - ۱۵ تیرماه - در سراسر کشور برگزار شد و مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای سعیدجلیلی، به عنوان نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران از سوی مردم انتخاب شد.

قرار است مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب در حسینیه امام خمینی (ره)، ۷ مردادماه با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسئولان نظام برگزار شود. نهم مردادماه نیز مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

نظر شما